Op dit moment wordt mijn pony beleerd voor de wagen. Gaat super hoor, ze is de rust zelve, laat zich makkelijk schakelen, sturen, etc. etc. Problemen gehad met stilstaan, maar ook dat gaat nu eigenlijk bijna helemaal goed.
Het enige wat nu dus echt niet wil, dat zijn de korte bochtjes/keertwendingen. Een volte gaat prima, een kleine volte ook, maar op het moment dat ze over moet stappen met haar benen stopt ze ermee. Drijf je haar dan door, dan komt ze compleet in verzet: varierend van stilstaan tot half steigeren (overigens: dit klinkt erger dan dat het is; als je stopt met vragen en gewoon weer de hulp voor voorwaarts geeft loopt ze evenzo rustig weer verder...)
De vraag is nu: hoe kunnen we dit het beste oefenen zodat ze het begint te snappen?
Even wat achtergrondinfo:
-De man die me helpt met beleren heeft hier vele jaren en vele paarden ervaring in, maar hij heeft dit eigenlijk nog nooit zo erg meegemaakt.
-Onder het zadel kent ze de keertwending redelijk (maar dat is natuurlijk icm zit/beenhulpen)
-Aan de lange lijnen begreep ze het eerst ook niet, ik ben er toen naast gaan lopen, meegeduwd op de voorhand (zodat ze om de achterhand zou gaan draaien), en uiteindelijk ging dat ook al best redelijk. Nog geen perfecte keertwending ofzo, maar wel gewoon duidelijk overstappen op leidsel/stemcommando. Uiteindelijk ging dit ook zonder dat ik meehielp.
-Probleem lijkt m erin te zitten dat ze het liefst om de voorhand draait ipv om de achterhand. Met als gevolg dat bij een linksomkeert ze de kont rechts tegen het lamoen drukt, schouder links tegen het lamoen en zo staat ze er dus eigenlijk scheef in.
Wie o wie herkent dit en heeft tips om dit beter te krijgen? Wat we nu in ieder geval al gedaan hebben is de buitensingel strakker gedaan zodat ze het lamoen minder weg kan drukken met de voorhand en dus wel mee moet nemen. Daar reageerde ze al wel iets beter op, maar nog steeds niet echt geweldig...
Tips welkom