Freestyle

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Filon

Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:52

Sinds een aantal maanden ben ik bezig met freestyle met mijn verzorgpaard. Ik ben hierover zeer enthousiast en het valt me op dat paarden het toch vrij gemakkelijk oppakken. Ik ben er nog niet zo ver mee hoor, maar ik ga me er zeker verder in verdiepen. Het is een heel andere tak van paardensport waarmee je een band met het paard krijgt. Ik heb het idee dat de band met het paard dan ook veel intenser wordt. Ik zie mijn verzorgpaard twee keer per week en hij wordt door mij dan 1x keer per week gefreestyled, en ik zie aan hem dat hij het leuk vindt. Maar nu moet ik zeggen dat hij alles leuk vindt als er maar aandacht aan te pas komt.
Als er nog meer mensen zijn die feerstylen willen ik graag van gedachten verwissellen wat jullie ervaringen ermee zijn.

branco

Re: Freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:30

nou zeg hillie niemand reageert.... Ach gut

Filon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 08:59

Nee ik heb het in de gaten, is zeker niet interessant genoeg Slapen Slapen . Ze denken zeker dat het duf is of zo Slapen . Nou dan niet.

Filon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 09:06

Maandag heb ik weer freestyle gedaan met hem en het ging lekker. Ik had het zelf ivm blessure drie maanden niet kunnen doen, en ik moet zeggen dat hij het allemaal nog wist wat ik met hem voor die tijd had gedaan. Dat vondt ik toch heel goed van hem, ik was trots op hem.

Het leukste vindt ik het volgen, hij volgt mij dan heel trouw door de bak zonder halster en touw.
Het moeilijkste vindt ik nog het overgaan van stap naar draf, dan geef ik blijkbaar nog niet helemaal duidelijk aan wat ik bedoel en hij wil vaak niet terug komen van galop naar draf, dat duurt vaak even voordat hij dat in de gaten heeft.
Maar daar werken we aan en dat gaat ook vast allemaal goedkomen.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:27

Ik ben ook van plan een beetje Freestyle te gaan doen met mijn verzorgpony.
Heb het eerlijk gezegd nog niet eerder gedaan, dus ben heel benieuwd.

Filon schreef:
Nee ik heb het in de gaten, is zeker niet interessant genoeg Slapen Slapen . Ze denken zeker dat het duf is of zo Slapen . Nou dan niet.

Je moet altijd even geduld hebben voordat er reacties komen. Knipoog

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:30

Klinkt wel interesant! toch lijkt het me wel moeilijk om het aan te leren. Het lijkt me trouwens ook wel leuk dat je er foto's van op zet Haha! wil het wel graag zien! Knipoog

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:31

Ik heb de tip gekregen om te freestylen met mijn 2-jarige... Heb er helaas niet altijd even veel tijd voor, en uhmmm, hoe begin ik?? Geeeen idee...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:37

*komt zich ook erg enthousiast melden! Haha! *

Ik hebin juni een cursus gedaan en vind het echt ge-wel-dig! Super gewoon. Mijn paard was altijd redelijk schrikkerig en rende graag ineens weg als ik haar vast had, en het gaat steeds beter Ja .

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=654198
Zo ver zijn we nu zelfs al Ja Haha!

Alleen heb ik op dit moment geen ruimte waar ik kan loswerken Dus dat vind ik wel balen.. Maarja, we gaan iets verzinnen! Clown

@Sorriso: Tja.. Ik heb een cursus gedaan, en dat raadt ik je eigenlijk ook wel aan.. Dan zit de basis zeg maar meteen veel beter Ja

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:13

Stoer dat je haar zonder iets rijdt! Cursus is wel een idee ja... Maar dan moet de trailer er waarschijnlijk weer aan de pas komen. Heb haar nog nooit alleen op de trailer gehad, en dan de tijd die het me gaat kosten, waarvan ik dus al niet veel heb. Zal eens tips vragen aan de eigenares van de pensionstal, aangezien die me de tip gaf, neem aan dat ze er dan ook wel wat meer van weet.

Filon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 07:28

Ik moet zeggen dat ik niet een cursus heb gedaan. Ik heb wel het boek van Emiel en daar kun je ook zelf een heleboel uithalen. Maar een cursus is niet verkeerd, daar ben ik het mee eens. Ik heb zelf de basis geleerd van de vorige staleigenaresse, zij is er enorm fanatiek mee.

