Mijn jonge (3,5) vzpaardje moet er nu ook aangeloven. Ze wordt nu ook beleerd in het tuig. Normaal deden we het overigens altijd andersom, eerst in het tuig, dan onder het zadel, maar dit keer andrsom. Ze is nu 5 maanden onder het zadel.
In het begin had ze ook wat 'moeite' met een gewoon trensje, gooide de eerste paar x de tong erover, maar dat is nu helemaal verdwenen en neemt hem goed aan.
Nu echte rheeft ze weer wat problemen met de stang die ze in het tuig aan heeft... Het is naar mijn weten een gewoon menbit die je altijd overal en nergens ziet.
Ze neemt hem wel aan in haar mond, maar verder is het ecth prut. Ze gooit haar tong erover, zit dan half in de knoop omdat ze m niet (of moeilijk terug krijgt). Dan help ik eventjes en zit hij weer goed, en gaat het even weer beter. Tot het weer gebeurd. En sturen is op deze manier dan ook niet echt een pretje natuurlijk...
Moeten we gewoon wat geduld hebben, dat het misschien wel weer 'over' gaat evenals we met het trensje hadden dat ze nu wel normaal in haar mond houdt. Of zouden we wat anders moeten proberen? Bij een tuig hoofdstel heeft ze natuurlijk alle vrijheid om te doen en laten met haar mond wat ze wilt... Zou het beter zijn om een neusriempje eraan te doen dat wat strakker ligt, zodat het bit wat beter op de plaats ligt, of is dat een heel slecht idee?