Pony beleren met boomloos zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Pony beleren met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 21:21

Ik heb een merrie van 2 jaar die ik volgend jaar zelf wil gaan beleren... nu ben ik me een beetje aan het oriënteren wat zadel betreft... Momenteel rij ik een 11-jarige haflinger waar ik een Stubben-dressuurzadel op heb liggen. Ik heb ook een week een leen Barefoot gehad (de Cheyenne). Ik vond het zadel heerlijk zitten, maar omdat ik al een zadel heb heb ik er geen aangeschaft..
Nu is mijn vraag, zouden jullie een pony beleren met een boomloos zadel of juist niet? Ik overweeg nu om een boomloos zadel te kopen en een dressuurzadel erbij te houden..

Gebruiken jullie je boomloze zadel alleen om mee buiten te rijden en heb je daarnaast nog een ander zadel of juist niet? En denken jullie dat het een goed idee is om je paard met een boomloos zadel te beleren? (ivm spierontwikkeling??)

8nnemiek

Re: Pony beleren met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:15

Ik zou het wel doen als ik een paard zou gaan inrijden. Ik vind het een heel fijn idee dat het zadel altijd meegroeit, inderdaad ook als de spieren zich ontwikkelen. Een boomzadel moet je dan om de paar maanden weer laten aanpassen..
Ik gebruik mn barefoot overal voor; buitenritten, dressuur, springen..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:38

Ik ga mijn (nu nog pas 5 maanden oude veulen) ook inrijden met boomloos zadel.
Ik hoef echt geen boom meer hoor.
Ben helemaal fan van boomloos,net als mijn 10 jaar oude merrie. Pling

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:48

Ik heb mijn arabier beleerd met een torsion boomloos zadel. Makkelijk omdat jonge paarden zo veranderen tijdens het inrijden wat betreft bespiering, echt een pluspunt!
Maar na 2 jaar (en wij lange afstanden gingen trainen voor endurance) begon hij kreupel te lopen van het zadel. Hij is wat overbouwd en het zadel schoof naar voren zodat ik op zijn schouder kwam te zitten en de schouder beperkte in zijn bewegingen.

Inmiddels hebben we een boomzadel wat regelmatig aan huis kan worden aangepast, dat is ook makkelijk.

edit: omdat magic beleerd was met boomloos zadel was de overstap naar boomzadel wel raar, hij heeft er echt een paar weken aan moeten wennen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:59

Ga voor een zadel wat past!! Dat een boomloos zadel altijd past is bullsh*t. Let dus op pasvorm, inversteer geen grote bedragen in nieuw spul, tot hun 5e - 6e groeien ze nog en dus ook uit zadels. Leen desnoods iets passends, maar prik jezelf vooral niet vast op een bepaald beeld, dat zou wel eens heel snel en heel hard aan diggelen kunnen vallen...........

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:02

Voor jonge paarden is een boomloos zadel denk ik heel goed, omdat ze zoveel veranderen. Voor recreatieve ritjes en rijden in de bak zijn ze ook heel geschikt.
Maar Anouar kreeg op een gegeven moment toch drukplekken (we rijden endurance, vanaf 50 km kreeg hij last), dus nu zijn we weer op zoek naar een zadel met boom

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:15

Lenneke_ schreef:
Voor jonge paarden is een boomloos zadel denk ik heel goed, omdat ze zoveel veranderen. Voor recreatieve ritjes en rijden in de bak zijn ze ook heel geschikt.
Maar Anouar kreeg op een gegeven moment toch drukplekken (we rijden endurance, vanaf 50 km kreeg hij last), dus nu zijn we weer op zoek naar een zadel met boom

Dan had je "mazzel", mijn paard liep er stokkreupel onder in draf, meteen de eerste drafpassen al! Hij had daarna twee vuistgrote zweetplekken, precies op de randen van het schouderblad, de rest was droog.............

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:57

Dan had je het zadel misschien gewoon niet goed liggen, te ver naar voren misschien..
Ik ben misschien in totaal drie mensen hier op bokt tegengekomen die een boomloos zadels echt niets vinden, de meeste mensen zijn er razend enthousiast over Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:00

Bij de schouders kreeg Anouar geen problemen. Dat zou ook bijna niet kunnen want ik legde het zadel achter de schouder.

Ik heb wel meerder verhalen gehoord over boomloze zadels die in de hogere klasse van de endurance problemen gingen geven.
Daar zijn ze gewoon minder geschikt voor. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat boomloze zadels in het algemeen niet goed zijn. Voor recreatief gebruik en rijden in de bak zijn ze zeer geschikt.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:59

ikke schreef:
Ga voor een zadel wat past!! Dat een boomloos zadel altijd past is bullsh*t. Let dus op pasvorm, inversteer geen grote bedragen in nieuw spul, tot hun 5e - 6e groeien ze nog en dus ook uit zadels. Leen desnoods iets passends, maar prik jezelf vooral niet vast op een bepaald beeld, dat zou wel eens heel snel en heel hard aan diggelen kunnen vallen...........

