[AR] Is dit wat? grootte lamoen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Is dit wat? grootte lamoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 19:00

Ik heb vanmiddag een menwagentje bekeken. Een recreatiewagentje. 4-wielig, ongeremd (maar dat is er zo op te maken), 4-persoons (bankje voor en 2 dwarsbankjes achter). Het wagentje heeft autobanden. De voorwielen kunnen volledig onder het wagentje door draaien.
Zelf vond ik het wel een mooi wagentje. Maar ik zit nog met wat vragen.
Mag je met zo'n wagentje ook wedstrijden rijden? En wat zijn de eisen die aan marathons gesteld worden? (ik heb gehoord dat je met bepaalde wagens wel dressuur en vaardigheid mag rijden, maar geen marathons). Ik heb geen ambities om direct wedstrijden te mennen, maar ik wil wel een kar die hier geschikt voor is. Een concourswagen is wel een wagen waar je dressuur en vaardigheid mee kunt doen (geen marathon). Dit wagentje is steviger dan een concourswagen.
De breedte van dit wagentje dat ik bekeken heb weet ik zo niet (moet ik nog opmeten als ik nog een keer ga kijken). Wat is een ideale breedte? 1.35 m? of smaller?

En zijn autobanden wel of geen aanrader?

Verder vroeg ik mij af of het lamoen wel voor een groot paard geschikt was. Volgens de verkoper had er een groot paard voor gestaan. Wat is de lengte en de breedte van een lamoen voor een groot paard (1.70)? Zouden jullie dat anders eens op willen meten? En ook de afstanden naar het lusje voor de broekriemen en de lus die bij de lichtogen zit.
Ik wil graag een ruim lamoen, ruim in de breedte en voldoende lang. Misschien verkeek ik mij er op toen het op de grond lag, maar ik wil het graag nameten.

De hoogte van de wagen leek wel goed.

Het is een beetje dit idee (en toch weer anders, houten bankjes, metalen frame).
Afbeelding

Afbeelding

sammykuh

Re: Is dit wat? grootte lamoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:11

hoi

je mag met zon wagen wel een marathon rijden mits hij geremt is maar ik zou het niet aanraden om dit te doen dan zou ik voor een compacter wagentje gaan. weet niet waar je ergens vandaan komt maar wij hebben pas een nieuwe kar gekocht en ingerolen tegen onze oude kar voor een deel die goed geschikt is voor een paard van 1.70 kwpner van 1.75 voor gestaan dus maar voor zover ik het weet staat onze kar daar nog te koop misschien een aanrader. zou geen auto banden nemen als je toch voor deze kar mocht gaan zou ik er gewone wielen onder laten zetten

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:55

Je mag hier mee starten mits je paard een broek heeft. Ik zou het echter niet doen Nagelbijten / Gniffelen Niet elke wagen is geschikt voor een marathon ook al mag het wel.

Daarbij zou ik niet zo makkelijk denken over de rem, dat kan nog een hele klus zijn.

Autobanden zijn voor de recreatie prima geschikt maar ik zou ze nooit meer nemen.

Maten van het lamoen kan ik je niet aan helpen, ik ben wat kleiners gewend Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:30

Wat je zelf al zegt, het is een recreatiewagen. Hier kan je best wel een D+V wedstrijd mee starten en misschien wel een oefenmarathon mits je paard het wagentje makkelijk trekt.
Zou het echter niet frequent doen.
Rem erop zetten is nog lastig. Je zal er een nieuwe as op moeten zetten met geremde asstompen. Een hele klus vaak.

Heeft de verkoper geen foto waarop hij aangespannen is te zien. Dan kan je zien hoe het bij zijn paard staat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:24

Het is in eerste instantie puur voor mezelf, puur als recreatiewagen. Ik heb eigenlijk geen wedstrijdambities, een keer onderling misschien. Maar je weet nooit. Mijn interesses liggen niet bij het puur over straat rijden. Tijdens de lessen voor het koetsiersbewijs was ik blij als we een instructeur hadden die technisch bezig was (tempowisselingen, achterhandgebruik, enz). Mijn paard heeft nog nooit voor de kar gestaan, maar is daar nu aan toe. Autobanden trekken e.d. gaat goed. Ze is dus nu toe aan de volgende stap (eigenlijk al enige maanden, maar zonder kar gaat dat niet) Ik kan daarom moeilijk zeggen van ik wil het lamoen passen om te zien of het gaat. De kar die ik dus gezien heb is niet zwaar, dat wil ik ook zeker niet omdat het een jong paard betreft die moet gaan trekken.

Laur2span, wat is er mis met autobanden? Hebben deze te veel weerstand?

