[AR] gaten in strengen maken om ze korter te kunnen gespen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

gaten in strengen maken om ze korter te kunnen gespen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:26

Mijn strengen zijn te lang. Er moeten dus extra gaten in om de strengen naar de juiste maat te kunnen verstellen. Waar doen jullie dat mee? Het moeten toch vrij grote gaten zijn. Met een gaatjestang blijven ze te klein. de doorn van de gesp moet er wel door kunnen.
Kun je met holpijpen dit doen? en waar koop je holpijpen? Of zijn er andere methoden?
Ik wil mijn tuig niet verknoeien, het tuig is nog bijna nieuw. De gaten moeten dus net zo groot worden als de andere gaten. En geen rare randen e.d. hebben.

sammykuh

Re: gaten in strengen maken om ze korter te kunnen gespen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:38

hoi

wij hebben het met een gaatjes tang gedaan 4 x een circkeltje en je hebt een groter rond gat denk er wel om dat als er nylon versterking in de strengenzit je deze moet dootbranden anders gaat deze rafelen en anders breng het even naar een tuigmaker die doet het misschien nog wel gratis voor je en mooi

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:46

Ik hou dit topic even in de gaten, de strengen van mijn tuig zijn namelijk ook te lang en ik ga er toch echt mijn gatentang niet op wagen om er een extra gaatje in te maken, zo is een andere gatentang al eens om zeep geholpen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:13

je kunt ook gewoon even langs een tuimaker gaan

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:49

Als je het netjes wilt gewoon even langs een zadel/tuigenmaker gaan.
Als het je niet zoveel boeit, gewoon met de boormachine en de juiste maat boor, werkt 1000x beter als een gaatjes tang Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:04

manie schreef:
Als het je niet zoveel boeit, gewoon met de boormachine en de juiste maat boor, werkt 1000x beter als een gaatjes tang Knipoog

*LOL* zo heb ik het idd ook gedaan, je kan, als je de gaten hebt geboord, daarna met een hete pook, de randjes mooi weg branden. Lijkt het net een echt gat Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:29

Als je je tuig netjes wilt houden kun je het beste naar een tuigen- of zadelmaker gaan. Die kunnen ook ovale gaten maken, zodat ze minder snel uitscheuren. Hoogstwaarschijnlijk zijn de bestaande gaten in je strengen ook ovaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 18:24

Mijn tuig heeft dubbelleer, met in het midden nylon ter versterking. Ik ben er zuinig op, dus een gaatjestang wil ik niet, het moeten mooie gaten worden.
Zijn die gaten met de boormachine mooi geworden?
Ik weet hier eigenlijk geen tuigenmaker in de buurt. Divoza durf ik niet aan. Doet Bakker in Noordwijk het ook? Of anders Kootstra in Groningen?

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:52

Ik ben ook naar de zadelmarker gegaan. Gewoon waar ik mijn tuig gekocht hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 21:06

Ik heb het zojuist met de boormachine gedaan. Het resultaat is netjes, je ziet geen verschil met de originele gaten.
Ik heb het eerst met een oud stuk leer geprobeerd. Zo kon ik wat feeling krijgen. Doordat er heel veel warmte vrijkomt (leer is kennelijk lastig te boren) wordt meteen de nylon in het midden netjes geschroeid.
Ga niet zomaar beginnen, maar neem eerst een stukje oud leer om het te proberen. Het boort heel anders dan hout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:43

Fijn, dat het gelukt is, en doordat er toch druk op de gaten komt te staan, worden de gaatjes ook 'mooier'.