Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spokie79 schreef:. En ik ben bang dat ik teveel druk gebruik om haar van me af te sturen en zij daardoor misschien afstompt.
kynshiri schreef:je zegt dat ze een schijtebroek is, maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar heel te tijd veilig bij jou mag komen sloffen... als jij het vraagt moet ze je ruimte geven, dat hoort ook bij het respect hebben voor jou !
MysticTinker schreef:Op mijn vorige stal stond ook een friese merrie die ze aan het beleren zijn met natural horsemanship. Met een instructrise erbij. En dat paard reageert echt bijna nergens op, je kunt er met vlaggen en toeters op af komen rennen, niks boeit haar. Ze gaat echt door haar lompigheid gewoon op je voet staan, laat zich moeilijk weg sturen, reageert bijna nergens op..
Nu zijn ze er achter gekomen dat dit heel vaak gebeurt bij jonge friese merries van het zware type.. Gewoon lui en lomp.
Ik weet niet of die mensen dat ondertussen al hebben opgelost en hoe, ik sta niet meer daar op stal. Ik zou je wel eens het mailadres van de instructrise kunnen geven.
Maar misschien dat er nog iemand hier ervaring heeft ermee.
Cassidy schreef:Als het paard nergens op reageert, zijn ze niet konsekwent genoeg om door te gaan tot fase 4+.
Ik vraag me overigens af welke methode "Natural Horsemanship" bij dit paard gehanteerd wordt, en vooral WIE deze methode hanteerd.... Is dit een ervaren NH-er of iemand die er vaag aan heeft geroken? En nogmaals, welke methode wordt gebruikt? Sommige paarden reageren gewoon niet op nors kijken en hebben wel degelijk een aanraking met de stick nodig (hoe on-NH dat ook klinken mag)...
spokie79 schreef:Dan hou ik toch maar mijn zweep erbij. Ik dacht dat je je paard dan stomp kon maken door teveel druk te gebruiken. Dat ze daarna dan niet meer reageren op minder druk. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.
goingwith schreef:Sommige mensen denken alleen aan druk, als een paard niet wil doen wat je vraagd. Terwijl er een heleboel paarden zijn, die prima meewerken op grond van de relatie die je met hem hebt. Als mijn Jur iets niet wil doen, dan is daar een reden voor. Meestal onzekerheid en dat zou een ander kunnen interpreteren als dominant. Met die onzekerheid kan ik hem helpen, zie ik het als dominant dat kan ik alleen maar strijden met hem.