[AR] strand en galop tips

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

strand en galop tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:50

Hoi, ik ben hier nog niet zo lang maar ik zou graag wat tips hebben.

Ik men sinds maart ongeveer met mijn pony diesel, zit welsh/hackney in. Galoperen voor de kar heb ik 3x gedaan in de bak en dit ging eigenlijk heel goed, ik heb hem toen heel hard laten draven tot hij zelf in galop sprong omdat ik hem niet wilde overvragen.

Ik rij met een concourswagen en verder zijn hier alleen maar paadjes vol stenen en gaten. Onder het zadel ga ik wel geregeld naar het strand dus ik dacht, als ik nu in het natte zand ga rijden (met de kar dus) kan ik misschien Diesel misschien een stuk laten galoperen! Maar hoe pak ik dit nu het beste aan? Met stemhulp of hem zelf laten aanspringen? Andere tips zijn natuurlijk altijd welkom! Bedankt!

TurboTinker

Re: strand en galop tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:51

Hard laten draven,en in galop laten vallen is niet erg slim, want als je apard dan niet in galop wil, gaat hij keihard draven.
Ik neem aan dat je wel eens longeerd?
gebruik je stemhulpen dan daarbij.
dat doe je ook met de kar, drrraaaf Gaaaaalop,.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:55

ja ik longeer veel en ook dubbele lijnen, bij JA springt hij netjes aan in galop, vanuit stilstaand, stap, en draf (ook in verschillende tempo's).

Ik zie het in me hoofd eigenlijk wel gebeuren dat hij heel erg enthousiast wordt als hij mag galoperen, maar wat is nu het beste:

terug nemen in draf tot hij weer bedaart en opnieuw galoperen of in een rustig tempo even uit laten 'razen'?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:36

Galoperen moet je aanleren op commando, aan de longe of onder het zadel. Je moet je paard niet in galop laten vallen, daar wordt hij over het algemeen niet beter van, plus dat hij helemaal uit elkaar valt en je meteen in een rare racegalop terecht komt. Wanneer je hem netjes op commando laat aanspringen blijft hij bij elkaar en verzameld.

Als je verwacht dat hij wil crossen in galop, heeeeel goed opletten met aangaloperen en iedere versnelling meteen tegenhouden. Hij moet leren dat hij bij jou moet blijven en niet dat galop = keihard.

Verder kan je prima op het strand rijden, maar dan moet je ALTIJD meteen je wagen afspuiten als je terug komt en dan nog kan je na een paar jaar een nieuwe kopen door al het zand en zout wat overal tussen komt.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:37

ik loop bij eenman die gaat elke week bijna naar strand de paarden doen het op commando galop en dan blijven ze netjes bij hem gewoon goed je kar af spuiten daarna die man doet het ook en heeft de kar al 10 jaar

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 01:50

Galoperen kun je volgens mij ook het best leren aan de longe. Zo begin je het beleren ook; met de longe. Leer ik ze alle comando's. Wanneer ze vervolgens braaf voor de kar lopen en ze een beetje ontspannen zijn leer ik ze metteen ook al te galoperen. Kan soms de 3e of 4e keer al wel zijn. Eerst met een paar pasjes beginnen, heel voorzichtig en lui aan laten galoperen en even voelen hoe ie reageerd. Als ie zich bang maakt kun je m meteen weer terug nemen. Zo ga je dat uitbouwen. Moet je op gevoel doen en eerst niet te lange stukken achter elkaar. Hij moet t leuk blijven vinden en niet te gek worden.
Veel plezier! Ben jaloers op je hoor, wil ook wel eens in de maand oid een lekkere strandrit maken. Geweldig, heb 2 maal op texel gereden, weekje vakantie met daarin de wedstrijd, en toen ook nog de oefenmarathon op de woensdag daarvoor. Was mooi. En dan naar het strand, paal 17 geloof ik. Wouw, toen je de 1e keer de laatste duin over kwam, het gebulder van de zee hoort...en de reactie van de ponies daarop... Ze maakten zich heel groot, nou zoiets hadden ze nog nooit gezien.
Afbeelding
Toen reed ik nog met shetten (met een scheutje dartmoor).
Maar bij mij liep na een paarmaanden nog het roestwater uit de kar (was ook zelfgemaakt en met de hand geschilderd met haast). Maar t was t wel waard

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:28

erg gaaf met je kar over het strand zeg!die foto ook!

Maar rustig en beheerst.
als hij te enthousiast word,even terug nemen,lekker laten draven,en dan weer een keer aangalopperen, Als hij aan de kletter gaat(rengalop) hou je hem niet meer, en lijtk me ook niet echt geweldig voor de kar.

xxthesjj__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:01

Zelf laten aanspringen is denk ik beter, je laat het paard kiezen of hij het aan kan ik het zand...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:02

zelf ja.. dan kijkt het paard zelf of hij dat vol kan houden...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:17

Het is inderdaad verstandig, zoals al meer hebben gezegd, om een commando aan te leren. Daar ben je al mee bezig aan de longe. Als je hetzelfde commando geeft tijdens het mennen dat zal hij ook wel aanspringen.
Jorrit reageert erg op de RRRR. Ik roep prrt en dan galoppeert hij aan. Maar ook als ok PEERRRRR of RRRRRROOOOS of zo iets roep Haha!
*edit* Mooie foto's van het strand BD