ho braaf. zo bedoelen ze dat niet hierboven. een boomloos zadel past vrijwel altijd maar je hebt uitzonderingen. sommige paarden vinden het eng omdat de ruiter alles voelt van een paard. en daar bedoel ik mee dat je het voelt als je paard bv zich aanspant omdat hij/zij iets spannend vind. zoals bij lenneke_ kan het problemen opleveren in de hogere klasse van de endurance. dat gebeurt soms. maar over het algemeen zijn er heel veel mensen tevreden met hun boomloze zadel.

wat ik aan de TS wil meegeven.. het is prima denk ik als je hem inrijd ermee. denk er wel om dat je dan een goed boomloos zadel koopt! er zijn veel verschillende maar aangezien je het zadel koopt om er nog een aantal jaar mee te rijden, zou ik toch voor een goed zadel gaan. barefoot is een super zadel en de prijsklasse valt mee ( vind ik ) maar er zijn nog genoeg andere zoals startreck. maar van de barefoot zijn ook slechte kopieeen. neem een goede raad ik je aan want ik ken mensen waarvan ze het zadel ( een goedkope kopie van een barefoot ) na een jaar in de vuilnisbak konden gooien omdat hij van zulke slechte kwaliteit was. en dan baal je wel hoor!

veel succes met het zoeken van een goed zadel en het inrijden van je paardje Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:32

MysticTinker schreef:
Dan had je het zadel misschien gewoon niet goed liggen, te ver naar voren misschien..
Ik ben misschien in totaal drie mensen hier op bokt tegengekomen die een boomloos zadels echt niets vinden, de meeste mensen zijn er razend enthousiast over Ja

Wat doen al die "bijna-nieuwe" boomloze zadels dan op de diverse advertentiesites???
Het zou best kunnen dat het zadel te ver naar voren lag, maar verder naar achter was ook geen optie en daarmee past het zadel dus nog steeds niet......

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:43

Die mensen hebben een nieuw boomlooszadel gekocht Knipoog

Ik heb 2x een 'bijna nieuwe' barefoot verkocht. Telkens om er een andere barefoot voor terug te kopen (eerst van gewoon naar western, toen van western naar ocean blue Knipoog )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:45

Vaak zijn het de mensen zelf die er niet aan kunnen wennen.
Die van mij staat inmiddels ook op marktplaats, weet je waarom? Ik vind em zo fijn dat ik een arizona ga kopen Haha!
De barefoots die te koop staan zijn meestal ook binnen een week weg.
Jammer dat het niet past op jou paardje. Uitzonderingen bevestigen de regel he Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:39

Wat ben jij achterdochtig, ikke Knipoog

Bij mij is het juist andersom: ik ben aan boomloos beland omdat mijn (oudere) merrie niet meer kon lopen onder een boomzadel. Ik heb werkelijk allerlei modellen en maten geprobeerd. Uiteindelijk liep ze alleen goed onder een barebackpad of een Bob Marshall. Aan de Bob Marshall dus (westernvariant) en daar heb ik ook de jonkies mee ingereden, tot zeer grote volle tevredenheid. Ze hebben nog nooit een boomzadel opgehad, dus ik weet niet hoe ze daar op zouden reageren, maar tegen de BM hebben ze nog geprotesteerd.

Overigens is het idd zo dat niet elk boomloos zadel op elk paard past. Mijn BM past bijvoorbeeld niet op de arabier van jeddah hier op bokt en die rijdt haar probleemloos met een Torsion ...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:43

MysticTinker schreef:
Ik zou het wel doen als ik een paard zou gaan inrijden. Ik vind het een heel fijn idee dat het zadel altijd meegroeit, inderdaad ook als de spieren zich ontwikkelen. Een boomzadel moet je dan om de paar maanden weer laten aanpassen..
Ik gebruik mn barefoot overal voor; buitenritten, dressuur, springen..

Niet om vervelend te zijn, maar bij een (fatsoenlijk) boomloos zadel zul je ook continu oog moeten houden op de pasvorm en eventueel inlages veranderen. Wat voor zadel je ook gebruikt, je zult er bij een jong paard uitgebreid mee moeten sleutelen.
Enne, had je mij bij die drie mensen geteld? Want ik ben zeker geen fan van boomloos en mijn paard ook niet Tong uitsteken Wij zijn nogal fan van ons boomzadel met flexibele panelen eronder.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:53

callippo schreef:
Die mensen hebben een nieuw boomlooszadel gekocht Knipoog

Ik heb 2x een 'bijna nieuwe' barefoot verkocht. Telkens om er een andere barefoot voor terug te kopen (eerst van gewoon naar western, toen van western naar ocean blue Knipoog )
Haha!!! Dat klinkt bekend zeg!!
Ik heb pas nog op MP mijn boomloze barefoot nevada verkocht,om een nieuwe barefoot caramello ervoor terug te kunnen kopen! Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:58

Daar heb je gelijk in, Waratje Ja Je moet zeker regelmatig controleren of het nog goed ligt, maar bij een boomloos zadel moet je dan vooral opletten of het niet te veel naar voren of achteren schuift, en of het bij de schoft goed ligt, in de breedte zal t niet te krap gaan zitten. Bij mijn paard heeft t zadel altijd goed gelegen, en hij is echt véél breder geworden in die twee jaar Ja
Een boomzadel zou ik echt heel vaak moeten aanpassen.