geen vertrouwen of geen respect?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

geen vertrouwen of geen respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:42

Ik heb sinds een weekje een jaarling, hij staat heerlijk in een super grote weide samen met 3 jaarlingvriendjes Lovers .

Toen de fokker hem kwam brengen zei hij dat ik beter het halster om kon laten omdat hij nogal schuw is. Ik dacht dat dat wel mee zou vallen aangezien mijn paardje 3 weken bij een NH trainer heeft gestaan (extra service van de fokker die nog niets met het paardje had gedaan) en hij daar was veranderd in een heel mak en volgzaam paardje (had hem na een week opgezocht en wist niet wat ik zag Afgod !).

Als ik nu de wei in kom, komen de andere 3 meteen naar me toe om te kroelen, maar hij komt of helemaal niet (is te druk met grazen en naar andere dingen aan het kijken dus niet echt geinteresserd) en als hij uiteindelijk wel komt kan ik hem wel even aaien en snuffelt hij ook, maar is al snel niet meer geinteresseerd en loopt weg. Als ik een stap verder in zijn richting zet vlucht hij weg.

Gewoon op hem aflopen en hem aaien lukt niet want zodra ik een beetje bij hem in de buurt ben loopt of rent hij weg.

Ik heb veel gelezen over NH en ook een boek "van veulen tot rijpaard" die de methode van Monty Roberts behandeld, en het gaat dan om het verdienen van respect.
Echter alles gaat nu onder de voorwaarden van mijn paardje, als hij geen zin heeft om te komen komt hij niet, als hij niet meer geaaid wilt worden loopt hij weg en naar hem toe lopen accepteerd hij al helemaal niet.

Terwijl hij in die 3 weken bij de trainer heel veel geleerd heeft, zoals voetjes geven, onder de sproeier, netjes aan de lijn lopen, trailer in en af (dus totaal geen probleem geweest bij het brengen naar mij, hij liep er op zijn dooie gemak uit en had amper gezweet). Maar nu een halster om doen zit er nog even niet in, aangezien hij schrok op het moment dat ik het halster af deed en hem over zijn oortjes af deed. Terwijl hij dit elke dag meegemaakt heeft bij de trainer.

Vertrouwd hij mij niet of heeft hij geen respect voor mij? Moet ik het rustig aanpakken en het contact onder zijn voorwaarden laten verlopen, dus steeds als hij komt even kroelen en dit steeds verder uitbouwen en hem opnieuw aan het halster te laten wennen of is er sprake van gebrek aan respect en moet ik het over een andere boeg gooien?

Ter info: het is het grootste en oudste paardje van de kudde, hij is de leider maar staat vaak alleen op een afstand van de rest.
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-09-06 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast op verzoek.

Antheman

Re: schuwe jaarling vertrouwen geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:03

Gewoon geduld hebben.

Steeds kijken of je bij hem kunt komen. Ga eens in het gras zitten. Paardje komt uit nieuwsgierigheid vast wel kijken.

Dan uitbouwen. Dag erna probeer je overal te aaien.

Weet zeker dat je binnen een week het halster omhebt hoor.

Cassidy

Re: geen vertrouwen of geen respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:57

Wat verwacht je nou als je een veulen het land op gooit waar hij alle kanten uitkan? Als je zulke problemen hebt om hem te benaderen moet je hem geen andere uitweg geven dan naar jouw te kijken. Geen vriendjes, geen mega-weiland. Zet hem even apart in en box en ga intensief met hem aan de gang. Dat land kan later wel weer.

Mijn zelf gefokte veulen kwam op leeftijd van een jaar na de weideperiode ook verwilderd van het land, ondanks dat ze een degelijke basis had meegekregen. Na de weideperiode had ik ook wat moeite om haar in het gareel te krijgen, wat verwacht je dan van een paard die helemaal niet weet wie jij bent en hoe het werkt?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:12

Ik denk dat ie nog niet zoveel vertrouwen heeft, maar het gaat ook wat richting geen respect. Net zoals Cassidy zei zou ik hem wat minder 'vrijheid' geven. Kleiner stukje land, vaker op stal en zelf grondwerk met hem doen enzo en poetsen en wandelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:16

ik denk dat je zelf te voorzichtig bent........ vooral met jonge dieren moet je het gewoon DOEN.

Ik persoonlijk doe niks met jong spul.... ik laat het lekker op het land staan tot ze dik 3 zijn...... ze mogen heel hun verdere leven nog naar mijn pijpen dansen.

verder ga ik helemaal met cassidy mee

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 08:58

ik verwacht niet veel, ik hoef echt nog niet van alles met hem te doen en laat hem liever op het land staan met zijn vriendjes, dan hem nu al op stal te zetten. Het enige is dat ik hem straks wil gaan bijvoeren...

Ik pak het gewoon rustig aan en op een gegeven moment leert hij me wel kennen. Gister kon ik al veel dichter bij hem komen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:05

Hoi Laetitia,

Ik had dit ook met DHariyat. Je denkt in het begin: die krijg ik nooit te pakken.
Gewoon paaien met paardensnoepjes, ook al is dat niet NH volgens veel mensen, je paardje vindt het heerlijk en afbouwen kan altijd nog!!

