Clicker training?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Clicker training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:21

Hallo!

Ik had laatst een boekje gekocht over clicker training, wat mij erg aansprak en het dus ook ging proberen! Vandaag ben ik ermee begonnen met een 2,5 jarige haflinger. Ze is erg speels en leergierig en kan niet stilstaan. Ik heb haar geleerd dat de "klik" positief is, en negatief gedrag negeer ik. Het gaat echt al onwijs goed! Ze kan al los in de bak stilstaan, en als ik dan een rondje om haar heen loop staat ze nog stil! Zijn er meer bokkers met ervaring van de clicker?!

Groetjes!

Samir

Re: Clicker training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:22

Oh ik zie net dat het hier niet hoort. Clown

TeMd. Clown

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:25

ik wil dit ook even in de gaten houden!!
waar kan ik info krijgen over clicker training??
en waar te koop!!

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:29

ik ben ook begonnen met clickertraining..en ik leer dat ze met haar neus het puntje van mijn carrotstick aan moet raken..en ze gaat nu al zelfs buigen..

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:36

nightlover schreef:
ik wil dit ook even in de gaten houden!!
waar kan ik info krijgen over clicker training??
en waar te koop!!

Ik heb een boekje gewoon bij een boeken winkel gehaald. Anders moet je even bij Plukker of Bruna ofzo kijken!

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:36

keetieee schreef:
ik ben ook begonnen met clickertraining..en ik leer dat ze met haar neus het puntje van mijn carrotstick aan moet raken..en ze gaat nu al zelfs buigen..

Da's ook goed!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:16

Ik heb het ooit eens geprobeerd. Geen succes. Eerst moest ik hem leren dat hij een click kreeg als hij iets aanraakte (in mijn geval een plasic fles) Anouar deed werkelijk alles om dat ding aan te raken, hij walsde me gewoon om ver en gooide me aan de kant. Het werd steeds erger.
Dus ik ben er maar mee gestopt. Met lichaamstaal bereik ik meer en daar wordt hij tenminste niet vervelend van.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:25

dat doet de mijne gelukkig niet..en dat hoeft ze ook niet te doen..ook hierbij moet ze mijn ruimte respecteren..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 07:44

Alleen ervaring mee met de hond, want trouwens heel goed ging

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 07:57

Gisteren hebben wij voor het eerst geklickerd met mijn paard. Het ging heel goed! Wel even een manier zoeken om haar voldoende bezig te houden, maar verder had ze het zo door. Onze 'standaardoefeningen' gingen ook veel beter mét klicker dan zonder, omdat we gewoon gerichter konden belonen.
Ik zie de klicker als een overbrugging tussen (mensen)lichaamstaal en paardentaal Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:50

Krijgen jullie paarden iets lekkers na de 'click'?

Dat vind ik het enige nadeel aan het 'clickeren' Als het ook anders kan wil ik het wel weer eens proberen.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:57

In het begin moet dat wel, anders snapt je paard de ink niet tussen de click - iets goed gedaan. Door middel van een click te geven en gelijk daarna iets lekkers snapt hij het. Knipoog Later kan je gewoon een click geven zonder wat lekkers, en dan bijvoorbeeld aan het einde van de training weer een click en dán wat lekkers.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:03

Ik ben geen voorstander van belonen met voer. Daarom ging het ook mis bij ons.

Vbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:10

Ik ben deze zomer begonnen met de clicker training met een spaanse hengst van 6.
Het ging echt super, hij heeft het heel goed op gepakt, had dadelijk door waavoor de clicker dient en leert nu ook zeer snel bij.
Ik ben met de clicker begonnen voor verschillende redenen :
hij had schrik in het verkeer, en van andere onbekende voorwerpen, kon niet stil staan (met opstappen) en ik wilde ook met VD beginnen. Bij de vorige eigenaar had hij de spaanse stap wel al geleerd maar niet te goei en deed het meer uit verzet. Ik wilde het dus anders aan pakken.

Om te beginnen heb ik hem geleerd een kegel aan te raken (dat had hij van de eerste keer door) en nadien met allemaal enge voor werpen geoefend (plastiek, bal,...). Toen hij eenmaal de clicker kende zijn we ook begonnen met het te gebruiken met opstappen !

Ik werk heel graag met de clicker en vind het veel gemakelijker om aan het paard duidelijk te maken wat er van hem verwacht word.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:13

Ik beloon in principe met voer, maar sommige paarden vinden een kriebeltje o.i.d. ook heeeeeeeeerlijk, dan kan je die beloning proberen. Voer is geen pré vind ik!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:01

waar hebben jullie zo'n clicker gekocht?

*edit: ik heb het al gevonden*

Vbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:08

Ik heb mijne gewoon gekocht in een dieren winkel waar ze veel spullen voor honden hadden. En hij koste maar 1€.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:04

Vbo schreef:
Ik heb mijne gewoon gekocht in een dieren winkel waar ze veel spullen voor honden hadden. En hij koste maar 1€.

dan ga ik morgen is bij de *pets place* kijken Haha!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:43

ingeuh schreef:
In het begin moet dat wel, anders snapt je paard de ink niet tussen de click - iets goed gedaan. Door middel van een click te geven en gelijk daarna iets lekkers snapt hij het. Knipoog Later kan je gewoon een click geven zonder wat lekkers, en dan bijvoorbeeld aan het einde van de training weer een click en dán wat lekkers.

