verschil gewoon bekappen en natuurlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

verschil gewoon bekappen en natuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 21:56

Wat is precies het verschil tussen het 'normale' bekappen en het natuurlijk bekappen?

En wat zijn de voor en nadelen van beide methodes?

Ik heb een jaarling en ik wil voor hem de beste start!

ikke

Re: verschil gewoon bekappen en natuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:31

eh geen?!?
Goed is goed, stickertjes hebben geen waarde.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:02

Afhankelijk van de smid die je hebt, zijn er wel degelijk verschillen. Soms is dat miniem, en soms enorm. Kijk eens op de site www.hoefnatuurlijk.nl en www.natuurlijk-ruiterschap.nl daar is een hoop informatie over het natuurlijk bekappen te vinden, en de verschillen met gewoon bekappen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:05

en als tegenhanger kan je dan kijken op www.hoofcare.nl en alle info tegen elkaar afwegen en een beslissing maken Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:07

Idd kijk of op de site zoals de persoon hier voor al schrijft. Daar staat super veel op..... Een heel groot verschil is (als ik het over het NK bij mijn paard heb) dat de voorwand van de hoef meer wordt terug gezet zodat daar niet het gewicht op staat maar op de hele hoef. Daarnaast worden de hoeven recht gezet, dwz dat de hoeven dus niet altijd even gelijk of rond zijn. Daarbij moet ik opmerken dat ook de .....uhh...hoe heet dat nu alweer...uhhhhh ...ik schrijf het efffe anders. Niet alleen de voorwand van de hoef wordt verder terug gezet/korter gemaakt maar ook de achter kant van de hoef. Dit mag ook wer niet te kort zijn...... Je moet dus ook een goede hoefsmid hebben die van wanten weet zeg maar.

Ik hoop dat je iets meer weet nu maar voor de volledigheid kijk dus op bijv. op www.paarnatuurlijk.nl

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:04

laetitia schreef:
Wat is precies het verschil tussen het 'normale' bekappen en het natuurlijk bekappen?

En wat zijn de voor en nadelen van beide methodes?

Ik heb een jaarling en ik wil voor hem de beste start!

het verschil tussen natuurlijk bekappen en traditioneel is dat natuurlijk bekappen erop gericht is de hoeven zo te bewerken dat een paard zonder ijzers door het leven kan. de natuurlijke slijtage wordt nagebootst en eventuele problemen, zoals scheuren, white line disease, vervormingen van de hoef worden gecorrigeerd zonder ijzers. bij traditioneel word al gauw naar een ijzer gegrepen, wil men een probleem zoals de voorgenoemde oplossen.

kijk ook eens op deze site www.barefoothorse.com. er staat heel veel informatie op en ook duidelijk het verschil tussen een barefoot trim en een farrier trim.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:04

als ik dat soort links plaats krijg ik meteen een OW.... Boos!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:05

Het grote verschil vind ik hoevaak het word gedaan. NB word minstens om de 2 week gedaan en is dus veel geleiderlijker en natuurlijker.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:46

Arabesk schreef:
als ik dat soort links plaats krijg ik meteen een OW.... Boos!

Ach gut Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:57

_angela_ schreef:
Afhankelijk van de smid die je hebt, zijn er wel degelijk verschillen. Soms is dat miniem, en soms enorm. Kijk eens op de site www.hoefnatuurlijk.nl en www.natuurlijk-ruiterschap.nl daar is een hoop informatie over het natuurlijk bekappen te vinden, en de verschillen met gewoon bekappen.

KiWiKo schreef:
en als tegenhanger kan je dan kijken op www.hoofcare.nl en alle info tegen elkaar afwegen en een beslissing maken Haha!

Bin there, done that. Ik weet wie achter welke site zit en op wel niveau ik de heren moet inschatten.
Ook deze oprisping in paardenland verdwijnt weer, zoals er al zoveel zijn gekomen en gegaan..........

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 20:03

@ikke; verklaar je nader!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:59

De een vind natuurlijk bekappen geweldig, de ander vind het niks. De een vind traditioneel bekappen geweldig, de ander vind het niks.
Onder de traditionele bekappers zijn bekappers die richting natuurlijk bekappen neigen en bij de natuurlijk bekappers zijn er die richting traditioneel bekappen neigen.

