Hoe beginnen met bitloos rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joolanda

Hoe beginnen met bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:34

Hoe zijn jullie er mee begonnen om bitloos te rijden.
Zou het graag een willen proberen bij me verzorg fjord, ze is namelijk heel er hard in haar mond reageert niet op een gewoon dubbel gebroken trens. Gaat ook heel erg hangen.
Eigenaar zelf rijd ze met een stang. Heb er ook aantal keer mee gereden maar vind het niks.

tiffany_

Re: Hoe beginnen met bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:35

kijk eens rond op dit forum. Er is veel informatie te vinden!

Wat een makkelijke manier is om het uit te proberen is een bitloos hoofdstel en tegelijk een bit in te doen. (2 hoofdstellen over elkaar of, als het een halsterhoofdstel is, het bit eraan klikken). Dan rijd je met 2 teugels en kijk je of je zonder bit kan rijden. Die teugels laat je dus los, maar kan je wel oppakken als het nodig mocht zijn. Verder is het ook handig om het wijken voor druk goed te leren. Daar is veel info op te vinden op: http://paardnatuurlijk.nl (zowiezo een handige site, vind ik).
Nou, ik hoop dat het een beetje lukt Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:24

Begin op de grond. Pas als daar alles voor elkaar is is het veilig om zonder bit te gaan rijden.
Zorg dat er wederzijds vertrouwen is en maak duidelijke afspraken, één daarvan is het wijken voor druk.
Elk paard gaat van nature tegen druk in, dat zit in het instinct.
In de omgang met mensen is dit tegen druk in gaan niet handig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Wij mensen kunnen het met kracht nooit winnen van een paard.
Daarom moet gedomesticeerde paarden moeten dus leren niet tegen de druk in te gaan maar ervoor te wijken. Of de druk nu in de mond, op de neus, op de kont, de buik, de schouder of wat dan ook komt maakt niet uit.
Mooi voorbeeld zijn paarden die gaan hangen. Paarden die niet geleerd hebben te wijken voor druk blijven hangen omdat ze ertegen in gaan. Zodra een paard dat wel heeft leren wijken te ver naar achteren gaat als hij vast staat en er komt druk achter de oren dan gaat hij weer naar voren.

Of je nu met of zonder bit rijdt, je krijgt hier ook mee te maken. Paarden moeten leren dat ze moeten stoppen zodra er druk in de mond of op de neus komt. Paarden zijn gevoelig (ze voelen een vlieg) dus ze voelen het perfect als je alleen maar je hand dicht knijpt (met de teugels erin)

Dit wijken voor druk is redelijk makkelijk te leren.
Het vraagt echter wel wat geduld en consequentie.
Het makkelijks kun je beginnen met het hoofd. Doe een halster om met een touw eraan, vraag het hoofd naar beneden door heel zachtjes druk te geven op het touw naar beneden. Laat je paard z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg. Na een tijdje zou je paard snappen dat als hij druk voelt, er niet tegen in gaat, maar mee gaat de druk weg gaat.
Doet je paard z'n hoofd omhoog ipv naar beneden en gaat er dus tegen in dan neem je niet meer druk maar gaat je hand gewoon mee naar boven.
Als je paard dit door heeft kun je vragen het hoofd naar links en naar rechts te bewegen, een stapje opzij te doen als je heel licht tegen de schouder duwt, noem maar op.

Verder heb ik Anouar geleerd dat hij nooit weg mag rennen voor iets engs. Als hij iets eng vind mag hij stil gaan staan en het enge 'ding' uitgebreid bekijken en besnuffelen als dat mogelijk is. Nadat ik hem een paar keer stil gezet had als hij iets eng vond en hem daarna beloond heb had hij het door. Als hij echt ergens van schrikt vergeet hij het nog wel eens. Maar dan help ik hem gewoon weer even herinneren.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:46

vorig jaar zomer ben ik begonnen met een parelli cursus waar ook allemaal oefeningen bijhoorden (the seven-games) dus ook wijken voor druk. en dat allemaal met een touwhalster, toen dat goed ging heb ik het touwhalter omgedaan en een normaal hoofdstel met bit (zonder neusriem) en alleen gereden met het halster, dat ging steeds goed, dus net zo het bos ingegaan, en alleen het touwhalster gebruiken, als je paard er dan helemaal aan gewend is kan je het bit weglaten Lachen ik heb trouwens een haflinger
foto van vorig jaar (ze was hier in slechte conditie vanwege dr veulen)http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z3VIJHAX

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:10

Ik heb een touwhalster omgedaan en ben gaan rijden. Sinds dien nooit meer anders gedaan. Knipoog

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:50

Leuk Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:10

Best interessant om te lezen aangezien mijn haf super gevoelig is in zijn mond.
Ik rij nu wel met bit, maar diep in mijn hart zou ik hem wel graag bitloos willen rijden.

Ik heb hem nu ruim 2 maanden dus we moeten nog heeeeel veeeeel leren. Hij was alleen zadelmak en sinds 4 weken rijden we "los" dus ik ga alles eens doorspitten om e.e.a. te leren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:27

Ik heb mijn paard nu 3 keer met het dually halster van Monty Roberts gereden, en ik moet zeggen, ik ben er erg tevreden over. In ieder geval op de buitenrit. Mijn paard is er meer ontspannen door geworden. In de bak is hij echter erg in de war en wordt er juist onrustig door.

Als je een bak hebt, zou ik zeggen: gewoon een keer proberen. Als het niet bevalt, stap je gewoon weer af. Als je naar buiten gaat, is het wel zo veilig om het eerst een keertje in een beschermde omgeving te proberen, of met iemand die erlangs loopt, zodat er ingegrepen kan worden als dat nodig is.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:09

maar mijn zusje heb ook een touwhalster, maar daar heb je maar 1 ringetje om je 2 teugels aan vast te maken, hoe werkt dat dan?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 14:53

Ik geloof dat ik zeer eigenwijs geweest ben Bloos Ik doe nooit iets aan parelli oid. Misschien doe ik het wel, heb nooit boeken of films gezien, dus mocht ik per ongeluk wel iets doen wat zij ook doen, dan is het eigen inzicht.

Vandaag mijn pony voor het eerst een bitloos hoofdstel omgedaan, ben er zo mee weggereden. Wel in de bak want je weet het nooit.
Ik moet zeggen dat mijn pony behoorlijk goed op mijn zit en benen reageert, net als de buitenteugel. Hij loopt/liep M2 dus dat kan er ook mee te maken hebben. Ik heb dus bijna geen verschil gemerkt, het oprichten ging iets minder makkelijk, maar ik had ook geen spoortje om.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 14:59

beau_diva schreef:
maar mijn zusje heb ook een touwhalster, maar daar heb je maar 1 ringetje om je 2 teugels aan vast te maken, hoe werkt dat dan?

Gewoon de teugels aan één ring Lachen
Bij (touw)halsters is het beter om de teugels aan de onderkant vast te maken omdat je daardoor minder ruis krijgt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:29

Met gewoon halster en 2 halstertouwen en zo ben ik buiten gaan rijden, ging echt goed maar ik heb ook een braaf paard dat scheelt wel veel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:32

Ik heb gewoon het bitloze hoofdstel om gedaan, en ben gaan rijden. Kwam er direct achter dat er veel beter naar me geluisterd werd, mn paard snapte me gewoon veel beter. Ik ben echt super tevreden, en als het aan mij ligt krijgt mn paard nooit meer een bit in zn mond!