Het lijkt heel moeilijk en je hebt het gevoel dat je paard het niet makkelijk zal oppakken, maar je zult verbaasd staan hoe snel een paard/pony het begrijpt.

Ik zal de eigenaresse van het paard eens vragen om foto's te maken dan kunnen jullie het zien. Ik ben nog niet zover dat ik erop zit zonder zadel e.d. Ik ben me nu nog echt aan het concentreren op het grondwerk.

Filon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 07:31

Jippie!!!!!! Haha! Haha! Gisteren ging het weer heel goed hem het freestylen. Hij begreep de aanwijzing om van stap over te gaan in draf en de aanwijzing om van hand te veranderen ging ook veel beter.
de join up vindt ik helemaal het einde, hij loopt me overal achterna, geweldig!!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:15

Dat is inderdaad wel super gaaf! Ja Ik kan met Tivara nog steeds niet uit de voeten met loswerken omdat ik nergens plaats heb Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:33

Hallo, hier ook een enthousiaste freestyler!!! Mijn pony is tweeenhalf en ik doe nu regelmatig loswerken, grondwerk en verkeersmak maken (veel wandelen). Ik heb de boeken en dvd's van Emiel Voest en verder koop ik steeds meer spulletjes, zoals bijvoorbeeld een bareback pad voor in de toekomst etc. Ik merk dat paarden er supergoed op reageren, heb namelijk ook een aantal paardenvriendinnen die hetzelfde doen. Een van hen heeft cursussen gevolgd. Ik krijg regelmatig complimenten over hoe mijn paard het doet van de mensen van mijn pensionstalling. Niemand doet daar aan freestyling, ze kennen het woord niet eens. Ik ga totaal anders met mijn paard om, valt me op.

Ik volg zelf ook zo nu en dan les van iemand die met Monty Roberts gewerkt heeft. Is weer een andere benadering, maar het is goed te combineren. Het is heel bijzonder om te zien, hoe je paard verandert in een maatje, die heel graag met je samenwerkt op basis van wederwijds vertrouwen en respect.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:52

Hihi, beginnen met freestyle? Dan spring je er toch meteen op zonder hoofdstel en zadel? (dacht ik vorige week). Nou, daar was mijn ijsco het dus niet mee eens.
Ben nu nog maar meer grondwerk aan het verrichten en dan langzaam opbouwen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:18

Ik heb zelf een clinic van Monty Roberts gezien, maar daar was ik eigenlijk niet zo weg van. Bij het freestylen leer je dat je met een trainingshalster de druk op moet blijven bouwen tot je paard toe geeft. Zij werken met allemaal korte rukjes. Ik denk dat ik het met het freestylen meer eens ben Ja .
En Tjaldur, dat is inderdaad wel iets ander Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:33

Ik vind freestylen ook fijner, hoor, dan Monty Roberts. Maar ik kan hier in de omgeving geen instructeur vinden die iets met freestyle doet aan huis. Dus vandaar dat ik iemand heb, die NH heeft gedaan en heel goed weet dat ik vooral freestyling doe. Ze past zich daar een beetje bij aan, zeg maar, en dat werkt prima.

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:39

Ik vind het echt knap, hoe je je paardje zo in je maatje kan veranderen...
ik wil dat ook graag proberen... heeft iemand tips waar ik moet beginnen...
heb 1e boek van voest + dvd
en is zo'n halster echt nodig?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:31

Ja, met zo'n touwhalster kun je veel beter communiceren, dan met zo'n gewoon stalhalster. En zo duur zijn ze niet, hoor.... Even googlen......

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:38

Hmm, moet dit niet bij 'naturals' staan?

Leuk om te lezen dat steeds meer mensen gaan 'freestylen' (of wat daar dan ook onder verstaan wordt)

Kijk eens in mijn onderschrift voor een paar nuttige sites Lachen

Filon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 13:12

Ik zelf gebruikt helemaal niets alleen mijn leadrope. Ik ben er ook nog niet mee bezig om zonder zadel en hoofdstel te rijden. Ik doe voorlopig alleen nog maar grondwerk met hem. Hij is niet een van de jongsten meer, dus daar hou ik wel rekening mee. Hij wordt nl ook door de eigenaresse gereden.

