Pessoa of toch Longeersingel ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pessoa of toch Longeersingel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:48

Hee !!
Paar vraagjes over een Pessoa & de Longeersingel.
Ik heb 5 juni [Paard] gekregen, en hij is in April 6 jaar geworden. Loopt ook superfijn, reageert bij mij gewoon goed op de hulpen enz. Als hij ook warm en losgereden is, is het ook gewoon een lekker en ontspannen werken Pling .
Alleen toen ik [Paard] dus kreeg had hij een Super Mooie kam !!
(Paar foto's zodat je een beeld ervan krijgt;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een mooie, volle & ronde nek.
Alleen is dat toch wel minder geworden sinds hij bij mij is. Laten we zeggen 4 à 5 maanden al.
Nu is mijn vraag; Ik wil zijn nek er weer flink op krijgen, alleen hoe kan ik dit het beste doen ? Met een longeersingel of toch een pessoa ? Want ik wil wel dat hij ontspannen blijft.
Er was ook tegen mij gezegd dat [Paard] (Dus vóór 5 juni, toen wij hem kochten) eigelijk áltijd wel met een Pessoabit gereden is; (Die een hefboomwerking heeft)
Afbeelding
Met dit bit dus. (En ik rijd gewoon met een dubbelgebroken watertrens)
Dus wat is jullie advies ?? Pessoa / longeersingel / pessoabit ??
Gewoon puur om zijn nek er weer mooi op te krijgen.
Dan ook nog de vraag; hoe kun je het beste een Pessoa & een Longeersingel gebruiken ? (Om dus ook weer meer bespiering te krijgen).

Tips zijn natuurlijk welkom Haha! of mensen met dezelfde ervaring.
Groetjes & Dankjulliewel

Anoniem

Re: Pessoa of toch Longeersingel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:52

Ohjaa misschien ook wel handig om er even bij te vermelden; [Paard] was ongeveer 1 à 2 weken voordat wij hem dus kochten gecastreerd. (Op de 1e 3 foto's is hij nog hengst, dus is het natuurlijk ook gewoon een hengstennek.)
Hier dan een foto met kam erop, als ruin;
Afbeelding

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:23

't Kan met 't niet meer hengst zijn te maken hebben, maar een scherper bit helpt je echt niet om een mooie gespierde hals te krijgen, je paard moet daarvoor goed gereden worden en dat kan ook met een trensje. En over die pessoa en de longeersingel, de longeersingel is gewoon heel simpel een singel met een paar ringen eraan waardoor je er een hulpteugel kan gebruiken of de longeerlijn als hulpteugel. Dat betekend dat als je alleen een longeersingel om doet je 'm net zo goed af kan laten, heeft geen inwerking. Als je met pessoa wilt longeren heb je een longeersingel nodig om die te bevestigen, een pessoa schijnt een prima hulpmiddel te zijn (heb ik zelf nog nooit gebruikt) het lijkt mij beter dan bijv. de bijzet omdat de achterhand er ook bij betrokken raakt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:57

Ahaa , dankjewel. En met dat bit was ik het zelf ook echt niet eens. (Maar zo werd hij dus wel gereden).
Jaa okee ... Met zo'n longeersingel snap ik het wel. Daar moet idd wel een hulpteugel bij.
Maar om zijn nek er weer mooi op te krijgen, wat kan ik dan het beste gebruiken ?
En hoe vaak, en hoe strak enz. (Ik moet natuurlijk ook zelf kijken wat me het beste ligt, en hoe ik het ga gebruiken. Maar wat info is welkom Knipoog )

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:23

Om dat gedeelte van de hals te ontwikkelen moet je de hele bovenlijn van je paard aan het werk hebben. (=bovenste lijn van de hals,over de rug naar de croupe)

Daar helpt zoals gezegd een bepaald soort bit niet bij.

Ik zou je dan toch de pessoa adviseren bij het longeren.
Daarmee werk je de paarden heel fijn van achteren uit door het lijf en spreek je dus weer die bovenlijn aan.

Dit werk is natuurlijk ook onder het zadel te doen.
Goed vanuit een actieve achterhand het paard voorwaarts neerwaarts instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:27

Dankjewel !! En dat hoorde ik idd ook van een vriendin.
En met dat bit .... Pff daarmee ben ik het helemaal met je eens.
Ik had ook ergens gelezen dat een Pessoa ook vrienderlijker was ?
Achjaa, dat wordt dan hoogstwaarschijnlijk toch een Pessoa aanschaffen Knipoog .
Xx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:49

Zonder longeersingel lukt het je niet om de Pessoa goed te bevestigen. Je moet ze dus allebei hebben, de singel zit niet bij de Pessoa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:22

Okee, dankjulliewel voor de informatie. Dus een longeersingel met een pessoa dus kopen Knipoog