[AR] Jong paard, tong over bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Jong paard, tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 10:17

Mijn jonge (3,5) vzpaardje moet er nu ook aangeloven. Ze wordt nu ook beleerd in het tuig. Normaal deden we het overigens altijd andersom, eerst in het tuig, dan onder het zadel, maar dit keer andrsom. Ze is nu 5 maanden onder het zadel.
In het begin had ze ook wat 'moeite' met een gewoon trensje, gooide de eerste paar x de tong erover, maar dat is nu helemaal verdwenen en neemt hem goed aan.

Nu echte rheeft ze weer wat problemen met de stang die ze in het tuig aan heeft... Het is naar mijn weten een gewoon menbit die je altijd overal en nergens ziet.
Ze neemt hem wel aan in haar mond, maar verder is het ecth prut. Ze gooit haar tong erover, zit dan half in de knoop omdat ze m niet (of moeilijk terug krijgt). Dan help ik eventjes en zit hij weer goed, en gaat het even weer beter. Tot het weer gebeurd. En sturen is op deze manier dan ook niet echt een pretje natuurlijk...

Moeten we gewoon wat geduld hebben, dat het misschien wel weer 'over' gaat evenals we met het trensje hadden dat ze nu wel normaal in haar mond houdt. Of zouden we wat anders moeten proberen? Bij een tuig hoofdstel heeft ze natuurlijk alle vrijheid om te doen en laten met haar mond wat ze wilt... Zou het beter zijn om een neusriempje eraan te doen dat wat strakker ligt, zodat het bit wat beter op de plaats ligt, of is dat een heel slecht idee?

IvoIce

Re: Jong paard, tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:36

Mijn pony deed eerst ook heel moeilijk met zijn liverpoolstang, ik heb er toen iemand een paar keer mee ohz laten rijden, toen is hij er lekker op gaan reageren. Misschien een idee?
Verder weet ik niet wat je er aan kunt doen. Succes in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:38

ik weet niet of het nog mogelijk is,maar vaak helpt het ook om het bit 1 gaatje hoger te hangen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:39

mijn pony deed het ook met beleren. we hebben toen het bit een gaatje hoger gehangen en toen kon ze hem er niet meer over gooien. Nu zijn we 5 maanden verder en heb ik hem weer een gaatje lager gedaan om te kijken of ze het nu niet meer doet. Ze neemt verder het bit ook goed aan en schuimt goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:53

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:51

De mijne deed dat ook bij de liverpoolstang. Heb een bokkebitje (utrechtsstangetje) gekocht en hij heeft het nooit meer gedaan. Een ander bit zou misschien dus ook wel helpen. Omdat een liverpool best scherp kan inwerken en een bokebit geen ribbels heeft en anders is kwa vorm

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 21:04

Bedankt voor de reacties Lachen eens kijken of hij idd een gaatje hoger kan. Waarschijnlijk moet er dan een gat bij geknipt worden...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:29

Maar een liverpool heeft maar aan 1 kant ribbels, dus is ook maar aan 1 kant scherp. Hang hem anders andersom, dan is de inwerking een stukje zachter. Daarnaast moet je de kinketting goed gedraait hebben, anders is de inwerking ook scherper.
En ook belangrijk bij scherpheid... In welk leidselgat heb je hem zitten (ik hoop toch op het bovenste, want hoe meer je naar onder gaat, hoe scherper de hefboom!)
Al met al, Liverpool is niet een stang die je er zomaar in kan hangen (welk bit wel??)
Ik hoop dat je met al deze dingen rekening heb gehouden en idd, een bokkebitje, dat wil wel helpen. Hoe is het nu (2 weken later) met je paardje en de reactie op het bit?

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:50

onze paarden proberen het ook,als het lukt blijven ze klieren met die tong.Wij zetten dan een tong lepel op het bit.Het is een ding van rubber die op de tong rust,dan krijgt hij onmogelijk zijn tong over het bit.Na een tijdje probeer je zonder.Volgens mijn komt die van ons bij divoza weg.