Longeren met slof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Baconlover

Longeren met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:56

Zoals de titel al zegt:
ik heb ergens gehoord dat je moet kunnen longeren met een slof?
Ik vroeg me af hoe want wou dit een keer proberen.
Iemand uit leg en of foto's alvast bedankt.

Sannum

Re: Longeren met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:58

hmm.. een gewone slof ken ik niet, een longeslof wel. werkt hetzelfde als een pessoateugel. alleen zit er niks om de achterbenen

Baconlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 17:01

hmm, ik dacht toch dat ze de gewone slof bedoeld.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:05

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je met een gewone slof kunt longeren.

Verder vraag ik me af waarom je dit wilt proberen?
Zoals ik het nu lees is het dat je er een keer van hoort en het dan meteen wilt uitproberen? Lijkt me niet erg verstandig/nuttig.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:08

Het kan wel met gewone slof longeren. Ik doe dat wel is..

Ik doe dit meestal omdat hij dan veel sneller ontspant enzo..

Baconlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 17:17

Dat bedoel ik dus chris_fire

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:46

maar waar bevestig je de slof dan aan?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:17

Je doet de clipjes onder je longeersingel vast, tussen de voorbenen door. Dan haal je de teugels door het bit en dan bevestig je de slof laag aan je longeersingel. Als je teveel lengte overhoud kun je nadat je de slof door een lage ring hebt gehaald hem bovenop je singel vastmaken.
Als je paard beter en ontspanner gaat lopen dan kun je na veel training de slof ook hoger vast maken. Het lage bevestigingspunt is voor het voorwaarts-neerwaarts krijgen van je paard.
Ik heb het zelf nu een aantal keer gebruikt, geleend van een stalgenoot nadat ik zag wat voor efect het bij haar paard had, en mijn merrie ontspande erg goed. Met bijzets had ik namelijk veel probelem. Ik gebruikte eerst een pessoa van een oud stalgenootje, maar die is verhuisd en omdat mijn paard niet met de pessoa kon galopperen heb ik het nu zo geprobeerd. En het bevalt wel. Het lijkt op longeren met touwtjes a la Lammert Haanstra. Ik ga misschien wel gewoon een zacht touw kopen omdat ik met slof het lastig vind om vast te maken. Je bent afhankelijk van de sluiting en bij touw kun je ook aan je ringen knopen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:35

De slof is dan gewoon hetzelfde als longeren met touwtjes...... geen probleem, heeft mijn voorkeur boven bijzet, al longeer ik liever met dubbele longe, maar dat is niet voor iedereen weggelegt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:42

Ik longeer met slof. Is mijn paard ontspannen, dan hangt de slof dus redelijk los.
Ik vind het veel fijner dan longeren met bijzet.

Afbeelding
Het blijft een momentopname. Normaal zit de slof tussen de voorbenen, maar daar had ze een plekje dus had hem even aan de zijkant gedaan. Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:13

Ik longeer ook vaak met slof. Het is hetzelfde principe inderdaad als het touwtje. Jammer dat er meteen mensen op de kast zitten alleen om het wordt slof.

Ik maak de slof ook meestal tussen de voorbenen vast en dan aan de zijkant.

Bij paarden die de neiging hebben te gaan "duiken" bevestig ik de slof / touwtje zoals op de foto hierboven aan de zijkant.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:17

Bij gebrek aan fijne touwtjes en omdat ik tijdelijk niet wilde rijden omdat mijn zadel niet goed bleek te zijn heb ik haar ook met de slof gelongeerd en dat beviel me super goed. Ze gaat dus vanaf nu minstens eens per week op die manier getraind worden want het effect is gewoon super.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:18

Citaat:
Ik longeer met slof. Is mijn paard ontspannen, dan hangt de slof dus redelijk los.
Ik vind het veel fijner dan longeren met bijzet.

Vind ik ook. De bijzetten gaan bij de bitringen vaak ook klapperen. Ik zag bij mn vorige verzorgpony dat ze daar erg veel last van had. Je zag steeds dat er rukjes aan het bit gegeven werden.
Vind die dingen helemaal niets. De eerste hulpmiddel waarmee ik heb leren longeren is ook gewoon een slof. Vond dit prima werken. Ik vind touwtjes beter omdat die beter door de bitringen kunnen glijden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:30

was hier ook heel erg benieuwd naar!

Thnx!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:03

Ik longeerde eerst ook erg vaak met slof. maar ben nu fan geworden van de bijzetteugel. Dat werk voor die van mij beter omdat ze niet echt een fijn bekkie heeft van zichzelf. dus als ik met bijzets gelongeerd heb is ze veel losse omdat als ze nageeft die druk meteen uit der mond weg is.