In de prijsklasse waarin ik een wagentje zoek (<400 euro) vallen alle luxe varianten zowieso af. Het wordt dus of zoiets, of een concourswagentje. Een tweewieler vind ik niet mooi.

Een foto van het wagentje met paard zal niet gaan. Het paard dat er voor gelopen heeft is hoefbevangen geraakt en afgemaakt. En mijn eigen paard is dus nog niet beleerd voor de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:09

Ik heb een periode met zo'n wagentje rondgereden:
Afbeelding

Ik vermoed dat het zoiets is, waarnaar jij gekeken hebt.
Ik had ook niet de portomonee om een echte marathonwagen te kopen, en daarvoor had ik een concourswagen, dus dit was voor mij helemaal het summum.

Het enige nadeel van deze wagens zijn de kwaliteit, mist je hem binnen kan laten staan, heb je er op lange termijn zeker wat aan, het ijzerwerk is niet geschikt om onder een zeiltje buiten te laten staan.

De autobanden eronder zijn behoorlijk zwaar voor het paard, de mijne staat gelijk aan een tank, dus dat was niet zo'n probleem. Bij het eventueel vervangen van een band, is een simpele oplossing zoals een auto-sloopbedrijf altijd makkelijk, ze hebben deze maat altijd liggen.

Ik heb er een keer een oefenmarathon mee gereden, zie profiel, dat ging prima, bochtenwerk etc. was allemaal geen probleem. Je moet niet echt op tijd willen rijden, want de wagen is behoorlijk zwaar. Maar voor mij was het ook letterlijk een oefenmarathon. Haha!

Het zijn zeker leuke wagentjes voor het recreatieve mennen, absoluut, controleer je eventuele koop goed op het ijzerwerk, zoals ik al zei, dat is niet zo heel sterk, en een scheurtje ergens, kan je gelijk de hele boel vervangen.

Heb altijd plezier van de wagen gehad, totdat ik voor een leuke prijs een marathonwagen kon aanschaffen, toen is deze van de hand gegaan, helaas ook voor weinig, want op de2dehands markt brengen ze niet veel meer op...

edit: er heeft ooit nog eens een fries van dik 1.65 m voor gestaan, voor je eventuele lamoen-vraag, mocht die overeen komen met de foto.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 13:03

Zijn die dingen zo zwaar dan? Ik kon deze wagen zo verplaatsen, had echt niet het idee dat het een zware wagen was. Omdat m'n paard jong is (3) wil ik geen hele zware wagen. Deze leek mij juist wel geschikt. Trekken autobanden echt zwaarder dan een ander model? Geldt dit alleen op de verharde weg, of ook in de bak? Men zegt wel hoe breder, hoe meer weerstand, maar als je nu een zware bak hebt, zijn autobanden dan in het voordeel?

Verder is mij verteld dat het lamoen ong. 215 cm lang moet zijn voor een paard. Dat moet dus nagemeten worden.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-09-06 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:08

Bij een zware bak, hebben smallere banden natuurlijk voordeel, die hoeven minder zand te verplaatsen dan de brede autobanden.

Dit model is btw ook te koop met smalle bandjes, hoor, alleen zullen die duurder zijn...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:42

De wagen is geschikt voor recreatie en dan voornamelijk over straat en harde zandpaden.
In een bak of op een muller zandpad is het erg zwaar trekken met dergelijke banden.
Voor wedstrijden vind ik de wagen niet geschikt niet voor marathons, maar ook niet voor dressuur en vaardigheid.
Daarvoor vind ik de wagen te lomp en te lang.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:57

Ik snap persoonlijk niet dat men voor zadels veel geld over heeft.
maar wil men aangespannen gaan rijden mag het niet te duur zijn.

Net zoals met alles is het prijs/kwaliteit verhouding.

Je kunt voor 400euro niets verwachten, dat is net als een zadel van 50euro..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:17

Echwel schreef:

das niet helemaal waar, op de 2dehands-markt, kan je mazzel hebben. de marathonwagen in mijn profiel ( met langboom en schijfremmen) was € 1500, dat vond ik niet duur...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:22

Ik heb het ook over de 400euro die TS wil uitgeven..

En ook een marathonwagen van 1500euro, is toch qua sterkte niet zo goed als een van 3000euro..

Dus prijs/kwaliteit verhouding..