Dhariyat bleef ook zo om mee heen draaien. Dus de eerste paar keer heb ik bewust alleen maar snoepjes gegeven en geaaid, daarna met een touwhalster dat je uit kon leggen en innemen met 1 hand zachtjes over zijn hals geaaid en zodoende kom je steeds stapjes verder.

Nu na 3 maanden krijgt hij alleen nog snoepjes uit de emmer, maar hij komt wel hinnikend op me af gerend.
Dan kun je dus verder werken aan de rest van de basis.

Loop ook nooit recht op je paard af... Schijnen ze ook moeite mee te hebben.

Het lukt, ook op een groot weiland!! Gewoon lekker paaien in het begin!!

Succes

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 12:30

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga het een en ander uitproberen!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:03

MAAR..... dat was bij de NH trainer. Nu is hij in een totaal andere context. Ik hoop dat het snel beter gaat, er is al verandering schreef je. Dit zijn de dingen waar we wijzer van worden, niet alleen jij weet nu dat je hem eerst in een wat kleinere omheining had moeten zetten. Het beste was geweest als hij gewoon contact had kunnen hebben over een balkje of een stroomdraadje maar dat hij eerst goed aan jou had kunnen wennen.
Ik zou wel willen weten hoe dit zich verder ontwikkeld. Trouwens, een stroomdraadje spannen waar ze eerst alle drie ingaan kan allicht nog toch?
Succes ermee!

Liesje, zus van Loesje

laetitia schreef:
Ik dacht dat dat wel mee zou vallen aangezien mijn paardje 3 weken bij een NH trainer heeft gestaan (extra service van de fokker die nog niets met het paardje had gedaan) en hij daar was veranderd in een heel mak en volgzaam paardje (had hem na een week opgezocht en wist niet wat ik zag Afgod !).

Jannekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 10:58

En hoe gaat het ondertussen?

Dit vond ik trouwens wel een goeie:
corine1981 schreef:
Loop ook nooit recht op je paard af... Schijnen ze ook moeite mee te hebben.

Ons veulen heeft het een tijdje een heel leuk spelletje gevonden om weg te rennen als je haar wilde pakken. Door in een lichte bocht aan te komen lopen en een hele vriendelijke uitnodigende houding aan te nemen, liep ze niet van je weg of kwam ze zelfs naar je toe.
Ook van haar weglopen had een verrassend effect. Ze was benieuwd waarom we niet naar haar kwamen en zelfs wegliepen en ze kwam dan achter ons aanhobbelen met zo'n nieuwsgierig neusje: "wat ga je doennn??"

Note: in die tijd waren we nog totáál niet bezig met welke vorm van NH ook en kben nu ook pas net beginnende dus of het NH-verantwoord is, geen idee. Maar om je veulen gewoon uit de wei te halen zodat je straks beter met hem aan het werk kan, denk ik dat het wel eens kan werken. Bij ons brutale veulen in elk geval wel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 12:28

heb weer een update!

Hij is de laatste 2 keer achter mij aan gelopen op een afstandje! Hij komt nog niet bij me in de buurt en als ik hem benader loopt hij snel weg, maar hij begint mij te herkennen!

Hoe kan ik nu het beste gaan uitbouwen? Hij is echt heel erg schuw en ik kan hem nog niet aaien, dat vindt hij heel erg eng!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:39

Je was hem toch ook aan het bijvoeren?

Gewoon zo onnozel mogelijk doen, je gedachten zetten op: ik zie het allemaal wel en wat doe ik hier eigenlijk. Ik ben er nl van overtuigd dat ze gedachten kunnen lezen (weet dat het lichaamstaal is).
Wanneer hij dan staat te eten, gewoon rondjes om hem heen lopen.
en heb je al snoepjes geprobeerd (van die biks-achtige appelsnoepjes droomt Dhariyat volgens mij, het ijs was zo gebroken!!)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 13:27

Ik heb het een aantal keer met muesli geprobeerd, dat vindt hij heerlijk! appels en wortels vindt hij niet interessant, maar ik zal die snoepjes eens gaan kopen morgen!

Erg jammer alleen dat er 1 heel erg opdringerig merrietje bij loopt die continu mijn kont achterna loopt en continu naast mij staat.
Ze gaat altijd tussen mij en mijn paardje instaan en eist alle aandacht op. Karim (nieuwe naam van mijn paardje, kon niet aan officiele naam wennen!!) bijt haar dan in haar rug om haar weg te krijgen (wel lief op zich, ik wil even alleen met mijn baasje zijn!) maar ze blijft staan. Uiteindelijk loopt mijn paardje dan maar weg...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:56

laetitia schreef:
Ik heb het een aantal keer met muesli geprobeerd, dat vindt hij heerlijk! appels en wortels vindt hij niet interessant, maar ik zal die snoepjes eens gaan kopen morgen!

