steigeren aanleren dmv been optillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

steigeren aanleren dmv been optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:25

Van de week een DA bezoek gehad omdat Honey kreupel stond, en dit bezoek heeft me aan het denken gezet.
Omdat bij Honey de kreupelheid uit haar schouder kwam, heeft hij het been "overstrekt" om goed te kunnen meten waar de pijn vandaan kwam.
Dit deed hij door haar voorbeen vooruit en omhoog te tillen, met als gevolg dat ze overeind ging (van pijn uiteraard)
Maar nu dacht ik dus: als je nou je pony hebt leren steigeren door zijn been op te tillen heeft in zo'n geval de DA ineens een pony in zijn nek zitten.....
best iets om over na te denken denk ik

Phillipa

Re: steigeren aanleren dmv been optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:30

Ehm tja .. dit lijkt op een brainstorm Haha!
Hmm .. ik zou sowieso mn paard nooit leren steigeren.

Vbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:33

hoi!
Ik heb het mijn pony zo geleerd en het heeft nooit voor problemen gezorgd. Mijn pony kon al veel oefeningen voor ik er aan begon en het been op tillen gebruikte ik enkel de eerste dagen, omdat hij snel door had wat hij moes doen.
Mijn commando om te steigeren is een arm omhoog houden en niet zijn been op tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:24

Sowieso is dit een methode die ik mensen absoluut af zou raden. Misschien gaat het bij sommigen wel goed, maar bij anderen bij wie het paard net iets moeilijker, enthousiaster of experimenteler is, leidt dit gegarandeerd tot problemen. Inderdaad bij de dierenarts in dit soort buigproeven, maar ook bij de hoefsmid, verzorgers die de hoeven uit willen krabben terwijl het paard daar geen zin in heeft... Als je al iets op wilt tillen in plaats van je paard zelf zijn hersens laten gebruiken om het op eigen kracht uit te vogelen, gebruik daar dan tenminste een lijn voor die je aan het voorbeen vastmaakt zodat jijzelf op een veilige afstand kunt blijven, en je paard het steigeren nooit zal associeren met voetjes vragen met de hand. Maar ook van die lijn ben ik geen voorstander, want het is toch veel leuker als je paard het helemaal op eigen kracht aanleert? Maar dat is mijn mening.

Maar hoe gaat het nu met Honey? Schouderproblemen kunnen nog wel eens erg hardnekkig zijn of chronisch worden, dus daar zou ik zeker voorzichtig mee zijn. Hoe is het eigenlijk gebeurd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 16:21

vermoedelijk is ze uitgegleden op de wei een week of 3 terug (ze was al eerder kreupel, ging een paar dagen goed, en toen weer)
Ze staat nu aan de pijnstillers en moet 14 dagen weiderust houden

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:48

Hoop dat je pony snel weer goed is, Stef.

Ik denk dat een dierenarts altijd wel berekend is op omhoog komen, in het geval dat jij beschrijft.
Jouw pony komt ook omhoog (van de pijn), zonder dat iemand hem dat geleerd heeft via de benen onder het lijf uitrukken methode.
(Goed. Knipoog Ik geloof dat ik in bovenstaande zin wel duidelijk heb gemaakt wat ik tegen deze methode heb. Haha! )
Er zijn andere methoden.

Overigens hebben mijn paarden soms een periode dat ze ook willen knielen bij hoefuitkrabben. Maar dat is van voorbijgaande aard. Kwestie van duidelijk maken wanneer iets wel en wanneer niet gewenst is.
Mijn paarden begrijpen 'Nee', als in: nu wordt er niet voor beloond dus kappen maar.
Dat moet voor steigeren ook te doen zijn dus.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:23

Grappig is dat he, dat woordje nee?! Bij Jauke werkt het ook feilloos, vooral als hij los loopt en op zoek gaat naar zaken waar hij voor beloont zou kunnen worden. Wil een of andere landbouwmachine als blok gebruiken, ik roep "NEE!" en meneer stapt er totaal niet onder de indruk weer af en gaat op zoek naar iets anders. "Duidelijk, dat levert niets op... He, een kabel, zullen die eens oppakken, kijk vrouwtje!" Jauke NEE... "Owh, ook niet dus..."

Ik denk overigens dat bij alles wat je aanleert je na moet denken, dat vergeten sommige mensen die beginnen met vd nog wel eens...

Stef > Beterschap met Honey!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 11:33

randalinpony schreef:
Hoop dat je pony snel weer goed is, Stef.

Ik denk dat een dierenarts altijd wel berekend is op omhoog komen, in het geval dat jij beschrijft.
Jouw pony komt ook omhoog (van de pijn), zonder dat iemand hem dat geleerd heeft via de benen onder het lijf uitrukken methode.

Klopt, maar wat ik dus denk, is dat een pony die op die manier heeft leren steigeren al eerder omhoog komt, waardoor de DA zijn onderzoek dus niet goed kan doen.
Lang niet elke pony kent helaas "nee"

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:00

ik zou idd ook niet leren stijgeren... wil je dit wel dan weet ik niet hoe je dat moet leren.. 1 tip: consequent zijn !!! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:45

daar gaat het ook niet om, mijn haflinger steigert op commando, en dat heeft ze zeer zeker niet geleerd door dr aan 1 been omhoog te sjorren.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:10

Zowiezo vind ik die manier van Steigeren géén manier van vrijheidsdressuur. Je dwingt je pony op die manier omhoog te gaan.
Dus zowiezo ben ik het al niet met die methode eens, en dan kan je idd dat soort gevallen ook hebben.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:35

Pino heeft het ook zo geleerd(niet door mij) en heeft geen problemen, je kan alles met zn benen strekken gewoon optillen voor voetje krabben geen probleem, als je maar consequent bent!
en hij is nu ook maar een mini.. bij zo'n grote zou ik het idd niet aanraden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:57

voor mijn theorie maakt het denk ik niet uit of het een mini of een shire is

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:23

stef schreef:
voor mijn theorie maakt het denk ik niet uit of het een mini of een shire is

Nee, maar voor je rug wel Knipoog

Ik geloof ook niet dat iemand op het stompzinnige idee komt om shires op te tillen... Haha!
Dat doen alleen tieners met minis.