Net als met zadels, hoofdstellen enz..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 18:25

Echwel schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik hoef geen luxe, maar het moet gewoon veilig zijn. Ik rij zeg maar 5 keer in de week en dan men ik 1 keer in de 2 weken. Ik heb een goed tuig van 320 euro, met veiligheidslichtogen. Tel daar 400 euro bij op en je zit op de prijs van een middenklasse zadel.
Ik hoef bijvoorbeeld geen luxe zacht kussen om op te zitten. Die maak ik evt. zelf wel. Een eenvoudig wagentje hoeft niet vreselijk duur te zijn. Kijk maar eens op marktplaats o.i.d.. Niet iedereen heeft even een paar 1000 euro over om een luxe marathonwagen te kopen. En 50 euro voor een zadel is nog wel even 8 keer minder dan 400 euro voor een wagentje. Dus dat is geen vergelijk. Bovendien heb ik ook nog eens geinvesteerd in een goed tuig. Bij mij is het dus niet dat veiligheid niet belangrijk is en geen geld mag kosten. Maar omdat ik het minder frequent doe dan rijden kan ik ook met iets goedkoper materiaal toe. Ik ga niet over 1 nacht ijs en vind 400 euro meer dan zat, je hebt het toch over 900 gulden. Hier moet wel iets voor te krijgen zijn zonder allerlei luxe poespas. Zeker omdat het in eerste instantie voor recreatief gebruik bedoeld is. Het wagentje dat ik dus gezien heb (vraagprijs zit nog iets boven mijn budget) is in goede staat, maar ik twijfel dus over de lengte van het lamoen. En ik wil graag weten wat de doorgroeimogelijkheden van het wagentje zijn. Die zijn er dus vrij weinig, wel evt. dressuur of vaardigheid, maar geen marathon. Ik weet dat als ik over enige tijd meer ambities krijg dat ik dan op iets anders over moet. Dat is dus nu voor mij een twijfelpunt.
Mijn tuig heb ik ook met zorg uitgezocht. Hier ben ik ook bij diverse adressen langsgeweest voordat ik iets gekocht heb dat in mijn ogen goed genoeg was. Nu heb ik een degelijk merkloos tuig van Poolse makelij, overal met nylon versterkt en rvs beslag. Ik ken mensen die hetzelfde tuig hebben en al meerdere marathons er mee gereden hebben en het tuig blijft goed. Zo doe ik het ook met een wagentje, niet over 1 nacht ijs. Dan moet het echt wel lukken. En 1500 euro is mij echt meer dan 3 keer te veel.

Bitch, het is inderdaad zo'n soort wagentje. Met jouw ervaringen kan ik wat. Er zitten nadelen aan dit wagentje, maar het is dus niet dat je er niet mee kunt beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:09

Echwel schreef:
Ik heb het ook over de 400euro die TS wil uitgeven..

En ook een marathonwagen van 1500euro, is toch qua sterkte niet zo goed als een van 3000euro..

Dus prijs/kwaliteit verhouding..

Net als met zadels, hoofdstellen enz..

Hou er ook rekening mee, dat je óók bij wagens, voor de naam betaald.
Mijn wagen is iig gegalvaniseerd. Dat vond ik vrij belangrijk.

( vraag me af of je überhaupt wel gekeken hebt naar de wagen....)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:34

De tweede wagen heb ik ook gehad. Fijn wagentje voor door de bossen. Alleen mijn Lamoen vond ik lang waardoor mijn paard er ver voor stond. Weet niet of dat bij deze ook zo is. Zal even een foto plaatsen van het geheel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RBBHWIUY
Heb er zelfs een oefenmarathon mee gedaan, maar dat was geen succes. We bleven zo nu en dan steken in de hindernissen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:58

Voor een rondje over de weg is dit een prima wagen. Maar wil je echt dressuurmatig gaan rijden (wat ik uit je posts opmaak), dan zal je paard hiermee niet lekker kunnen lopen. Je paard moet meer trekken aan de wagen, dan dat hij zich vrij kan bewegen. Bijna iedere wagen trek je op de weg zo mee, als het eenmaal in beweging is rolt het vanzelf. Maar zodra je op het gras of in het zand komt is dit een ander verhaal. Je zou eens kunnen wegen hoe zwaar de wagen is, ik weet ook niet wat voor paard/pony je hebt? Echt een rijdier of koudbloed? Zeker een rijdier moet zich niet te veel concentreren op het trekken/sjouwen van de zware wagen. Hij kan dan niet inbuigen, nagevelijk lopen zal ook een probleem zijn. Dan krijg je gauw het probleem dat jij meer verwacht dan je paard kan laten zien.

Ik snap dat je er niet teveel geld aan wil uitgeven, maar de mensport is nu eenmaal een stuk duurder dan het rijden ohz. Dat is een feit, wat je moet accepteren. Daarom gaat het dus ook zovaak fout als mensen denken: Agh, niet te duur, het is maar voor een paar keer per maand.