Vrijdag is er bij ons een nieuw paardje op stal gekomen een scharzwalder fuchs. Mooi paardje maar wat een buffel Clown . Zijn eigenaresse wil ook gaan freestylen met hem en komt maandag meekijken met mij.

Vooral de join up zal voor hem wel goed zijn als ie zover is straks met freestylen, want hij heeft nogal eens de neiging om zijn eigen weg te bepalen. En die hou je echt niet als hij rechts gaat terwijl de gene die meeloopt links wil of rechtdoor.
Ben reuze benieuwd hoe dat gaat met hem.
Dit is dus een echte uitdaging Haha!

Als je er over denkt om te beginnen met freestyle is het gewoon een kwestie van je paard in de bak en beginnen. Wel is het raadzaam om het boek van emiel te lezen en zijn video te bekijken. Dan weet je tenminste een beetje wat je moet doen. Zo ben ik ook begonnen met een klein beetje hulp van iemand anders. En je merkt hoe snel een paard het oppakt.

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 14:17

heee Filon, vanavond ga je freestylen he? als ik t kan redden kom ik kijken, want het lijkt me heel leuk om te zien hoe dat nu gaat, en inderdaad Domino is erg sterk en kan je dan leren d.m.v. de join up dat Domino gewoon netjes naast je blijft lopen i.p.v. zijn eigen weg te bepalen?

wooooowww dan lijkt me dat zeker wat voor deze lieve pummel!! Haha!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:07

Ik hou van freestyle. Met me pony nog nie geprobeert. MAar vind het sppr om na te kijken!

Filon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 06:55

Gisteravond weer lekker freestyle gedaan met Filon. Hij was weer zeer braaf. De aanwijzing van stap naar draf gaat steeds beter. Ook het achterwaarts laten lopen en wijken voor druk (zonder aan te raken) gingen goed. Op het laatst moest ie even het stoertje Knipoog uithangen voor een nieuweling op stal..... Duivel Duivel Alleen toen ik naast hem ging staan om stelling en buiging te vragen van hem liep ie achteruit Boos! Boos! . Hij had duidelijk geen zin meer Slapen Slapen . Op het laatst deed ie het toch een heel ietsie pietsie en dat was dan voor nu ook genoeg. Ik heb hem uitvoerig daarvoor beloond door ermee te stoppen.
Tijdens dat ik met Filon bezig was heb ik Mitje wat uitleg gegeven over het freestylen, en ze heeft het even geprobeerd met Filon. Ze vond het best wel moeilijk, en het is ook even wennen. Je moet ook heel anders gaan handelen tov je paard, wat je eigenlijk niet gewend bent.
Toen hebben we Domino gepakt, dat is het paard van Mitje, en die kent het ook totaal niet. Maar je moet ergens beginnen en dat hebben we dan ook gedaan. Het eerste wat ie deed was een restje hooi in de bak opeten, en krijg hem dan maar eens van de plek........ hahaha Haha! Haha! . Maar goed we hebben geoefend in het bepalen van de dominantie en we hebben hem van de plek gekregen, dus dat was al de eerste stap. Toen moesten we hem nog zover zien te krijgen dat hij ging stappen en reageerde op de daarvoor nodige aanwijzing. Duurde heel even en toen ging ie ook. Ook daarvoor weer belonen natuurlijk. Toen nog een stukje draf, dat was moeilijker om dat voor elkaar te krijgen, maar het is uiteindelijk gelukt. Toen ie dat een poosje had gedaan, en ik natuurlijk bekaf was van het er achteraan hobbelen..... Clown Clown heb ik hem achter mij aan laten lopen (join up) en dat deed ie eigenlijk hartstikke goed. Nou toen mocht ie ook weer lekker op stal en heeft ie wat lekkers gehad, dat had ie wel verdiend.

@Mitje; Fijn dat je het leuk vond gisteren Haha! Haha! Haha! . Het gaat helemaal goed komen hoor met Domino, maandag gaan we weer goed oefenen, evt zaterdag nog even als je zin hebt?

@ JorisDy; Als je de gelegenheid en de ruimte hebt, zou ik het zeker ook gaan doen, het is niet alleen super om naar te kijken, maar ook om te doen. Je zult zien dat je een veel hechtere band met je pony krijgt.