[AR] vraag over bit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_daan

vraag over bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:57

hallo ik heb een liverpoolstang bij mijn enkelspan fries in.
maar anderhalve maand geleden heeft ze der mond opengehaald aan de binnekant geen idee hoe het komt de tandenfee heeft er naar gekeken en zegt dat het niet door der tanden of het bit komt . maar waarschijnlijk iets scherps in der mond gehad ofso. hoe en wat weet ik niet. maar met mennen haalde ze iedere keer der mond open. en zat der mond onderhet bloed. en met rijden heb ze der geen last van. onder het zadel en met het mennen rij ik zachtjes op de zelfde manier. ik heb ook al latexband om der bit gedaan. en ze heeft 2 weken rust gehad om te genezen en afgelopen weekend heeft ze bij de marathon in texel gelopen. en halfverwegen had ze weer der mond open.en ben ik gestopt. omdat het der zeer deed. maar ik vind het zo raar dat ze der mond alleen open haalt met het mennen en niet met het rijden. iemand idee?? ik zet er nu een maand op rust,want de tandenfee zei dat 2 weken genoeg was om te genezen maar blijkbaar niet. dus laat ik haar nu maar een maand niet mennen. iemand tips?? hoe het eventueel komt. of een oplossing?

gr danielle

BlackDevils

Re: vraag over bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:07

waar is de mond kapot dan? Op de lagen, tong of onder de tong?
In dat laatste geval kan het zo zijn dat ze de tong er over probeert te gooien en ze daarbij het velletje onder de tong iets inscheurt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:59

En wat voor bit heb je ohz?
Weet je zeker dat het wondje genezen was na die 2 weken? Bij sommige paarden/wondjes geneest het namelijk niet zo snel.
Als het genezen was en het komt terug ligt het dus toch aan je bit en zal je aan de hand daarvan naar een ander bit moeten zoeken.

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 09:27

Sjonniej schreef:
En wat voor bit heb je ohz?
Weet je zeker dat het wondje genezen was na die 2 weken? Bij sommige paarden/wondjes geneest het namelijk niet zo snel.
Als het genezen was en het komt terug ligt het dus toch aan je bit en zal je aan de hand daarvan naar een ander bit moeten zoeken.

ik heb een liperpoolstang met tongvrijheid omdat ze in het begin in de hindernissen der tong over het bit gooide ivm de spanning. hij was echt genezen. wat voor bit raakt je me anders aan?

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 09:28

BlackDevils schreef:
waar is de mond kapot dan? Op de lagen, tong of onder de tong?
In dat laatste geval kan het zo zijn dat ze de tong er over probeert te gooien en ze daarbij het velletje onder de tong iets inscheurt.

niet op der tong maar de zijkant van der mond (aan de binnekant.)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:47

Hetzelfde bit als onder het zadel, als hij daar tenmisnte geen last van heeft.
Eventueel in stangvorm ipv. trens.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:32

Misschien dat je een bredere liverpool kunt proberen. Moet beide zijden ca een halve centimeter uitsteken. En je kunt proberen het oog waar het bakstuk aan bevestigd is iets uit te buigen. Vaak zit deze te recht en drukt dan tegen de wang waardoor deze tussen de kiezen kan komen.

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:14

ik had al een bredere genomen een half jaar geleden en die is goed. maar ik rij gewoon met een pelhalm bit kan ik daar ook mee mennen dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:45

Hoe is het mondstuk, daar gaat het namelijk om. Je paard proeft niet het verschil tussen een watertrens, een pelhalm of een liverpool, als het mondstuk maar hetzelfde is.

Dus probeer een liverpool of andere menstang met hetzelfde mondstuk op te sporen.

2fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:59

hi mijn fries heeft het ook gehad en je moet een rechte liverpool stang nemen met twee of drie lagen latex. En je moet het bit hoger in de mond hangen...na drie weken gaat het beter en kun je per laag de latex eraf halen. Vaak komt het voor bij marathon rijden omdat dan het er ruwer aan toe gaat en je hebt ook een bit met scherpe inwerking.

succes.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:12

Sjonniej schreef:
Hoe is het mondstuk, daar gaat het namelijk om. Je paard proeft niet het verschil tussen een watertrens, een pelhalm of een liverpool, als het mondstuk maar hetzelfde is.

Dus probeer een liverpool of andere menstang met hetzelfde mondstuk op te sporen.

Je kunt ook met een gebroken trens rijden. Er zijn er meer die dat doen. Niet iedereen is ervoor maar misschien het proberen waard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:51

Met een stang heb je nu eenmaal meer te vertellen. En een paard merkt totaal het verschil niet tussen een gebroken trens of gebroken liverpool. Alleen als hij harder wil dan de menner.