(even buitenom, een zadel van 50 euro is wel te vergelijken met een wagen van 400 euro. Gezien een gemiddelde wagen (zonder extra luxe, maar wel nieuw) richting de 3000 euro gaat en een gemiddeld zadel zit toch rond de 700 euro.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:17

Het klopt dat de mensport nou eenmaal duurder is dan OHZ.
Ik vind dat als je wilt mennen dat je het ook goed moet doen.
Je kunt wel zo goedkoop mogelijk willen, maar je kunt ook iets langer door sparen.....

Verder vind ik 400 euro voor zo'n wagen ook nog best veel geld. Er zijn de wereld van die karren te koop, inruil bij een dealer brengen ze praktisch niets op (oud ijzer prijs) want ze zijn moeilijk verkoopbaar.

Ik zou in jou geval liever op zoek gaan naar een concourswagentje (geremd, maar ze zijn ook vrij eenvoudig geremd te maken) dan naar zo'n grote wagen.
Een concourswagentje is op termijn goed geschikt voor dressuur en vaardigheid itt deze wagen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:22

Maar manie weer minder geschikt voor buitenritten.
Aangezien je niet achterop kunt staan, dus als je een flinke kuil of hobbel tegenkomt??/
Bitch schreef:

( vraag me af of je überhaupt wel gekeken hebt naar de wagen....)

ja ik heb gekeken, maar een leuke recreatiewagen idd.

Voor marathonwagen vraag ik mij af of hij sterk genoeg is.
Zeker aangezien veel trajecten tegenwoordig, een soort van materiaaltest zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:25

Echwel schreef:
Maar manie weer minder geschikt voor buitenritten.
Aangezien je niet achterop kunt staan, dus als je een flinke kuil of hobbel tegenkomt??/

Nee maar ik denk dat dat met deze wagen ook niet echt prettig is.
Dan liever wat kalm aan doen met een concourswagen ipv je paard slopen met zo'n zware wagen....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:27

Wat betreft de trajecten, ik vind juist dat die tegenwoordig erg veel over straat gaan.
20 km over asfalt draven, nee dank je , dan liever over een hobbelig zandpad.
Dat vind ik wel zo fijn voor de benen van mijn paardjes Ach gut

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:28

Dat is ook waar, niet aan gedacht.

Deze wagens zijn idd bij de vleet te koop, iedere willekeurige wagenmaker heeft er wel een paar achterin een schuur staan.

Het verbaast mij dan ook keer op keer, wat voor wagens men op internet aanbied, en de prijzen die men ervoor durft te vragen.

edit
Ik heb het niet over hobbelige zandpaden, maar kuilen in asfaltwegen, verkeersdrempels
en weilanden waar je doorheen moet ploegen...

ascona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:31

Het onder door draaien van de wielen is inderdaad erg belangrijk maar hoe is dit bevestigd door middel van een draaikrans dit is wel van groot belang .Als je met de karretjes zoals afgebeeld met 2 of 3 personen over een zandweg rijd en je gaat in draf door een diepe zandkuil zijn de gevolgen niet te overzien. Verder ben ik het er niet mee eens dat brede banden zwaarder trekken, door een rijbak of rulle zandweg. Met brede wielen zak je er niet zo ver in weg,het nadeel van brede auto wielen is dat ze klein zijn en daardoor moeilijker op gang zijn te brengen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:36

Ascona; Maar door de zwaarte van de wagen, gaat hij toch vrij diep het zand in, en door de brede wielen moet het paard dan veel zand opzij duwen.

ascona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:32

mee eens maar als je onder dezelfde wagen smalle wielen plaatst zakt hij veel verder weg, en rollen de wielen niet.het is ook van belang om de bevestiging van de strengen zo laag mogelijk te hebben dan wordt de wagen iets naar bovengetrokken aan de voorkant.Waardoor hij in rul zand makkelijker loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:08

Echwel schreef:
ja ik heb gekeken, maar een leuke recreatiewagen idd.
Voor marathonwagen vraag ik mij af of hij sterk genoeg is.
Zeker aangezien veel trajecten tegenwoordig, een soort van materiaaltest zijn.

Echwel schreef:
edit
Ik heb het niet over hobbelige zandpaden, maar kuilen in asfaltwegen, verkeersdrempels
en weilanden waar je doorheen moet ploegen..
.

Heeft de genoemde wagen tot nu toe allemaal overleefd, en nog nergens gescheurd o.i.d.
Ik begrijp dat jij de sport behoorlijk professioneel beoefend, maar deze kar kan echt wel wat hebben. Ben er niet echt een lieverdje mee, nl. Water schuwen we niet, bos en recreatieparken, met een hoop modder e.d.

Gezien de genoemde wagen in dit topic ook een marathon heeft overleefd, en beduidend van mindere kwaliteit is.