IJzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:30

Ik verzorg een pony waar ik mee men en een enkele keer op rijdt. Omdat de eigenaar nog een ander paard heeft en ik meer met de pony doe laat hij mij het meeste beslissen hoe en wat met de pony, hoewel ik altijd overleg met de eigenaar die ook de kosten van de smid betaald. 's Winters gaan de ijzers van de paarden er altijd af in verband met sneeuw en dan meestal maart er weer onder. Omdat ik die tijd niet zoveel reed (ziekte) heeft hij de ijzers er nog niet onder laten zetten. De hoeven werden toen aardig lang dus ben ik af en toe met hem op de weg gaan rijden. Dit ging eigenlijk heel goed, ik heb het langzaam opgeboud totdat ik deze zomer lekker met hem over de weg kon mennen zonder ijzers. Dus heb ik het zo gelaten, wel de hoeven goed in de gaten gehouden of ze niet te kort werden. Nu het 'ringsteekseizoen' weer is geweest zijn de hoeven wel wat korter. Wegens omstandigheden heb ik momenteel geen bak tot mijn beschikking, en dat kan nog wel een tijd duren. De wei is ook geen optie met dit weer. Eigenlijk wil ik het liefst onbeperkt over de weg kunnen rijden(met de kar), dus zonder belemmering van weinig rijden vanwege de hoeven. Ik zal binnenkort wel eens met de smid overleggen, maar wil van te voren wat onderzoek doen. Er zijn drie opties: ijzerloos, met ijzers of hoefschoenen. Wat zijn de voor- en nadelen van allemaal? Misschien kunnen jullie mij hieraan helpen zodat ik een duidelijk lijstje kan maken, ook voor de eigenaar.

Cindy

Angela

Re: IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:50

Kijk eens op de site van paardnatuurlijk, daar staan alle voor en nadelen goed op een rijtje. Voor de hoefschoenen kun je op de site van smit-rijssen.nl kijken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:08

Ik kan onbeperkt over de weg rijden op blote voeten.

Maar wat zijn voor jou korte hoeven? Wat veel hoefsmeden kort vinden is voor een natuurlijk bekapper nog lang. Loopt je pony gevoelig? Het is het beste als de hoefwand even lang (of kort, maar net hoe je het ziet) is als de zool.
Je schrijft dat je het langzaam hebt opgebouwd, dan zouden de hoeven heel wat aan moeten kunnen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:12

De pony loopt niet gevoelig. Toen het kort was, zag je slijtage op de witte lijn en straal. Ik heb gehoord dat de straal werkt als schokdemping, maar is het pijnlijk voor een pony als de straal zelf ook een beetje slijt? De hoeven waren eerst dus even lang als de straal zodat de witte lijn de grond raakte. Nu is het randje een paar mm.

Zijn hoeven slijten ook niet gelijk. De achterhoeven slijten sneller dan de voorhoeven en ook die slijten niet gelijk. Toen hij nog ijzers had, was één kant van het ijzer (volgens mij de binnenkant) meer gesleten dan de andere tak. Ik zou dit liever helemaal oplossen dan alleen anders bekappen omdat scheve slijtage=het paard is ergens niet helemaal recht en dat los je denk ik niet op met een ander beslag. Nu hij zonder ijzers loopt zie ik geen verschil in slijtage van dat het aan de ene kant van de hoef meer gesleten is als de andere. Alleen dus dat achter sneller slijt dan voor.

Een natuurlijk bekapper lijkt mij wel wat, ik heb vroeger ook pony's gehouden zonder ijzers, en zelf bijgevijld en dat ging heel goed. Milo heeft nu na het rijden wel eens losse stukjes aan de hoef, die haal ik er zelf af met een hoefbekapmes en daarna vijl ik het een beetje bij. Ik begin niet zomaar te hakken in de hoef maar waarvan ik weet dat het onnodig is of dat hij er last van heeft, dat haal ik er af, zo nodig.

Hij heeft ook wel eens kneuzingen aan de hoeven (blauwe/rode hoeven) Hij heeft hele lichte hoeven, dus dat valt snel op. Nu hij ijzerloos heeft is dat wel een stuk minder.

Ik ben ondertussen op hoefnatuurlijk aan het lezen, bedankt voor de link! Ik lees hier al het antwoord op mijn vraag:

Wordt het paard niet gevoelig als hij op de straal moet lopen?
Het paard slijt de lengte van de straal over het algemeen vanzelf naar de juiste lengte af. Gevoeligheid van de straal kan voorkomen wanneer de hielen van het paard in een keer drastisch lager worden gezet en de straal ver uitsteekt, maar in dat geval kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de hielen tijdelijk iets hoger te laten.

De eigenaar van de paarden is compleet niet bekend met natuurlijk bekappen etc. Niet dat hij er wat op tegen heeft als ik af en toe zonder bit of zonder hoofdstel rijd. Maar hij heeft gewoon een traditionele bekapper. Toevallig bokkers uit West-Friesland die daar een natuurlijk bekapper weten? Ik zal het er morgen zeker met de eigenaar van de paarden en de stal over hebben. Ik wordt enthousiaster hoe meer ik van de site lees! Ik houdt jullie op de hoogte.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:01

De dichtsbijzijnde is Annete Nielson uit Krommenie, zij is een gecertificeerd AANHCP-er

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 12:06

Dankjewel. De hoeven zagen er gister goed uit. Omdat hij nu altijd buiten staan de hoeven met dit weer constant in de nattigheid, maar de straal was gelukkig helemaal niet zacht! Zag er juist goed uit, ook niet uitgedroogd. De hoeven zelf zagen er ook heel sterk uit. In vergelijking met Geke die nu wel op ijzers staat, zagen Milo zijn hoeven er beter uit. Ook waren de hielen lager, de hoef was minder rechtop zegmaar. Naar mijn idee kan hij makkelijk weer de weg op, zonder meteen weer te kort te staan.
De site van paardnatuurlijk.nl ziet er ook goed uit. Ik ben van plan het multimediapakket, een rasp en hoefmesjes aan te schaffen. En als het me wat lijkt evt. een dagcursus volgen. En heel veel mensen overtuigen dat het ook makkelijk zonder ijzers kan!