Stil blijven staan tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly1982

Stil blijven staan tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 11:37

Hallo,

Ik heb een probleem met longeren van een 2,5 jarige merrie.
Aan het begin gaat het best aardig, maar na 10 minuten stopt ze en wil ze niet meer lopen. Zelfs een flinke tik met de zweep helpt niet. Ook wil ze wel linksom maar niet rechtsom lopen. Rechtsom stopt ze al na een rondje.

Is er iemand die hier iets op weet? Want ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Ik longeer met enkele lijn, hoofdstel, bijzet (losjes vast) en een longeersingel.

Cassidy

Re: Stil blijven staan tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:58

Mijn tip: zet het paard nog een half jaar op het land, en laat het inrijden en longeren aan een prof over. Een jong paard hoor je zonder alles te longeren, dus niet met singel, hoofdstel en bijzets. Als jij niet weet hoe je dit gedrag moet oplossen moet je meteen stoppen en het uit handen geven. Een jong paard leert de verkeerde dingen net zo snel aan als de goede dingen, alleen zijn de verkeerd geleerde dingen niet meer zo makkelijk afgeleerd....

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:01

Cassidy schreef:
Mijn tip: zet het paard nog een half jaar op het land, en laat het inrijden en longeren aan een prof over. Een jong paard hoor je zonder alles te longeren, dus niet met singel, hoofdstel en bijzets. Als jij niet weet hoe je dit gedrag moet oplossen moet je meteen stoppen en het uit handen geven. Een jong paard leert de verkeerde dingen net zo snel aan als de goede dingen, alleen zijn de verkeerd geleerde dingen niet meer zo makkelijk afgeleerd....

Sluit ik me helemaal bij aan !!

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:26

Helaas niet het antwoord op mijn vraag, want ik ben juist op zoek naar tips. Het inrijden en longeren kan overigens niet door een ander gebeuren omdat het paard van een boer is en die dat niet wil. Overigens wil ik het zelf ook niet, ik hou niet van opgeven en wil juist die speciale band met mijn paard opbouwen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:29

Cassidy schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens! Ja
het is best dat je alles zelf wil doen maar waarom zo vroeg?! zet het paard nog minimaal een half jaar op het land....het paard geeft duidelijk aan dat hij er niet aan toe is.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:05

10 minuten longeren voor een jong paard is meer dan zat! Wil je per sé longeren, doe dat dan 10 minuutjes en stop er mee voordat je paard zelf aangeeft dat het genoeg is (en dat doet je paard door te staken).