(Hier kom je denk ik weer het probleem tegen dat mensen denken: ongebroken mondstuk = stang, gebroken mondstuk = trens)

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 09:42

ja daarom ivm dat mijn merrie voor de kar best sterk is omdat ze zo graag wil zie ik me nog niet echt met een simpele gebroken trens rijden. zijn er gebroken liverpool stangen dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:27

Ja hoor Ja
Menbitten zijn er in alle soorten en maten, net als de bitten voor ohz.

Ik raad je alleen wel aan om even in je omgeving rond te vragen of iemand er eentje heeft liggen, voordat je hem koopt. Ze zijn vaak best duur. En dat is geen drama als je paard dan weer goed loopt, maar wel super zonde als er geen verschil is.

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:53

Sjonniej schreef:
Ja hoor Ja
Menbitten zijn er in alle soorten en maten, net als de bitten voor ohz.

Ik raad je alleen wel aan om even in je omgeving rond te vragen of iemand er eentje heeft liggen, voordat je hem koopt. Ze zijn vaak best duur. En dat is geen drama als je paard dan weer goed loopt, maar wel super zonde als er geen verschil is.

het jammere is dat niemand in de buurt hier heeft. alleen maar liverpool stangen en bokkebitten. ik heb hem gezien voor 50 euro maar dat is inderdaad een beetje duur om even uit te proberen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:00

Hm.. Dat is inderdaad vervelend.
Dan kan ik je helaas niet verder helpen.

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 18:04

maar ik heb nu een liverpoolstang met tong vrij heid omdat ze eerst der tong der overheen gooide heeft het mischien nut om me oude bit erin te doen bokkebit zonder tongvrijheid.?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:03

je kan het altijd proberen Ja

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:16

wij hadden ook keer paard op stal staan, zijn mond lag ook altijd open, en was gewoon niet lekker mee te rijden, bleek uiteindelijk een botsplinter in zijn onderkaak te hebben die elke keer door zijn vel heen stak..

ook ander paard, die had een scheur van 2 a 3 cm in zijn tong (halve tong lag er bijna af) maar die had er geen last van..

ze reageren allemaal anders..

nog over die spanning, hadden ook keer een paard die gooide om de 3 minuten zn tong over het bit (gewone liverpool) waarschijnlijk ook door de druk, hebben daar een dubbel gebroken bit in gehangen, en er was niks meer aan de hand

oja, €50 voor een bit valt nog mee Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:51

50 euro voor een bit vind ik toch redelijk veel! Zeker om 'even' te proberen met het risico dat het niet werkt en je het net zo goed bij je oude bit kon laten. Niet iedereen heeft het geld voor het oprapen om 5 verschillende bitten te kopen en passen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:16

om te proberen is het idd best veel..
maar als je het vergelijkt met een bit van €200 is die € 50 nog best te overzien..

er staan op marktplaats en dat soort sites ook nog weleens wat bitjes tekoop, misschien kan je daar eens kijken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:45

Een bit van 200 euro vind ik persoonlijk belachelijk veel geld!!

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:24

Hoi,

Zelf heb ik er niet veel verstand van, maar mischien is je bit te scherp. Voor dressuur niet maar marathon misschien wel, omdat er dan anders gestuurd word. Hang voor een marathon dezelfde stang erin als voor de dressuur maar wikkel er dan een zeem omheen en met naald en draad vastmaken. Doe het goed tot in de hoeken anders heeft hij misschien zijn mondhoeken kapot na de marathon.
Probeer van alles uit met een bit. Hij kan ook het bit vastpakken, en als er dan (ruw)-gestuurd wordt in de marathon is het bijna bij ieder paard normaal dat de mond kapot is. Het kan ook zo zijn dat het bit te laag hangt, doe het een keer wat hoger hangen met de kinketting wat strakker. Sperriem kan ook helpen voor tong over het bit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:38

Sjonniej schreef:
Een bit van 200 euro vind ik persoonlijk belachelijk veel geld!!

dat is het ook.. maar misschien heeft dat ene bit net de meest ideale eigenschappen voor een bepaald paard, dan is het voor mensen die niet erg op de centen hoeven te letten al snel duidelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:54

Als het bit werkt leg je het er voor neer, omdat het niet anders is. Ik heb nu zelf ook een bit van 160 euro, maar het paard loopt er stukken beter op dan op een 'normale' stang, dus dan moet je dat geld er maar voor neerleggen.

Het meest idiote is nog dat een bokkebitje een stuk goedkoper is dan precies hetzelfde bit, alleen dan in liverpooluitvoering.