[AR] Borsttuigprobleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Everest

Borsttuigprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 10:13

Ik zit sinds kort met een probleempje.. En ik hoop dat een van jullie toevallig een oplossing voor me heeft...

Ik ben dus in het bezit van een pony met zomereczeem, en eigenlijk gaat het tot nu toe allemaal heel goed met zn manen e.d. Hij schuurt amper, en zn manen zijn al behoorlijk aangegroeid..

Paarden en pony's met zomereczeem hebben zoiezo al een wat gevoeligere huid door die eczeem, en mijn pony heeft dus ook een beetje zo'n overgevoelige huid. Ik heb hem regelmatig voor de kar staan en het borsttuig ligt dan aan de bovenkant in zn manenkam(is altijd zo, dat weet ik Tong uitsteken ) .

Maar nu is dus door dat borsttuig een kalere plek daar ontstaan...
Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen, dat hij daar dus geen kale plek meer krijgt..
Het tuig past gewoon goed, daar is naar mijn idee helemaal niks mis mee..

Ik heb al een bontomhulsel gemaakt voor bovenop... Zie hier op de foto..
En het is al wat beter, maar mss dat jullie n nog betere oplossing weten..

Afbeelding

Melia

Re: Borsttuigprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:55

heeft je pony ook een eczeemdeken op in de wei?
M'n verzorgpony's lopen ook voor de wagen en die hebben ook eczeem maar in de wei hebben ze dus een eczeemdeken op en voor de kar (natuurlijk) niet maar bij hun 'slijten' de manen daardoor niet tijdens het rijden.
Weet je zeker dat het tuig niet te strak ligt? Kan het nl. niet zien op de foto.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 11:10

Ik weet zeker dat het tuig niet te strak ligt, er heeft iemand met echt heel veel menervaring naar gekeken.. en die heeft het voor mij helemaal op maat gemaakt... Ik ben er echt van overtuigd dat hij dat goed heeft gedaan, dus daar ligt het niet aan..

Het bontonderleggertje scheelt al wel veel, maar toch blijft t n beetje vervelend..

Hij heeft geen eczeemdeken op in de wei, omdat hij dus echt amper schuurt... Ik probeer hem zo goed mogelijk te houden, zonder dekens etc. en dat lukt dus heel goed, op dat kale plekje na....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:56

Ik denk dat je behalve een bontje/drukverdeler weinig aan kan doen.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:17

Ik heb bij mijn pony precies hetzelfde probleem alleen dan ook nog op de schoft. Ook bij mijn pony ligt het tuig zoals het hoort te liggen.
Bij mij komt het door de bucas buzz off deken, maar die kan ik niet aflaten want dan begint het hele schuurcircus weer Huilen Huilen .
Ik heb met de harde wind en de regen hem toch afgedaan om er meer lucht bij te laten en het geneest nu goed. Het is een echte rotplek, ook in de manenkam wat jij omschrijft, ik weet er ook geen oplossing voor, behalve met rust laten en als de huid dicht is wat harden met een koude spons...
Wie raad weet brandt maar los....

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:26

Dat denk ik ook. Ik men ook met een zomer-eczeem pony. Hij gaat tijdens het inspannen altijd schuren aan de halsriem (dus die riem waar jij een bontje omheen hebt zitten) door zijn nek heen en weer te bewegen. Maar het is niet open. Ik heb geloof ik ook wel eens iemand gezien die de halsriem dmv een klein touwtje de halsriem aan het schofttuig had vastgemaakt zodat hij stiller lag, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:20

Bij mijn pony schuurt het in ieder geval niet open, daar ben ik erg blij om, maar het wordt alleen maar kaal...
Dat kaal worden is natuurlijk veel minder erg dan echt tot bloedens toe openhalen, maar het zou fijn zijn als het opgelost kon worden..

Ik kon zelf ook niet meer bedenken dan watk nu heb gedaan... Ik vind dat het borsttuig bovenop behoorlijk stilligt, dus vastzetten ofzo lijkt me ook niet echt een oplossing voor het probleem..
Heeft iemand hier soms meer ervaring mee?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:23

Tess schreef:
Ik heb bij mijn pony precies hetzelfde probleem alleen dan ook nog op de schoft. Ook bij mijn pony ligt het tuig zoals het hoort te liggen.

Ik heb inderdaad ook een tijdje gehad, dat ik zijn schoft doorreed, maar daar heb ik dus al wel n oplossing voor gevonden..