Dit is dus niet correct, na iedere click volgt de beloning. De beloning is de primaire versterker, de click de secundaire versterker. De secundaire versterker stelt de primaire versterker in het vooruitzicht. Dus de click zegt "DIT doe je goed, hier ga je voor beloont worden" Het is een afspraak die je met je paard maakt en die jij dus ook na moeten komen. Wel kan je minder gaan clicken naarmate een oefening beter gaat. Click je bij de spaanse pas eerst elke pas, tzt kan je paard een rondje door de bak + nog een compliment erachteraan voor een click.

Een paard wat vervelend wordt van de voedselbeloning wanneer er met een click gewerkt wordt wordt in de meeste gevallen niet consequent genoeg behandeld. Het is een kwestie van heel duidelijk en heel streng zijn. De clicker gaat natuurlijk voornamelijk uit van positief belonen (ipv negatief belonen zoals veel vaker gebeurt) negatief straffen bij een paard wat zich werkelijk misdraagt mag! En weg sturen helemaal!

Een beloning is in de meeste gevallen voer, maar wat je gebruikt maakt feitelijk niet uit, zolang het maar als beloning ervaren wordt. Zeg tegen een kind;
als jij je kamer op ruimt krijg je:
A) een boterham met pasta
B) een ijsje
C) een bord spruiten

In geval A) zal het kind denken, leuk maar wat moet ik ermee, ik heb niet eens honger! Waarom dan m'n kamer opruimen? Geval C) denkt kind, gatver, laat die troep maar liggen! In geval B) zullen de meeste kinderen (oke, tegenwoordig moet er een playstation tegenover staan Knipoog ) toch even de moeite nemen om hun kamer op te ruimen.

Je mag je paard dus best met een kriebel belonen, maar als deze denkt "leuk, maar wat moet ik ermee?" Krijg je hem nooit zover dat hij echt iets voor je gaat doen! (met gebruik van positieve beloning, met negatieve beloning (druk en druk weg laten vallen) zal je wel een eind komen...)

Ook wil je een beloning kunnen doseren, als je brood als beloning aan je kind geeft, geef je dat alleen nog als 'ie iets goeds gedaan heeft. Dus als 'ie de hele dag aan het etteren is of niets bijzonders doet geen brood... Da's met ijs toch makkelijker Knipoog Zo ook met kriebelen/aaien en schijfjes wortel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:18

Je vergelijkt paarden met mensen. Maar je vergeet dat paarden geen roofdieren zijn. Voor roofdieren is eten een beloning omdat ze daar van oorsprong naar op jacht moeten. Paarden hoeven alleen maar hun hoofd naar beneden te doen.
Daarbij komt dat de laagste in rang z'n eten altijd afstaat aan de leider. Dus als jij je paard iets eten geeft zeg je tegen hem: hier ik geef mijn eten aan jou, dus jij staat boven mij. Daarom worden veel paard zo vervelend van belonen met eten, zeker als ze van zichzelf wat dominanter zijn.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:22

Ik heb mijn hengst leren flemen op commando met een clicker. Heel makkelijk, binnen een week kon ik hem het signal geven en hij deed het.
Het is inderdaad makkelijk voor de paarden te begrijpen, al zijn er paarden die absoluut geen geduld voor hebben!

Ook heb ik mijn shetlander geleerd om eerst mij aan te raken voor die een hap wortel mocht. Dat was echt grappig. Ging die snuffelen , click, hap , weer snuffelen, click, hap, en zo leren ze het.

Echt een grappig manier om kunstjes aan te leren, vrijheid dressuur, echt iets met rijden aanleren met een clicker lijkt me echter niet handig,

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:37

Lenneke_ schreef:
Je vergelijkt paarden met mensen. Maar je vergeet dat paarden geen roofdieren zijn. Voor roofdieren is eten een beloning omdat ze daar van oorsprong naar op jacht moeten. Paarden hoeven alleen maar hun hoofd naar beneden te doen.
Daarbij komt dat de laagste in rang z'n eten altijd afstaat aan de leider. Dus als jij je paard iets eten geeft zeg je tegen hem: hier ik geef mijn eten aan jou, dus jij staat boven mij. Daarom worden veel paard zo vervelend van belonen met eten, zeker als ze van zichzelf wat dominanter zijn.

Mijn fries staat een samen met een shetlander en is de leider over deze shet, toch mag de shet rustig van zijn eten mee eten, geen probleem. De leider van de kudde heeft de macht over het voer, maar geeft de anderen in de groep ook zeker de gelegenheid om te eten. Het is zelfs mogelijk dat 1 van de laagste in rang zijnde paardjes vriendjes wordt met een paard dat veel hoger in rang staat en dat ze dus ook samen eten.

Verder blijf ik het eerlijk gezegd raar vinden als mensen beweren dat paarden totaal geen moeite voor hun eten hoeven te doen... Ooit al eens paarden in de wintermaanden gezien? Dan is er echt niet overal eten voorhanden en moeten ze toch ook echt hun best doen om te overleven! Daarom zie je paarden die water inlopen om zeewier te eten, die de bast van bomen af trekken enz. Dus ook paarden moeten van oorsprong moeite doen voor hun eten. Sterker nog, ook onze paarden zie je nog moeite doen voor dat lekkere gras, zou niet voor het eerst zijn dat een paard op 1 knie gaat liggen om onder de draad door te eten...

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:11

Je bent het zelf die bepaalt wanneer je paad het eten krijgt, dus in principe ben je zelf dan de leider. Zoals Amable al zei, de leider verdeelt het eten. Dus het is mijn eten, en ik bepaal wanneer ik het aan mijn paard geef. En mijn paard bepaald niet wanneer hij het krijgt. Knipoog

prisiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:47

Ik heb al van veel mensen gehoord dat die klik training zo goed werkt!maar zou hij ook bij een ouder paard of pony wreken?????

PrInSiris Pling Blond