[AR] Vergeet een paard mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vergeet een paard mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:51

Hoi,

wij hebben vorig jaar een haflinger gekocht die heel veel gement heeft, ook op het NK enzo.

Maar wij willen in januari een cursus volgen voor het mennen (lijkt ons erg leuk), maar zou onze haf vergeten zijn hoe het werkt? Of zou hij het gelijk weer oppakken?

gr [***]

sammykuh

Re: Vergeet een paard mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:54

een paard heeft een goed geheugen net als wij fietsen nooit verleren verleren hun nooit rijden of mennen natuurlijk moeten ze er wel weer inkomen en zal hij weer even moeten wennen maar zeker als het zon korte tijd geleden is zie ik geen problemen lekker mennen dus let alleen wel op en behandel hem alsof het de eerste keer is dan kan het alleen maar meevallen

veel plezier ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:57

Dus je kan er niet veel problemen mee krijgen? Mooi, , wij moeten het zelf helemaal leren. Onze haf lijkt ons daarvoor een ideaal paard. Op buitenrit (onder het zadel) kijkt ie een andere kant op als een tractor langskomt en dat soort dingen.

Wij zorgen er wel voor dat iig de 1ste keer met ons eigen paard een ervaren iemand meegaat.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:00

Nou ik heb sinds kort mijn haf weer voor de kar gezet na een jaar of 8 en het ging als vanouds.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:07

zou inderdaad omdat julie ´onervaren´ zijn met mennen iemand meenemen die er verstand van heeft vooral met het optuigen en de lengte van hoever hij voor de kar moet etc als hij onder het zadel al geen interesse toont in het verkeer denk ik dat het supper zal gaan maar denk erom dat je een ervaren iemand meeneemt want er zijn genoeg eigenwijze mensen die denken ow het paard kan het wel terwijl ze het zelf niet kunnen. het paard kan nog zo mak zijn maar heus wel een keer ergens van schriken of je komt voor een lastige situatie te staan waarbij de grootste ongelukken kunnen gebeuren

veel plezier en zet eens een keer wat fotos erop als hij voor de kar staat

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:11

Vandaag heeft mijn vader ook weer een paardje voor de kar gezet wat er zo'n 10 jaar niet voor gestaan had. Eerst druk op de strengen gezet en gaan lopen met paard. Toen de kar er achter en zijn eigenaar er naast, die hem iets van 10 jaar heeft. En hij liep voor de kar als of hij nooit anders gedaan had. Alleen de zweep hulpen vond hij een beetje vreemd, maar hoorde dus dat ze daar nooit mee reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:12

sammykuh: onze bekapper kan goed mennen en die zei ook al dat ie wel wilde helpen, en we gaan ook zo'n koetsierscurus volgen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:14

ow ok dan veel plezier ermee en wel een keertje fotos erop zetten he ben wel benieuwd hoe het eruit ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:19

We moeten eerst met een pup van ons een puppycursus doen en dan willen we gaan mennen, dus duurt nog even maar was hier wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:22

Nog een vraag: Als je zo'n koetsierscursus hebt gedaan kan je dan gewoon mennen (recreatief niveau)?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:31

nielsd schreef:
Nog een vraag: Als je zo'n koetsierscursus hebt gedaan kan je dan gewoon mennen (recreatief niveau)?

Nee... Duivel
Je krijgt 8 weken de tijd om in de praktijk te werken met een paard. Dus dan moet je weten hoe je moet optuigen, aanspannen en mennen, ook in het drukke verkeer.
Stel je voor: je rijdt met je (drukke) pony midden in het centrum en je moet wachten omdat een vrachtauto midden op de weg staat te lossen. Je houd een beetje afstand zodat je de ruimte hebt als de pony een beetje ongeduldig wordt. Komt er een automobilist aan met haast en die vindt dat hij nog net tussen jou en de vrachtwagen kan staan. Ik kan je vertellen dat je dan wle het zweet in je .... hebt staan Knipoog

Als je mennen wilt leren is het verstandiger (en leuk) om na je koetsiersbewijs bij een menvereniging te gaan lessen. En neem altijd een ervaren iemand mee als je wel besluit naar buiten te gaan. Het zou jammer zijn dat het door gebrek aan ervaring mis zou gaan terwijl je wel een ervaren paard hebt waar je misschien veel van kunt leren.

Veel succes en plezier met je haf..

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:34

je kan natuurlijk gewoon alvast weer beginnen met oefenen. zoals aan de lange lijnen en dan ook slepen met een band er achter. dat heb ik met mijn shet ook gedaan en haar toen voor de wagen laten zetten. en kon ze het na zes jaar nog gewoon alsof ze het pas nog gedaan had.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:34

je kan natuurlijk gewoon alvast weer beginnen met oefenen. zoals aan de lange lijnen en dan ook slepen met een band er achter. dat heb ik met mijn shet ook gedaan en haar toen voor de wagen laten zetten. en kon ze het na zes jaar nog gewoon alsof ze het pas nog gedaan had.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:35

een koetsiercursus is bedoeld voor het leren van de theorie

je leert alles van het tuig hoe het heet waar het moet enz
allen van het paard alle spiertjes ziektes enz
alles over menwagens wat de beste is voor welk onderdeel van de mensport zo heb je marathon dressuur samengestelde wedstrijden enz
je krijgt ook les in mennen dan ga je dus zelf rijden dit is ook een deel van je examen de helft is het mennen zelf de praktijk hoe jij dat doet en er mee omgaat en de theorie die best pittig is. natuurlijk leer je het beter na ervaringen zelf hoe meer je ment hoe beter het gaat je kunt dus met een koetsiersbewijs recreatief thuis aan de gang maar als na een tijdje ij en je paard klaar zijn voor wedstrijden kan je die ook gaan rijden. zou alleen buiten het koetsiersbewijs je eigen aansluiten bij een menclub die 1 keer in de week ofzo menlessen geeft of neem contact op met iemand die mensles geeft dit bevorderd namelijk je rijstijl en je manier van mennen ook pak je veel op want mennen is een groot verschil met onder het zadel met mennen moet alles vanaf de bok gebeuren is zijn figuren lastiger maar vooral de buiging enzo is een vak appart zou dus wel aanraden je eigen bij een menvereniging die menlessen geeft aan te sluiten of iemand laten komen of naartoe gaan die menles geeft. geloof me je leeft 2x zo veel dan met de pratijk die je bij je koetsiersbewijs hebt gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:36

Manonnetjj wij hebben geen ervaring met mennen!

Ibalia leek me idd al vreemd dat je het dan gelijk kon, volgens mij zat er wat in holten of hellendoorn. Das dicht bij voor ons.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:38

ik heb pas (zondag) mijn koetsiers bewijs gehaald. en er werd daar dus zoals al gezecht, ook gezecht dat het verstandig is om wel regelmatig nog met een ervare iemand mee te rijden zodat die kan helpen als het nodig is.

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:40

oke ik snap het.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:48

In Hellendoorn zit een grote menvereniging waar je heel veel informatie kunt opvragen.
Ik zou voor zekerheid ook uitzoeken, of je pony nooit een nare ervaring heeft gehad met mennen.
Hierdoor zou het kunnen zijn dat hij angstig geworden is.

Soms is het zo dat paarden door een nare ervaring nooit meer in te spannen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:20

Denk het niet, hij heeft altijd bij een erg ervaren menner gestaan en was erg braaf volgens de eigenaar (die 7 jaar heeft gehad, hij is nu 10).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:57

nielsd schreef:
Denk het niet, hij heeft altijd bij een erg ervaren menner gestaan en was erg braaf volgens de eigenaar (die 7 jaar heeft gehad, hij is nu 10).

Ja maar... toch even eerst nakijken, het is niet het eerste paard dat als braaf en goed voor de wagen verkocht is, terwijl er wel iets gebeurt is.

Ik zeg niet dat het zo is, maar het zekere voor het onzekere even nemen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:15

naar mijn weten vergeten ze dat niet.
op stal zijn er ook een aantal paarden die vroeger voor de kar gelopen hebben, en sinds kort zijn er weer een paar voor het eerst met de kar geweest maar ze konden er, bij wijze van, zo weer mee weg rijden Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:00

Ze vergeten het zeker niet!
mijn pony is ook veel aangespannen gereden vroeger. Toen ik haar anderhalf jaar geleden voor het eerst weer voor de wagen zette (het was 6/7 jaar geleden dat ze dat voor het laatst gedaan had), kon ik ook letterlijk zo weer met haar weg rijden. Ze kent alles nog precies, het inspannen en de momenten dat ze stil moet staan. Menners die haar gereden hebben, nadat ze al die jaren alleen onder het zadel is gereden, vonden haar ook erg fijn.

Wat Echwel zegt, daar zit overigens wel waarheid in! stel dat het paard wel een ongeluk heeft gehad (al is de kans klein), dan kan het ook gigantisch mis gaan als je hem weer voor de wagen zet. toch even voorzichtig in het begin dus Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:14

Idd, wel even voorzichtig zijn in het begin. Ik heb een 'groene' pony te betuigen gekregen, maar hij reageerde HEEL anders dan een echt groene pony. Na navragen bij vorige eigenaren bleek toch dat 'iemand hem een keer voor de wagen gehad had' (en ik weet zeker dat dat fout gegaan is, anders krijg je geen stijgerende, bokkende, springende pony die met 3 man nog niet bij je te houden is).

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:48

mijn haflinger was vroeger twee span marethoner en toen ik hem kocht had ik hem zelf ook voor de kar staan.maar toen ik ging verhuizen naar een andere stal had ik wagen meer want die leende ik van iemand op stal..heb daarna na 2 jaar een eigen kar gekocht en toen ik hem inspande reden we weg ofdat hij gister nog een rit met de wagen had gemaakt..dus nee vergeten en verleren doen ze het zeker niet

mara5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:59

natuurlijk weet hij het nog het is precies het zelfde dat wij fietsen nooit verleren (als je het eenmaal heb geleerd) Koe Vork