te weinig hoefmechanisme op zacht weiland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

te weinig hoefmechanisme op zacht weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 15:08

met dit weer...

ik probeer elke dag in elk geval op zijn minst even te stappen op het harde met mijn paard om het hoefmechanisme te stimuleren ik heb het idee dat met dit weer het hoefmechanisme met zo'n boterzachte weide amper gestimuleerd wordt.

Jullie ook?

Katja

Re: te weinig hoefmechanisme op zacht weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:13

In de natuur lopen de paarden toch ook veel op zachte ondergrond als het slecht weer is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:21

Kan er niet over meepraten, mijn paarden staan op ijzers, en met dit weer op stal.
Hoefmechanisme dat een aantal dagen niet optimaal gestimuleerd wordt door de weersomstandigheden, lijkt me toch echt geen probleem voor het paard.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:38

Mijn mening is dat er nog wél hoefmechanisme plaatsvindt maar op de weide wel minder aanwezig is aangezien de grond zachter is. De hoef blijft immers zijn werking verderdoen,nl het uitzetten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:39

Waarom zou het hoefmechanisme niet werken op een zachte bodem? Het paard blijft hetzelfde gewicht houden en dezelfde druk op de hoef uitoefenen met zijn gewicht. Ik denk wel dat de hoeven minder/niet slijten op zachte ondergrond.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:47

Mijn paard is al sinds half juli de wei niet uit geweest en hij staat op verende veengrond, de hoeven groeien als een gek en ik heb niet de indruk dat er sprake is van verminderd hoefmechanisme. De NB-er heeft voor het eerst in bijna 3 jaar een hoeftang gebruikt bij het bekappen, kon het niet de vijl af dit keer en hij komt gewoon 1 x per maand en ikhoud het wekelijks zelf bij met de vijl

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:24

Hoi Ara,

Uiteraard wordt het hoefmechanisme wat minder gestimuleerd, door minder tegendruk van de grond, aan de andere kant is het ook wel weer zo dat de zool en de straal juist extra wordt gestimuleerd, en dat heeft ook weer zijn voordelen.

Groetjes,
Simon

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:34

elluk nadeel hep su foordeel..........

bij ons staat het hele land blank en toen de heren langs kwamen galopperen deinde het nog..... leuk joh veengrond Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 07:42

Nee, volkomen onzin. Hoefmechanisme is hoefmechanisme en dat doet het gewoon. Als de bodem minder tegendruk zou geven, zoals hier wordt gesuggereerd, dan zou je paard domweg wegzakken in de bodem. Het gewicht op een hoef en daarmee de werking van het hoefmechanisme, wordt bepaald door het gewicht van het paard, niet door de ondergrond.
Niks moeilijks aan, gewoon natuurkunde, 1e klas middelbare school.........

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:41

Ehm, sorry hoor ikke, maar hoefmechanisme is wel degelijk afhankelijk van de ondergrond! Hoefmechanisme wordt namelijk niet louter bepaald door 'druk vanaf de bodem', het is afhankelijk van welke kant en op welke plek die druk komt (simpele natuurkunde, misschien 2e of 3e klas Knipoog )

Op een harde ondergrond komt de druk vooral terecht op de hoefwand, waardoor deze naar buiten wordt geduwd (mits correcte vorm). Op een zachte ondergrond werkt, zoals gezegd, de straal meer. Hoe zachter de grond, hoe meer de hoefwand hierin wegzakt in plaats van naar buiten geduwd wordt (de kracht van bovenaf moet ergens door worden opgevangen) en aan de zijkanten wordt de wand ook wat 'tegengehouden' door de ondergrond, zodat spreiding wordt verminderd. Vergelijk het maar eens als jij op een matras gaat staan met je voet: je voet zakt in een kuiltje en je voelt de druk rondom je voet. Op blote voeten kan het zelfs vermoeiend zijn om op zo'n ondergrond te lopen.

Ik heb geprobeerd wat te tekenen, maar dat werd niet echt wat. Er zijn vast mooie plaatjes van beschikbaar.

Op een natte ondergrond zijn de hoeven van je paard natuurlijk wel veel ZACHTER. Hierdoor is de hoef flexibeler en kan er dus toch meer hoefmechanisme plaatsvinden dan met een harde hoef op zachte grond Lachen De natuur past het dus zelf wel aan. En op een zachte boden slijten de hoeven nauwelijks nog.

Voor je paard is het in het natte seizoen vervelender om tussendoor steeds kort op het harde te moeten lopen, omdat zijn hoeven qua hardheid hier niet aan aangepast zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:02

Sluit me aan bij het stukje van Callippo, mooi verwoord Lachen !

