Bij het 'aanleren van de clicker' let ik goed op het karakter van het paard, omdat dat bepaalt hoe je precies te werk gaat. In principe begin je met eerst een keer of tien gewoon een click geven en direct daarna de beloning, zodat de interesse van je paard is gewekt. Vervolgens ga je targetten: je houdt je paard een voorwerp voor (bijvoorbeeld een pion) en clickt zodra hij dat aanraakt. Zo leert je paard dat de click niet vanzelf komt, maar dat hij die echt moet gaan verdienen. Daarna ga ik meteen door met het hand aanraken op commando, waarbij mijn hand eigenlijk de target wordt: Ik knip in mijn vingers en strek vervolgens mijn (lege hand) uit naar het paard. Als hij die aanraakt, dan krijgt hij een click en een beloning. Vervolgens maak ik meteen een begin met het niet-eten, omdat ook dat heel belangrijk is. Al deze oefeningen train ik trouwens vanachter een hek, zodat het paard gewoon vrij staat en weg kan lopen als hij moet nadenken, en hij bovendien gewoon niet eens fysiek kan gaan bedelen als hij zou willen, omdat er een hek tussen ons in staat. Pas als al deze oefeningen erin zitten (en dat is na 1 of 2 trainingen al zo) ga ik de bak binnen, oefen ze daar nog een keer naast hem (paard staat weer los en kan gewoon weglopen als hij wil, het is namelijk vrijheids-dressuur) en ga dan kijken naar de leidoefeningen (ho, stap en geparkeerd staan) en het hoofd laag.
Als je een paard hebt dat heel erg gefixeerd is op voer, dan ga ik meteen het eerste clicken+voeren al specifiek gebruiken om hem te trainen: in plaats van dat ik gewoon willekeurig een keer click en dan direct voer, click is steeds als hij net even van mij af, dus naar opzij kijkt. Je paard zal heel erg snel doorhebben dat hij pas een click+voer krijgt als hij naar opzij kijkt, en dus zijn hoofd van jou en je voerzak wegdraait, en daarmee leer je hem al vanaf het begin aan dat bedelen geen zin heeft en dat juist afstand houden en beleefdheid voer oplevert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-22 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt