[AR] paard is te lui om vooruit te gaan!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jomizo

paard is te lui om vooruit te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:12

hey, ik zit met een probleem! mijn paard is te lui voor de koets om vooruit te gaan en als ik ze wil drijven met de zweep (niet slaan) duft ze stampen! nu weet ik eigelijk niet meer hoe is ze vooruit moet krijgen. xx

polly2

Re: paard is te lui om vooruit te gaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:14

Kun je eens wat meer vertellen?
Hoe lang rij je al aangespannen. Is dit probleem plotseling ontstaan?
Ben je het paard net aan het beleren voor de kar...etc.. Dat zijn cruciale zaken waar je eerst eens wat meer over zou moeten zeggen...want je geeft te weinig info om een goed beeld te kunnen vormen en dus ook een zinnig antwoord te geven. Wordt het paard ook onder het zadel bereden? Wat voor soort paard is het, en hoe oud...etc..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:15

Alle medische oorzaken uitsluiten en m aan de longe eens heel flink aanpakken.

jomizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:26

hey, ik rij zelf niet met het paard maar verzorg het wel en rij dus telkens mee in de koets! ze is 3jaar en we hebben haar een maand, van de vorige eigenaar wist ik da hij ze met een kort zweepje iedere keer op de koets tikte en als ze dat dan hoorde ging ze weer iets beter vooruit, maar je kunt niet om de drie seconde met de zweepje: tak tak tak tak tak doen! er moet toch een andere mannier zijn? het paard is een iets zwaarder type. xx

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:54

Misschien zit het tuig niet goed, waardoor het paard niet durft te trekken.
Is de koets te zwaar etc.
Je geeft idd weinig informatie. Het paard is nog erg jong dus zo vreselijk veel ervaring kan het paard niet hebben.

Het lijkt me te kort door de bocht om het paard zomaar lui te noemen....

Eerst al het andere uitsluiten dan pas zo'n conclusie trekken!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:28

Ik denk dat het paard gewoon niet snapt dat het moet trekken. Voor het paard voelt een last trekken als volgt: hij wil voorwaarts gaan, maar wordt tegengehouden. Dan moet je als paard wel de ervaring hebben dat als je daar doorheen gaat, je dan doet wat van je verwacht wordt en dat de last dan met je mee gaat en de druk op de borst minder wordt. Onze Fries had met het beleren hier ook moeite mee, maar toen het kwartje gevallen was, was er juist een enorme looplust!
Mijn advies: neem het paard eerst eens zonder last. Laat het paard op de leidsels voor je uit lopen en moedig het voorwaarts gaan aan. Zo leert het paard zelfstandig op eigen benen lopen. Daarna kun je het paard bijv. een (grote) autoband laten slepen. En deze langzaam wat verzwaren door bakstenen in de rand van die band te leggen. Dan leert het paard volgens een juiste opbouw om door de weerstand die hij voelt heen te gaan.
Een andere manier is, het paard in twee-span rijden met een ervaren paard naast hem. Dan zet je het ervaren paard wat korter in de strengen en de jonge wat langer. Die hoeft dan net wat minder te trekken. Daarna zet je ze gelijk...en vervolgens kun je op een gegeven moment weer overgaan naar enkelspan.
Voor zover ik er iets zinnigs over kan zeggen, gezien de summiere informatie die je geeft, lijkt me dit een typisch gevan van onervarenheid en absoluut niet van luiheid. Ook voor de kar moet je een paard in de juiste volgorde beleren...

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:14

het paard is 3 zeg je

hebben jullie hem zelf beleerd of was hij al beleerd misschien is hij gewoon in het 2 span gezet en snapt het niet de bedoeling van trekken alleen zou rustig aan beginnen en veel aan de dubbele longe werken 3 is nog jong dan moeten ze alles nog snappen