Paard = scheeft met bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Paard = scheeft met bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 06:51

Mijn paardje is zo als zovelen scheef, toen ik altijd met bit reed was dit vrij makkelijk op te lossen. Hij hield links altijd vast, dus rechter teugel er meer bij en rechtstellen, dan werd hij vanzelf losser en na en tijd voelde ik er niks meer van dat hij scheef was.
Maar nu ik bitloos rij komt het weer helemaal terug, als ik gewoon even veel druk op beide teugels heb neemt hij automatisch stelling aan, of contrastelling. Iets wat dus absoluut niet de bedoeling is en wat me ook niet goed lijkt voor een paard. Zo snel ik aan de linker teugel kom is hij ontzettend hard, en in plaats er voor te buigen gaat hij er gewoon tegen in. Op de rechterteugel is hij zo licht en gehoorzaam als het maar kan.
Hoe kan ik dit het probleem het beste oplossen? Ik heb het geprobeerd op mijn oude manier maar daar is geen doen aan, dan valt hij volledig scheef...

jomaro

Re: Paard = scheeft met bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:28

weet niet of het bij alle paarden werkt, maar ik ben een hele tijd met een losse teugel gaan rijden, geen druk geen stelling. Lette niet meer op het scheef lopen van mijn paard. Na zeker een maand of twee zag je duidelijk dat hij zelf recht ging lopen.
Dit alles met een lange losse teugel. Als ik nu druk geef blijft hij netjes recht. Ook goed op je eigen houding letten, vaak zet je zelf aan een bepaalde kant te veel druk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:02

Ik heb dat inderdaad ook zo gedaan, maar wel direct toen we mn paard goed gingen inrijden. Eerst op eigen benen leren lopen, losse teugel en sturen op zit en met een zweepje (verlengde van de hand) in de goede richting wijzen.
En verder eerst goed leren wijken voor druk, zodat ze er niet meer tegenin gaan.
Zo heb ik t opgelost Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:20

Daarom rij ik met bit!

Valt voor mij niet te corrigeren op touwhalster of CBR.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:23

hmm ik herken dit probleem wel ja, dat is ook de reden dat ik nog steeds met bit rij, zonder krijg ik hem amper naar links..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:05

Ik hoef een teugel maar langs de hals te leggen en ze reageert. Vlgs mij wordt dat neckreining genoemd, maar weet het niet zeker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:52

Met wat voor hoofdstel rij je? Als ik met de crosslink (zelfde principe als cook) rij gaat Anouar ook heel snel kantelen en over de buitenschouder weglopen omdat de hulpen niet duidelijk doorkomen.
Daarom die ik hem met dressuur als side pull. De neusriem doe ik dan gewoon vast (niet strak maar ook niet los) Bij een touwhalster zit de neusriem vaak een beetje los waardoor hij meer gaat schuiven, waardoor je weer meer ruis krijgt.
Met de sidepull kan ik prima dressuur rijden en merk ik geen verschil tussen met of zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:23

Ik wilde ook net vragen met wat voor hoofdstel je rijdt.
Als je met die van Voest of de Ruitershop rijdt, heb ik wellicht een tip voor je.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 17:14

Ik rij met cross rope bridle Nagelbijten / Gniffelen

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:08

Soms heb ik precies hetzelfde! Maar met bit liep ze ook nooit perfect.
Ik rijd overigens met de "ruitershop"

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:06

Jovarna schreef:
Ik wilde ook net vragen met wat voor hoofdstel je rijdt.
Als je met die van Voest of de Ruitershop rijdt, heb ik wellicht een tip voor je.

Ik zou die tip wel graag willen weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:14

jomaro schreef:
Ik zou die tip wel graag willen weten.

Ik zal even wat kopieren wat ik iemand ge-pb-t heb:

Wat belangrijk is om te weten, is waaròm ze vastpakt. Is het haar gebit? Is het een spierknoop in haar nek? Of een spier(en) in haar hals? Is ze erg scheef (bijv. goed te zien aan de schouderpartij)?

Als ze scheef is, dan zit het dus in haar hele lijf en kun je het 't beste rijtechnisch anders aanpakken (bijv. à la Antoine De Bodt).

Als ze verder recht is in haar lichaam, is het misschien een stijve spier of spierknoop in haar nek of voorin haar hals. Dit was laatst bij Jovarna ook het geval.
Om hier achter te komen, zul je eens zonder hoofdstel moeten rijden (bijv. met een halstertouw om haar hals). Ik rij veel met halsring en met halsring kon ze wèl prima inbuigen. Daaruit trok mijn instructrice de conclusie dat het dus 'voorin' moest zitten (en haar gebit kon het niet zijn, want ze had onlangs nog een uitgebreide gebitsinspectie en -behandeling gehad). Ze voelde mijn paard, en ik ook, en we voelden inderdaad een wat dikkere, stijve spier (links, en ze kon moeilijk rechts inbuigen). Om die weer wat op te rekken, ben ik op de rechtervolte mijn rechterteugel tegen haar hals gaan leggen, en mijn linkerbeen aanleggen om te voorkomen dat ze naar buiten uitweek. Verder heb ik haar spieren een paar keer goed gemasseerd en gestrecht en al vrij snel was het over!

Dus kijk eens goed wat precies te oorzaak is.