[discussie] Dressuur meest onnatuurlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

[discussie] Dressuur meest onnatuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:26

Ik hoop dat ik hier goed sta.. Haha!

Hoi mede-bokkers! Haha!

Zoals vele van jullie heb ik gister ook Euro-sport gezien, de Wereld Ruiter Spelen in Aken.
Daar werd gezegd dat dressuur het meest onnatuurlijk is. Wat vinden jullie?

Dressuur is onnatuurlijk:
# Piorette, galopperen in een klein rondje terwijl galop een vluchtgang is.
# Een paard oefent nooit zijn wijkpasjes en aan de teugel in de wei.

Springen, cross en rennen is veel natuurlijker:
Natuurlijk krijgt een paard niet een trippelbar zo maar voor z'n neus in het wild maar het lijkt er al iets meer op.
Ook cross en rennen.

Wat denken jullie?

Ik doe zelf ook aan dressuur. Bloos

Floress

Re: [discussie] Dressuur meest onnatuurlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:28

Ja, heb het ook gehoord. Hij heeft wel gelijk vind ik. Maar er is zoveel onnatuurlijk. Dus in mijn ogen is het niet slechter omdat het onnatuurlijk is. Cross vraagt ook erg veel van paarden, zover zouden ze in de natuur ook niet gaan.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:30

Ik rij zelf ook dressuur, maar ik cross ook.
Met deze discussie ben ik het eens. Dressuur is ook het onnatuurlijkste van alles. Je ziet idd nooit een paard een zigzag-appuyementen maken in de wei, of wissels om de pas. Maar zo heeft het ene paard er wel lol aan, aan wat ie doet. Dat zie je vooral aan de oortjes, die vrolijk meebewegen, zoals altijd bij Bonfire.
Ik vind ook dat een dressuurpaard afwisseling nodig heeft. Ga lekker een keer met hem springen, of neem buiten een boomstammetje.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:35

Het ligt eraan. Topsport dressuur vind ik heel onnatuurlijk, maar topsport springen en crossen ook.
Endurance vind ik een hele natuurlijke sport. Paarden zijn bewegingsdieren. Maar is een 160 ook natuurlijk?
Draverijen en paardenrennen vind ik dan nog het minst natuurlijk.

Alle sporten op lager niveau zijn denk ik goed voor een paard.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:41

Paard nooit zien wijken en pirouettes draaien op de wei?

Ik zie het dagelijks!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:42

De bewegingen uit de dressuur zijn echter wel de natuurlijke bewegingen van het paard.

Alle topsport is onnatuurlijk, de ene niet meer dan de andere volgens mij.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:44

Alle topsport is onnatuurlijk, dat denk ik ook.
En Antheman, ik weet niet hoe knap jou paard is dat ie perfecte pirouettes in de wei draait. Tong uitsteken

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:46

Als we dan toch zo beginnen, is het dan wel natuurlijk dat er iemand op zijn rug zit?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:52

R_ChiChi schreef:
En Antheman, ik weet niet hoe knap jou paard is dat ie perfecte pirouettes in de wei draait. Tong uitsteken

Dan wordt het denk ik tijd dat je eens rustig een kudde paarden observeert. Ze kunnen het bijna allemaal, misschien niet perfect, maar ze kunnen het wel!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:57

IndianSummer schreef:
Als we dan toch zo beginnen, is het dan wel natuurlijk dat er iemand op zijn rug zit?

Nee, daarom vind ik dat je het voor het paard zo makkelijk mogelijk moet maken. Wat dressuur om het lichaam sterk en soepel te houden hoort daarbij.
Maar dan heb ik het meer over gymnasticeren dan over echt hoge dressuur.