Erg jammer alleen dat er 1 heel erg opdringerig merrietje bij loopt die continu mijn kont achterna loopt en continu naast mij staat.
Ze gaat altijd tussen mij en mijn paardje instaan en eist alle aandacht op. Karim (nieuwe naam van mijn paardje, kon niet aan officiele naam wennen!!) bijt haar dan in haar rug om haar weg te krijgen (wel lief op zich, ik wil even alleen met mijn baasje zijn!) maar ze blijft staan. Uiteindelijk loopt mijn paardje dan maar weg...

Haha, heb je hem toch maar Karim genoemd? Ik vond Gandalf wel leuk, dat past straks wel goed... Maar ja, het is jouw paardje en ik weet hoe moeilijk het is om aan sommige namen te wennen Haha!

Maar die van mij hoeft idd ook geen wortels. Appels wel, maar dan moet ik ze eerst schillen!! Dan ruikt hij ze tenminste.

Die merrie zou ik heel duidelijk van me af sturen. Dhariyat staat nu tussen allemaal jaarlingen en die zijn ook ZO opdringerig Boos!
Ik heb bij weleens gewoon een zweep meegenomen. Eerst met de stem, vervolgens proberen weg te duwen, evt nog als tussenstap zwaaien met de zweep en als laatste stap een tik met dat ding. Let erop dat je je eigen lichaamstaal dan ook dreigender maakt naar de merrie toe.

Bij mij werkt het, Dhariyat is absoluut not impressed van de zweep, of uberhaupt mijn stemverheffing want wat dat betreft zijn arabiertjes slim genoeg.
De andere paarden weten echter nu wel wanneer ze teveel zijn (en heus niet door lukraak om me heen te meppen, maar dus echt met beleid en stappen!!)

Succes!!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:36

Misschien kan je de rest ook iets te knabbelen geven, en het veulen uit je hand laten knabbelen en mee bezig zijn. Probeer ze stilletjes aan te aaien ed. Dat komt wel met de tijd en met veel geduld. Sommige veulens zijn gewoon iets schuwer dan andere. Probeer als hij komt, altijd 'leuk' te zijn door zacht te spreken en knabbels bij te hebben. Ga niet op hem zelf af, laat hem maar komen als hij dat wil. Na verloop van tijd zal hij veel minder schuw worden. Das mijn mening.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 13:12

Ik heb jullie advies opgevolgd maar helaas kom ik niet verder! Hij komt nu wel al naar me toe en ik kan hem eventjes aaien maar daarna is hij meteen weg.

Hij vindt mij gewoon niet interessant! Als ik hem probeer te benaderen gaat hij spelletjes met me spelen door weg te rennen en mij uitdagen. Ik voel me daardoor onzeker en dat merkt hij.

Omdat ik op dit moment niet verder kom en zelf niet voldoende praktijkervaring heb met NH heb ik een instructrice op dit gebied in de hand genomen. Ik krijg as vrijdag mijn eerste les!

Ik ben heel erg benieuwd wat haar bevindingen zijn en wat ik fout doe!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:30

Nogmaals, beperk de vrijheid van je paard, en ga het werk volgende de methode Parelli, maar aan een halster, en terwijl je het paard vast hebt. Als je hem de vrijheid geeft om weg te rennen, zal instinct de overhand blijven houden, maar als je hem dwingt om na te denken, zal hij je ook veel meer zien staan. Dat je hulp hebt ingeroepen van een NH-er is goed. Welke methode gaat zij toepassen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:15

Zij heeft de opleiding tot integrated riding afgerond en zij gebruiken diverse methodes.

Er is inmiddels een stukje land afgezet, moet alleen als eerste het halsteren voor elkaar krijgen. Zolang hij niet gehalsterd is kan ik hem ook niet in een kleiner stuk zetten.

Ik heb tevens het boek van Inge Terblick aangeschaft, die krijg ik een dezer dagen in huis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:16

laetitia schreef:
Zij heeft de opleiding tot integrated riding afgerond en zij gebruiken diverse methodes.

Noem eens een aantal methodes? Wat denk je dat ze op je paard gaat toepassen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 17:04

Ik denk, nadat ik haar gister op MSN heb gesproken, een combinatie van Parelli en Voest. Ik heb vrijdag mijn proefles, dan kan ik je daarna meer vertellen!

Iemand anders had het over Nathalie van Tellingen, ken je die?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:52

Hallo allemaal!
ik heb vandaag mijn 1e les gehad met Karim en we hebben nog een hele lange weg te gaan. Karim wantrouwd mensen enorm en is heel erg onzeker volgens mijn instructrice. Tja werkt natuurlijk niet mee dat ik dan ook nog eens onzeker ben/word.
Na een sessie van 2,5 uur hadden we hem afgescheiden van de kudde en konden we steeds dichter bij hem komen zonder dat hij vluchte. Uiteindelijk hebben we hem tot armlengte kunnen benaderen en bleef hij in ruststand staan!

Het was een middag in de regen en echt zeiknat worden meer dan waard...ik ga op deze voet verder (niet te vaak, moet hem ook rust gunnen tussendoor) en heb over 2 weken weer les.