[AR] Langboom maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Langboom maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:57

Oke, nu het in het enkelspan en tandem zo lekker gaat begint het ook voor het tweespan te kriebelen. Ik heb een knappe concours wagen en zou daar graag een langboom bij willen laten maken(of zijn die zo los te krijgen voor een concours wagen?).

Kan iemand mij helpen met tekeningen en maten voor shetlandpony's?
Het zal nl gemaakt worden door iemand die zelf niets met pony's heeft. Ik kan wel wat assisteren, maar de tekeningen moeten wel duidelijk zijn.

Albert

Re: Langboom maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:05

Langboom voor concourswagen is te koop.
Tips voor de maten:
Boom moet ongeveer twintig centimeter voorbij de borst van de pony's steken.
Aan de voorkant moet de boom op hoogte van het borsttuig hangen, achter ongeveer 15 cm lager.
De boom moet verend opgehangen zijn , door een schokdemper van bijv. een motor.
Bevestig hem gewoon aan de duimen van je enkelspanlamoen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:58

Ik zou eens gaan babbelen met de plaatselijke wagenbouwer. Zo eenvoudig is het nl niet. Idd wat Albert zegt, de boom moet verend zijn en voor hoger hangen als achter. Misschien is het handig om een verstelbare boom te nemen. Zeker in het begin is het even priegelen wat je fijn vind rijden.

Denk ook nog even na wat voor aanpassingen je wagen nog meer nodig heeft. Een standaard concourswagen is nl helemaal niet zo geschikt voor een recreatief rondje met een tweespan. (Denk met name aan remmen want dat is echt een must, maar ook aan je vering en je gewicht)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:42

Remmen is niet echt een must, maar ga je zonder remmen aan de kletter, dan ga je vooral met een tweespan lekker vlot zullen we maar zeggen.
Verder is het inderdaad niet een geringe aanpassing aan je wagen en is de vraag of de kar dan niet onder het gewicht van de boom voorover kiept.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:46

Om het veilig te houden vind ik een rem wel noodzakelijk bij een span. Tuurlijk, het kan wel zonder maar of het helemaal verantwoord is...
Daarnaast vrees ik dat er teveel kracht voor je concourswagentje komt te staan en dat je wagentje op een dag (figuurlijk) door midden gaat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:07

laura2span schreef:
Daarnaast vrees ik dat er teveel kracht voor je concourswagentje komt te staan en dat je wagentje op een dag (figuurlijk) door midden gaat.

Is mij in het bos ook wel eens letterlijk gebeurd Haha!
Ze zijn echt voor op het concoursveld of de verharde weg gemaakt en kunnen niet al te veel hebben...

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:26

Pas wel op met de lengte en de hoogte van je langboom, bij kleine pony's schijnt het snel te gebeuren dat bij oneffenheden in de weg de boom tegen hun mondjes slaat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 23:48

Mijn langboom steekt bijvoorbeeld hierdoor geen 20 centimeter vooruit. Hij zit maar net voorbij de borst. Een goede vering is met shetlanders helemaal essentieel, zo'n langboom mept er zo een paar tandjes uit. Ik zou ook zeker de boom bekleden met schuimrubber. Het voorstuk moet beweegbaar zijn.
Ik heb verder weinig wat ik je kan vertellen, zelf bouwen is lastig vooral een goede bevestiging aan de wagen. Maten heb je niet veel aan gezien ik een langboom heb zonder zwengen. De zwengen zitten namelijk aan mijn wagen vast.
Een wagenbouwer kan je vast ook wel helpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:18

Een enkelspanwagen is gemaakt om enkelspan mee te rijden. Wanneer je daar 2 pony's voor gaat zetten, trek je vanzelf je wagen aan gort. Buiten het verhaal dat het niet 'even' een aanpassing is om er een langboom aan te maken, met bijbehorende zwengen etc.