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:00

Onze paarden gaan binnenkort weer op een betonpad, dus heb er geen last van. Maar denk dat het wel meevalt als het even een weekje een zachte wei is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 21:16

callippo schreef:
Voor je paard is het in het natte seizoen vervelender om tussendoor steeds kort op het harde te moeten lopen, omdat zijn hoeven qua hardheid hier niet aan aangepast zijn.

ik moet zeggen dat de hoeven wel supersnel opdrogen als ik hem uit de weide haal en als het op straat verder droog is, ze harden dan ook vrij snel weer uit en hoor ik alsnog 'klikklak' in draf op straat

mijn kwestie ging met name over boterzachte klei met bakken met regen erover heen zoals afgelopen dagen Boos! waarbij van lopen amper sprake is, glibberen door de wei is een betere omschrijving Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:20

Citaat:
vrij snel weer uit en hoor ik alsnog 'klikklak' in draf op straat

dat hoor ik na 3 maanden 24/7 op de wei nog steeds als Morrie naast de fiets op het fietspad draaft, vroeg laatst nog iemand of ik toch het licht weer had gezienen er ijzers onder had laten zetten Clown

Het klinkt na al die tijd soppige wei nog net zo als op dat filmpje wat jij in juni gemaakt hebt...... Cool

Bij ons staan remsporen in de wei van meters lang van ijzer-paarden maar ook Morrie gaat er op z'n plaat zonder ijzers....

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:25

Van onze paarden hoor je de hoeven bijna niet. Verward

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:34

Misschien vind er juist wel meer hoefmechanisme plaats.

Het hoefmechanisme ontstaat door dat de hoef word neergzet op een ondergrond, de verzenen zetten uit en de straal zorgt voor een juiste doorbloeding. De verzenen zijn ook het enige gedeelte die uitzetten en inkrimpen, dus niet de hoefwand.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:59

Melissa schreef:
Misschien vind er juist wel meer hoefmechanisme plaats.

Het hoefmechanisme ontstaat door dat de hoef word neergzet op een ondergrond, de verzenen zetten uit en de straal zorgt voor een juiste doorbloeding. De verzenen zijn ook het enige gedeelte die uitzetten en inkrimpen, dus niet de hoefwand.

De hoefwand zet uit,de steunsels en de hielen zetten ook uit Vork

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:00

Ik ga met callippo mee, behalve het aanpassen naar het harde. Ik denk dat de hoef daar weinig problemen mee heeft. Wel denk ik dat de hoef sneller slijt op het harde, doordat alles nog vrij zacht is. Bij de echt harde hoeven merk je dat waarschijnlijk niet eens, en het is waarschijnlijk ook alleen de eerste meters, tot de hoef weer droger (en dus harder) wordt.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:06

Misschien nogal offtopic, maar wat doen jullie met je wei met dit weer? Als het nog erger wordt in de winter, gaan ze toch écht naar binnen, want ze lopen alles kapot! Aangezien jullie ze 24/7 buiten hebben staan, zal jullie wei er ook niet beter op worden, wel?

Mijn paardjes is trouwens sinds de zomer ijzerloos en staat overdag gewoon heel de dag buiten, maar ze doet het super op de weg! Hoeven slijten niet verschrikkelijk snel, scheuren niet...in één woord mooie sterke, gezonde hoeven en scheelt me ook nog eens klauwen vol geld! Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:10

een klein deel van de wei afzetten dat dan helaas pindakaas wel vertrapt wordt. Gewoon weer inzaaien volgend jaar Pling

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:22

marsi schreef:
Misschien nogal offtopic, maar wat doen jullie met je wei met dit weer? Als het nog erger wordt in de winter, gaan ze toch écht naar binnen, want ze lopen alles kapot! Aangezien jullie ze 24/7 buiten hebben staan, zal jullie wei er ook niet beter op worden, wel?

Wat ik deed met dit weer? Nou, een trektocht rijden. Op blote voeten dus.
En ja, nu lopen ze weer in de wei. Daar blijven ze ook in de winter lopen. De wei wordt uiteraard slechter in de winter, maar in het voorjaar trekt dat zo weer bij. zie je niks meer van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:50

Hier heb ik een uitloop (modder nu) bij de loopstal, en een pad (ook modder) naar de wei (met gras) en de rijbak. De paarden mogen met droog weer overal komen, en met nat weer alleen niet in de wei. Dat gaat prima, en ik heb zo bijna het hele jaar gras staan. (en dat met 2 paarden op een wei van 2000m2 ) Zonder rijbak en uitloop zou ik het echter niet redden, en is de wei in no-time een modderpoel..

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:07

Bij staan de paarden het gehele jaar buiten. Sinds dit weekeinde heb ik er een 3e paard bij en ik hoop dat ik het ga redden met 3 paarden op 1ha. Zo niet ga ik extra grond huren, maar ja das 1350,- euri's per jaar, dus eerst maar even kijken of ik het hiermee ga redden. Tot kort geleden liepen er ook nog een rits schapen op mijn wei (krakers), die zijn echt lastig weg te houden, zijn continue bezig mijn afrastering naar beneden te halen. Inmiddels is de afrastering weer helemaal op orde, dus hopen dat het zo gaat lukken.
Wat me wel verbaasd elke keer is dat na een natte winter de kapot gelopen wei eigenlijk in een paar weken weer prachtig bijtrekt. Ik heb nog nooit hoeven bijzaaien. Ik zel de kapotgelopen stukken gewoon een paar weken af en maai het een keer en het is zo weer op orde.
Groet,
Simon