[AR] Wat voor een wagen voor een Shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Wat voor een wagen voor een Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 11:11

Onze Shet is op het moment bijna 2.5 jaar oud en we zitten langzaam eens rond te kijken naar de juiste wagen/koets voor hem om hem te gaan beleren. Een plaatselijke tuigenmaker is voor ons op zoek naar een tuig en ervaren mensen genoeg in onze omgeving die hem wel willen beleren.
Maar wat voor een wagen/koets kunnen wij hier het beste voor gebruiken?
Wij willen namelijk gelijk een goede kopen die we tig jaar kunnen gebruiken en niet een snelle (mis)koop doen die na 1-2 jaar toch niet meer voldoet.
Een sulky? Een simpele zelf-bouw op 4 wielen? Een recreatie-marathon?
Shetlief zal voornamelijk recreatief gebruikt worden voor de kar en als ploegpony gaan dienen voor mijn vriend (maar eerst ook op zoek naar Shettenploeg Haha!).

Pony meet op het moment zo'n 95 cm en is vrij breed en stevig van bouw. Heeft een ontzettend werkwillig karakter en lijkt vrij sterk te zijn.
Onze eisen voor de wagen: niet te zwaar (zodat min. 1 volwassen persoon en bij voorkeur 2 mee kunnen (samen zo'n 130-140 kilo wegend), licht lopend en met (voet)rem. Lamoen bij voorkeur afneembaar zodat alles makkelijker op te slaan/vervoeren is.

Foto van de Shet in kwestie, begin juni 2006:
Afbeelding

ps. Uiteraard gaan we hem nu nog niet beleren. Eerst deze winter conditie opbouwen door regelmatig met hem te gaan wandelen en aan het tuig te laten wennen. Pas aankomend voorjaar als hij 3 wordt willen we hem echt voor de koets laten zetten.

Napie

Re: Wat voor een wagen voor een Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:20

Ik vind het wagentje wat Laura2span voor haar shetten heeft wel een hel goede wagen voor een enkelspan shet. 130 kilo en goed stabiel. PB haar anders even waar deze te koop is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:51

Ik wil niet onaardig zijn maar er is hier al zoveel over gevraagd
Als je naar beneden scrolled zie je tig onderwerpen hierover staan./

Mooie sticky met wagenbouwers, en een geweldige Faq met informatie
bovenaan de pagina

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 12:46

@ echwel: ik wil gewoon graag de ervaringen horen van de ietwat meer ervaren Shetmenners onder ons. De een zweert namelijk bij een sulky en de andere bij een marathonwagen.
Mijn vraag is waarom?

Daarnaast is niet iedere Shet hetzelfde. Een koets die uitstekend past bij slanke Shet nr. 1 van 85 cm kan wel eens totaal verkeerd zijn voor een stevig gebouwde Shet van 95 cm (zoals die van ons).

En aangezien een degelijke koets/wagen tegenwoordig toch al snel een x aantal 100 euro kost willen wij ons hier graag gedegen in verdiepen en prijs- en kwaliteitvergelijk doen. Hiervoor heb ik de mening van andere mensen nodig.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:55

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:56

Voor een kleintje als deze zou ik een sulky nemen.
Een 4wielig wagentje wordt al snel 120 kg, en dan nog je personen erbij, wordt dat toch een hele vracht voor zo een beestje. Zeker als je wat over onverharde wegen/gras gaat rijden.

MLightStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:31

Ik heb een hele mooie sulky, daar kan je echt super hard mee. dat is pas keileuk.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:21

Mijn wagentje zou inderdaad geschikt zijn.
Kijk anders even verder hier op AR. Er zijn nl nog een hoop topics meer hierover.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:06

Zie de links die gegeven worden en het stikey.
Vaak terugkerende vraag, vandaar een slotje

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:48

slotje dus