Ik heb dus geen 'hoog schoftje' zoals hier
http://img.2dehands.nl/f/normal/1413460 ... g-full.jpg ,

Maar een helemaal plat schoftje, dat de druk nog veel beter verdeeld.. Daaronder hebk dan nog een drukverdeler/onderlegger... (misschien dat je dat op mijn foto wel kan zien?)
En nu heeft hij daar in ieder geval geen last meer van...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:23

Je zou onder de nekriem een soort van brug kunnen laten maken zodat de manenkam vrij blijft. Vergelijkbaar met de vorm van het schofttuig, waar ook een kamer in zit.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 14:23

hmm.. ja dat is een idee.. Maar klinkt echt supercomplex.. Zou je dat misschien wat beter kunnen uitleggen hoe je dat voor je ziet?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:24

Op de foto kan je de nekriem goed zien. Als je onder de nekriem op de plaats van de leidselsleutels twee kussentjes maakt, dan blijft er een vrije ruimte over in het midden waar de manenkam dan in ligt zonder dat de nekriem op de manenkam rust. Het geheel komt dan iets hoger te liggen maar dat maakt voor het rijden niets uit. Zo duidelijker?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:09

Zou invlechten van de manen ook geen oplossing kunnen zijn?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:07

Albert schreef:
Op de foto kan je de nekriem goed zien. Als je onder de nekriem op de plaats van de leidselsleutels twee kussentjes maakt, dan blijft er een vrije ruimte over in het midden waar de manenkam dan in ligt zonder dat de nekriem op de manenkam rust. Het geheel komt dan iets hoger te liggen maar dat maakt voor het rijden niets uit. Zo duidelijker?

ja, zo is het al veel duidelijker Lachen , misschien datk dat idd wel zou kunnen proberen Lachen
Laatst bijgewerkt door Everest op 08-09-06 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:09

Ibbel schreef:
Zou invlechten van de manen ook geen oplossing kunnen zijn?

Ik denk het niet.. want bovenop de maanstapel blijven altijd manen zitten, ook al zijn ze ingevlochten, en op die plaats wordt t dus gewoon kaal... Het is niet zo dat t schuurt omdat de manen loshangen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:56

Mijn theorie is meer: als je de haren bundelt, breekt dat minder snel dan losse haren. Vandaar mijn suggestie. Misschien zou je het gwoon eens moeten testen voordat je duurdere oplossing zoals aanpassingen aan je tuig probeert. De uliteme oplossing is natuurlijk een gareel gebruiken, dan rust er niets op de manenkam.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:00

Ibbel schreef:
Mijn theorie is meer: als je de haren bundelt, breekt dat minder snel dan losse haren. Vandaar mijn suggestie. Misschien zou je het gwoon eens moeten testen voordat je duurdere oplossing zoals aanpassingen aan je tuig probeert. De uliteme oplossing is natuurlijk een gareel gebruiken, dan rust er niets op de manenkam.

hmm.. ja daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben..

Ik wil inderdaad ook niet te vlug allerlei aanpassingen aan mn tuig proberen.. Ik kijk eerst ofk andere dingen kan vinden, en met zo'n 'manenkambrug' zou ik het altijd nog kunnen proberen.

Qua invlechten bedoel jij dan knotjes, of een hengstenvlecht? Kweet nl. niet hoe ik zn manen het best in kan vlechten zodat hij daar minder last van heeft.. of gewone vlechtjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:27

Everest schreef:
Qua invlechten bedoel jij dan knotjes, of een hengstenvlecht? Kweet nl. niet hoe ik zn manen het best in kan vlechten zodat hij daar minder last van heeft.. of gewone vlechtjes?

Hengstenvlecht of gewoon hangende vlechtjes lijkt me genoeg.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 11:26

Ik denk datk het eens kan gaan proberen... hengstenvlecht gaat denk ik niet lukken... Want de haren onder de nekriem zijn nu dus zo goed als weg... Ik kan de rest wel een beetyje proberen in te vlechten.. .

Bedankt voor de tips:)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:25

Kun je geen gelpad eromheen knopen, omdat een gelpad binnenin schuift, zal ie misschien minder last hebben. Ik heb ook wel mensen gezien die met een borstbeschermer rijden, om schuurplekken te voorkomen.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:35

mijn eigen paard heeft ook zomerexceem en daar men ik ook mee en ze heeft nog nooit een kale plek gekregen zoals wat jij beschrijft over jouw pony, weet echt zeker dat het goed licht.
van een goed passend tuig hoort een paard geen kale plekken van te krijgen, tenzij het net nieuw is.
Maak jij je tuig wel schoon met zadelzeep na het mennen, zo niet kan je pony heuse brandplekken krijgen, dat komt dat het oude zweet nog aan het tuig zit.
ik wist het in het begin ook niet ik heb het van mijn zus die heeft bij Thomas Errikson internationaal vierspanmenner stage gelopen, en ze vertelde dat een paard brandplekken kan krijgen als het tuig niet schoon is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:50

Oud topic.