De dingen die ik bij Anouar veranderd heb toen ik over ging van TB naar NB zijn. Hoefwand gelijk aan de zool, afronding in de hoefwand, hielen lager, steunsels gelijk met de zool en van de straal afblijven.
Andere belangrijk verschil is dat de hoefsmid om de 8 weken kwam en ik om de 2-3 weken bekap.
Ik merk dat Anouar z'n hoeven veel sterker zijn geworden. Ze groeien harder dan dat ze slijten, ondanks dat wel heel veel over de weg rijden. Ze scheuren niet meer en ze zien er gewoon veel sterker uit.

Probleem is alleen dat z'n voorhoeven door te kleine ijzers met dubbele lippen samengeknepen zijn. Ik ben nu al ruim een jaar bezig om ze breder te maken. Het gaat wel langzaam beter, maar het duurt gewoon erg lang.
De hielen zijn ook nog te hoog. Die wil ik uiteindelijk wel lager hebben, maar ik doe dat heel geleidelijk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:31

de mijnen hun voetjes zijn allemaal iets breder en steenhard geworden sinds ik ze zelf bekap... heb er eigenlijk nooit over nagedacht of ik traditioneel of natuurlijk bekap... gewoon altijd mooi bijgevijlt en wat rechtgezet; maar als ik die natuurlijk bekapte voetjes zie op die site denk ik dat ik bij de natuurlijke bekappers hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:52

Mijn peerd wordt nog altijd TB; Voorlopig geen tijd en geld voor NB.
Alhoewel mijn paard het met de hoefsmid die ik nu heb goed doet met een TB.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:59

Volgens mij liggen de prijzen van NB en TB ongeveer gelijk

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:38

ik ben met NB stukken duurder uit dan met TB, zelfs nog duurder dan met rondom ijzers...
Ik betaal 1 x per maand 45 euro aan mijn bekapper,maar ik heb dan ook een erg moeilijk paard, zowel om te bekappen als w.b. het feit dat hij een forse beenstandafwijking heeft....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:07

ik goedkoper ik doe het nl. zelf al jaren

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:21

Wel vind ik dat die hoeven veel sneller groeien bij NB. Af en toe krijg ik er een punthoofd van. Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:22

ijzers eronder timmeren, gaat het langzamer het groeien Knipoog

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:01

Hmmm, dat doe ik dan gewoon voordat ik op vakantie ga. Leuk hoor, als je uitgerust terug komt en er staan 12 hoeven op je te wachten Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:57

Lenneke_ schreef:

Nouja, de eigenaar betaald het bekappen wel. Maar eerst moet ik een hoefsmid vinden die alsnog de hoeven komt checken en bijwerken al zou ik het zelf doen, verwacht daar ook geen leuk prijsje voor.

Maar waar ik vooral meezit is de cursus zelf die ik dan moet bekostigen; En dan moet je nog een vijl erbij kopen, dan lees je weer dat ook zo'n krukje nog handig is. Allemaal leuk en aardig; Maar een behoorlijke smakgeld als je nog teert op zakgeld, af en toe wat oppasgeld of restant van je vakantiewerk afgelopen zomer. Rolleyes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:34

Citaat:

die ervaring heb ik niet: TB kostte me 20 euro en NB 45 euro per bekapbeurt, TB moest eens in de 8 weken, NB 1 x per maand.... dus ik ben fors duurder uit met NB, maar het bevalt ons stukken beter!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:42

Voor mij is het een stuk goedkoper. Heb één keer moeten investeren, maar dat heb ik nu al lang terug verdient.
Spullen van Agradi zijn helemaal niet zo duur (weet niet of ze goed zijn hoor) en een bokje kan je heel makkelijk maken van een assteun van de auto

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:23

Of van een plank en een tafelpoot, die kun je zo kopen bij de Gamma. Voor nog geen tientje heb je het hele setje bijelkaar. Vijlen zijn duur ja. Maar je kunt beter een dure kopen dan zo'n hele goedkope. Ik heb zelf zo'n divozavijl gehad. Nou je vijlde je het schompes. Nu heb ik een goede en dat scheelt wel zoveel werk.
De meesten werken met 2 mesjes; een linker en een rechter. Ik heb er 1 die aan beide zijden een snijvlak heeft. Die vind ik fijner.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:58

nb hoeven groeien idd sneller, dat merk ik hier ook... heb 3 paarden en moet toch elke week wel 1 van de drie bijkappen... om de twee a drie weken worden ze dus bijgewerkt

maar sinds ik dat zo stipt doe gaan mijn probleem-hoeven- paard zijn hoeven wel vooruit. minder gebrokkel en minder nieuwe barsten, alleen nog kleine scheurtjes af en toe en helaas 1 meegroeiende scheur die hij aan zijn laatste hoefijzers heeft over gehouden...