loswerken versus join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

loswerken versus join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:04

ik heb ooit een curus freestyle gedaan bij www.paardenbegrijpen.nl

daar deed ze aan "loswerken". Als ik het zo lees komt dat exact overeen met een join-up van roberts.

Klopt dit ?

want als ik het zo lees hier is een join up dus niet goed en moet je alleen met reden doen.
bij deze cursus werd het met ieder paard gedaan, gewoon om jou als leider neer te zetten.
ik kan me echter niet voorstellen dat marijke (van paarden begrijpen) iets zou doen wat niet goed zou zijn, ze is juist zo bezig met denken hoe of wat....

missnynke

Re: loswerken versus join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:10

idd, een join up mag je geloof ik maar 2a3 keer doen bij een paard

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:30

Loswerken en Join Up zijn zoals ik het zie niet hetzelfde. Tijdens het forum van Horse Event hebben Emiel en Annemarie het ook zelf nog uitgelegd. Join Up is gericht op communicatie en freestyle loswerken is meer om het paard (en de ruiter) op te warmen. Wel ontkom je er niet aan dat het voor het paard ook een soort van communiceren is.
Wat ik geleerd heb over Join Up is dat een volledige Join Up (waar hier op Bokt meestal over gesproken wordt) meestal niet vaker hoeft dan 2 a 3 keer in een paarden leven. Maar wel gebruik ik onderdelen ervan, om direct te starten om mijn paard met me mee te laten werken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:11

bedankt ojele
maar toch zie ik het verschil niet, het was hetzelfde wat er werd gedaan, eerst paard wegsturen met je touwtje, later als hij onderdanig wordt weer terug laten komen.

daarom vraag ik me af wat het verschil is

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:23

Ik zie loswerken meer als los longeren met een hoop meerwaarde. Je geeft je paard onbelast beweging en bent tegelijk bezig met een stukje communicatie. Ik heb bij een join-up meer het gevoel van wegsturen en opjagen, bij loswerken meer van vragen en samenwerken. Met loswerken ben je meer bezig met de communicatie te verfijnen, bv. overgangen en wendingen vragen met hele lichte aanwijzingen en zo min mogelijk druk. Wanneer je met loswerken aan die verfijning toe bent, zijn het echt twee verschillende dingen, hoewel ze in het begin inderdaad heel erg op elkaar lijken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 21:00

bedankt speedster, ik hoor graag nog meer mensen hierover !

overigens voelt het niet zoals speedster zegt; het was echt duidelijk het paard wegsturen en pas als het paard 'onderdanige trekjes' vertoonde het weer toelaten.......

ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:13

In mijn ogen is het loswerken in eerste instantie hetzelfde als de join-up...de eerste keer zal het ook gebruikt worden om de verhoudingen recht te zetten. Wat er aansluitend volgt is dat je bij alle keren dat je het loswerken als gymnasticeren gebruikt, de verhoudingen niet meer zo duidelijk hoeft neer te zetten, neit meer zoveel druk hoeft te gebruiken, en je meer kunt concentreren op het spelen met je paard....vaker van hand, gang en tempo veranderen, beetje longeren zonder lijn.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:27

Ik weet niet hoe jij het precies geleerd hebt natuurlijk, maar ik gebruik ze allebei, terwijl het eigelijk heel anders is.

De join up gebruik ik echt alleen als het NIET gaat met een paard, niet werkwillig, als ie zich echt tegen je keert. Bij mn eigen paard was het zo dat ze niks anders deed als heel hard er vandoor gaan (is een draver) helemaal in paniek en ze was dan ook niet meer te stoppen. Hierbij was de join-up de perfecte methode om haar naar mij te laten luisteren. Nou moet ik zeggen dat ik dan niet echt agressieve bewegingen ofzo maak, maar ik geef aan wat ik van haar wil door middel van mn handen. Stilstaan en niet bewegen is stilstaan, mee rondraaien is stap, met 2 handen op en neer bewegen is draf en een grote zwaai is galop.

De join-up gebruik ik alleen als het echt nodig is, bij paarden waar niks mee te beginnen is op de lieve manier. Ik werk NIET met zwepen en ik sla er niks uit, ik probeer het met een join-up, wat tot nu toe altijd gewerkt heeft. (dat ik deze methode gebruik hoef ik geen commentaar op, ik weet waar ik mee bezig ben en wat het doet met een paard)

Met loswerken heb ik dezelfde hulpen en ik gebruik mijn stem erbij. Dit omdat ik vaak met jonge paarden werk, en dat later makkelijk is met inrijden als ze de stemhulpen ook kennen. Dit doe ik ipv longeren, gewoon los in de bak, als het paard wat verder is gebruik ik hetzelfde maar dan met longeerlijn.

Het lijkt dus idd wel op elkaar, maar bij het loswerken dwing ik ze niet naar me toe te komen, ik laat ze eerst stilstaan en dan zeg ik kom maar. Ik vind niet dat een join up nodig is bij een paard wat goed luisterd en braaf is, dat is natuurlijk relatief, zeker bij een jong paard, schrikken etc mag best, maar uithalen, stijgeren voor je neus en blijvend over je heen lopen zonder dat de rustige methodes werken, DAN pas gebruik ik de join up.

Moet zeggen dat ik het loswerken gebruik en vervolgens wel verder werk met oefeningetjes als stilstaan, braaf meelopen, achteruit, overal aaien etc. beetje het parelli idee.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:25

dat laatste doe ik ook, alleen werkte ik in het begin wel met een zweep. nu met een longeerlijn omdat zij zich makkelijk overgeeft.
ik vind het heel anders, als ik Pina bij me weg stuur! of als ik dr rustig vraag aan het werk te gaan. ze begint ook pas wanneer ik het vraag, gaat niet bij voorbaat al rond in de Round penn galopperen. ze doet letterlijk wat ik vraag.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:12

Interresant hoor! Ik ben erg benieuwd naar de verdere reacties, en schrijf me bij deze even in voor het topic!