Hoe bijzetten (oid) als te diep??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Hoe bijzetten (oid) als te diep??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 10:35

Ik heb een groot paard dat nu een tijdje uit training is geweest. Daardoor zijn de rugspieren ver te zoeken. Vooral het stukje rug net achter het zadel blijft lang slap en aangezien het me voor hem makkelijker lijkt eerst onbelast daar wat aan te sterken voor ik ohz dat stukje echt mee wil pakken, wil ik dat dus aan de longe meepakken.
Punt is dat hij als ik hem met slof of elastiek oid heel diep gaat (beetje verstoppen) en zn achterhand juist achter de massa gaat plaatsen.
Natuurlijk is de simpelste oplossing dan achterhand gewoon bijdrijven met zweep, maar als hij al te diep gaat resulteert dit eerder in vlug draven en krabbelig worden voor, dan in meer gedragen gaan.
Veel overgangen en volte sluiten en openen doe ik zowiezo al, balkes draven ook.
Verder dubbele longe ed ook, maar ook daarin gaat hij snel te diep (en met 2 lijnen in mn handen ben ik net wat minder snel met de zweep)

enige is: oplossingen waarbij er touwtjes oid tussen de voorbenen door moeten is geen optie. heb hem 1x een voorbeen in een bijzet (die echt niet te los zat overigens) zien steken (terwijl bijzet gewoon van bit naar zijkant singel ging) dus tussen de voorbenen is mij een te groot risico.

mara1

Re: Hoe bijzetten (oid) als te diep??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:15

tussen de voorbenen door moet je ook niet doen want daardoor gaat hij juist alleen maar dieper lopen.
probeer vavaf de singel door de bitringen weer terug naar de singel te gaan en zet je hem aan de zijkant vast.
zo kan hij niet te diep gaan lopen en hoef jij niet bang te wezen dat hij in de bijzet stapt.
succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:22

Ik ken je probleem.. mijn paard heeft ook slappe rugspieren, en loopt heel makkelijk achter het bit.. hij loopt zich ook op te fokken onder het zadel, waardoor hij weer makkelijker zijn rug weg drukt..

Ik longeer hem met pessoa, en maak deze vast tussen de voorbenen. Ik heb em alleen niet te kort staan, zodat ie juist zijn neus eruit kan doen en lengte krijgt in de hals, waardoor hij ook zijn rugspieren op rekt.. en ik moet zeggen, hij gaat beter over zijn rug lopen met een lichte verbinding in de mond.. hij gaat nu door zijn lijf lopen en ik zie zijn rug iets omhoog komen met longeren..

Maar idd, een andere manier van bijzetten, zoals touwtjes of goque, werkt niet bij mijn paard..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:15

ok, dank voor de tips!

pessoa is inderdaad ook gewoon een hele fijne.

moet zeggen, hij is inmiddels zo ver dat hij onder het zadel losgewerkt kan worden in die lage lijn, zonder zn achterbeen daarbij te verliezen, dus hij begint sterker te worden!

Maar ga zeker ook met deze tips aan de slag Lachen