Help! Paard wil NIET rechtsom.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hazzebaz

Help! Paard wil NIET rechtsom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 19:37

Ik heb een probleem met onze 9 jarige hengst. Ik longeer hem aan de dubbele longe, maar hij wil absoluutniet rechtsom. Als ik hem naar me toe haal en naar zijn rechterkant wil lopen, schiet hij weg en stopt na één galopsprong met zijn lijf in het verlengde van de longes. Ook als ik via de achterkant hem voorwaarts op de rechtervolte wil zetten, draait hij acuut om.

Hij moet momenteel om de dag worden gelongeerd en gereden omdat hij een blessure heeft gehad in zijn rechter ribbenpartij en dit zorgt er dus extra nog voor dat hij niet rechtsom wil. Voorheen, voor deze blessure, wilde hij het ook niet, je denkt bijna uit principe. Verdrietig

Wie kan mij helpen? Straffen dmv slaan heeft geen zin, net zo min als achterwaarts door de bak heen gaan, deert hem niets en doet hij goed.

Asuka

Re: Help! Paard wil NIET rechtsom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:38

Heb dat probleem ook met m'n "verzorgdraver". Die zit helemaal vast aan de rechterkant. Je moet eerst en vooral de cirkel zo groot mogelijk maken, anders is het des te moeilijker voor het paard. Je moet echt eens blijven vragen, niet toegeven tot hij het doet. Het is mogelijk dat hij in galop schiet en een paar bokjes geeft, wees daarop dus voorbereid.
Sneller zijn dan je paard is altijd een goede truc. Wil hij omkeren? Wikkel dan even met de zweep zodat hij weer voorwaarts gaat. Laat hem maar even crossen Haha!
Natuurlijk moet je wederom opbouwen, dus in het begin niet te lang é want het is iets dat je paard moeilijk vindt (maar dat weet je wel zeker?).
Mss kan er iemand meelopen op de cirkel naast het paard.
Blijven proberen is de boodschap!

Tip: doe handschoenen aan *LOL*

Asuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:38

Heb dat probleem ook met m'n "verzorgdraver". Die zit helemaal vast aan de rechterkant. Je moet eerst en vooral de cirkel zo groot mogelijk maken, anders is het des te moeilijker voor het paard. Je moet echt eens blijven vragen, niet toegeven tot hij het doet. Het is mogelijk dat hij in galop schiet en een paar bokjes geeft, wees daarop dus voorbereid.
Sneller zijn dan je paard is altijd een goede truc. Wil hij omkeren? Wikkel dan even met de zweep zodat hij weer voorwaarts gaat. Laat hem maar even crossen Haha!
Natuurlijk moet je wederom opbouwen, dus in het begin niet te lang é want het is iets dat je paard moeilijk vindt (maar dat weet je wel zeker?).
Mss kan er iemand meelopen op de cirkel naast het paard.
Blijven proberen is de boodschap!

Tip: doe handschoenen aan *LOL*

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 20:58

Blijven proberen heeft geen zin bij hem, hij wéét dat hij sneller en sterker is dan ik en gaat écht niet naar rechts. Met het gevolg dat hij weer wint als ik het blijf proberen, en dus wordt hij geestelijk steeds sterker. Ik moet eigenlijk een plannetje hebben om hem sneller af te zijn en hem rechtsom te houden. Juist op een grote cirkel stopt hij vrijwel direct en blijft gewoon voor me staan. Tja, en dan...... Allesbehalve rechtsom gaan. Verdrietig

Ook op de cirkel melopen is geen probleem, hij loopt netjes mee, maar laat em nou niet los, want weg istie. Wel goed voor de conditie, een uurtje meelopen aan de buitenkant. Haha!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:58

Ik heb ook af en toe zo'n slimmerd aan de longe.
Wat voor mij wel eens wil helpen is om met de longeerzweep over de grond te blijven "zwaaien", eens je hem op de rechterkant op de cirkel hebt lopen. Hierdoor baken je als het ware een gebied af waar hij zich niet in mag bevinden.

Ik moet zeggen dat het sinds ik met dubbele longe longeer, een stuk vooruit is gegaan maar meneer piept er nog wel eens vandoor. Wat dan nog wel een wil helpen is hem klemzetten. Zoveel druk op de buitenlonge dat hij zich noodwillig zal moeten omdraaien. Alleen weet ik niet of dat zo'n verstandig idee is als jouw paardje een blessure heeft, want dat omdraaien gaat dan vrij abrupt. {Ik trek overigens niet zo hard dat het bit er aan één kant uitvliegt ofzo hoor, gewoon net zoveel druk totdat het prettiger voor het paard is om maar gewoon toe te geven. Clown }

Draait hij via de binnenkant of via de buitenkant weg ?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:18

Weet je zeker dat er geen medische oorzaak aan zit. Hij kan misschien voor zijn blessure ook al pijnklachten hebben gehad. Probeer hem niet te vaak op de rechterkant te zetten. Eventjes, en wanneer hij het goed doet gewoon omkeren en belonen. Dat komt het initiatief van jouw kant af. Daarnaast zou hij nog wel een wat spierpijn kunnen krijgen omdat het toch zijn moeilijke kant is.
Kijk nog eens goed naar de manier waarop hij rechtsom loopt en vergelijk dit met linksom, desnoods onder het zadel. Zit er veel verschil in? Hoe voelt hij met rijden op beide kanten?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:11

ik heb hetzelfde probleem, op de ene kant luistert hij voorbeeldig, je hebt geen zweep nodig, je hoeft maar galop/draf/stap te zeggen en hij gaat meteen over in die gang..

op de andere kant echter, draait hij in bijna elke hoek van de longeerbak om.. op een gegeven moment ging dat 3 weken supergoed, deed hij het op de moeilijke kant net zo goed als op de goeie kant, luisterde perfect, maar 2 weken geleden is het weer terug bij af, en nog erger! hij draait zich nu in elke hoek om, en zelfs soms metene weer als hij de ene hoek uit is!

ik heb het dinsdag nog een keer geprobeerd door de hoeken af te zetten met rood/wit lint maar had geen effect, hij draaide zich nog steeds om..

het ligt niet aan mijn houding, ik sta gewoon goed achter hem dus ik denk dat het gewoon uitproberen is.. :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:15

Je paard is vreselijk dominant, en dat zie je niet omdat je al zo lang met hem bezig bent. Op het moment dat het paard kan beslissen uit welk oog hij naar je kijkt, heeft hij het voor het zeggen. Mijn advies is: grondwerk, maar pas als hij compleet genezen is van de blessure. Ik zou de methode Anderson aanbevelen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:04

veel blijven oefenen... Knipoog

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:03

Hai!!

Mij paard wil ook niet aan de rechterkant aan de longe... Links gaat alles helemaal perfect..

Zodra ik haar aan de rechterkant wil laten lopen, zet ze zichzelf in haar achteruit.. Boos! wat dus helemaal niet leuk is.. Eerst had ik een trucje op haar toch aan de rechterkant te krijgen, maar daarmee heeft ze me nu al door... slimbo..

Misschien beter als ik haar eerst aan de rechterhand aan de hand laat stappen ofzo?

Ze heeft wel een blessure rechts gehad een onsteking bij de rechter voorhoef. Misschien heeft dat er nog mee te maken, dat ze nog wat stijf is aan die kant...

Hoor graag wat van jullie !!