Ik vind de huidige dressuur ook veel te competitie gericht. Zo snel mogelijk naar een zo hoog mogelijk niveau. Hoe we daar komen is van minder groot belang, elke week op wedstrijd, en als er geen punten gehaald zijn is die stomme rotknol die schuldige. Ik zeg natuurlijk niet dat iedereen het zo doet, maar ik zie het helaas wel veel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:12

R_ChiChi schreef:

Nooit een paard plotsklaps stil zien staan bij het hek oid en direct omdraaien? Knipoog

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:16

marathon is ook onnatuurlijk,, een paard over/door allerlei hindernissen laten gaan met een kar erachter, kleppen op zn kop.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:18

Ben het er niet mee eens.
De bewegingen in de dressuur zijn allen gebaseerd op bewegingen die het paard in vrijheid ook maakt.
Een paard in het wild zal echter nooit een hindernis springen als het daar ook omheen kan.
In dat opzicht vind ik springen onnatuurlijker.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:19

Wendy schreef:
R_ChiChi schreef:

Dan wordt het denk ik tijd dat je eens rustig een kudde paarden observeert. Ze kunnen het bijna allemaal, misschien niet perfect, maar ze kunnen het wel!

helemaal mee eens. ik begin nu ook aan mezelf te twijfelen (not!)
dressuur is nog het meest natuurlijke eraf. springen daar in tegen minder, want als het even kan loopt een paard in het wild er om heen in plaats van er over.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:11

dressuur is de basis van springen wordt mij altijd verteld,, dus als dressuur onnatuurlijk is is springen dat ook Clown

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:17

Ptries schreef:
De bewegingen in de dressuur zijn allen gebaseerd op bewegingen die het paard in vrijheid ook maakt.
Een paard in het wild zal echter nooit een hindernis springen als het daar ook omheen kan.

Alleen een paard heeft geen vrijheid tijdens de dressuur, hoe je ziet hoe sommige hun paard 'afbeulen'..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:27

Dat zeg je juist: sommigen. Niet iedereen werkt zo. Er zijn vast ook springruiters, crossruiters, westernruiters etc. die hun paard afbeulen.
Bovendien heeft het zgn. “dressuur is beulen” niks te maken met de stelling: “Dressuur meest onnatuurlijk”.
Daar zou je evt. een nieuw topic voor kunnen openen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:31

Antheman schreef:
R_ChiChi schreef:

Nooit een paard plotsklaps stil zien staan bij het hek oid en direct omdraaien? Knipoog

Off topic:Eummm...dat kan je geen pirouette noemen hoor. Als jou paard in max een cirkel van 30 cm blijft galloperen met de achterhand, koop ik hem/haar meteen. Als je naar de dressuur hebt gekeken, zag je hoeveel paarden in de topsport daar nog moeite mee hebben.

On topic: inderdaad, alle topsport is onnatuurlijk, zowel voor mens als dier.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:32

Pasi, met je eens!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:33

Ptries schreef:
Dat zeg je juist: sommigen. Niet iedereen werkt zo. Er zijn vast ook springruiters, crossruiters, westernruiters etc. die hun paard afbeulen.
Bovendien heeft het zgn. “dressuur is beulen” niks te maken met de stelling: “Dressuur meest onnatuurlijk”.
Daar zou je evt. een nieuw topic voor kunnen openen.

Ik had het niet enkel over dressuur, dat was in ieder geval niet zo bedoeld. Knipoog
Ik doe er namelijk zelf ook aan.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:39

Onnatuurlijk heeft niets met afbeulen te maken, vind ik. Er zijn genoeg paardjes in de topsport die de oortjes naar voor hebben als ze aan het werk zijn. Gelukkig maar, een verdienste van de ruiter/amazone vind ik dan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:12

R_ChiChi schreef:
Zoals vele van jullie heb ik gister ook Euro-sport gezien, de Wereld Ruiter Spelen in Aken.
Daar werd gezegd dat dressuur het meest onnatuurlijk is. Wat vinden jullie?

Dressuur is onnatuurlijk:
# Piorette, galopperen in een klein rondje terwijl galop een vluchtgang is.
# Een paard oefent nooit zijn wijkpasjes en aan de teugel in de wei.

Springen, cross en rennen is veel natuurlijker:
Natuurlijk krijgt een paard niet een trippelbar zo maar voor z'n neus in het wild maar het lijkt er al iets meer op.
Ook cross en rennen.

Geweldige redenatie van degene. Was vast geen paardenkenner. Haha!

1 * De bewegingen in de dressuur zijn gebaseerd op natuurlijke gedragingen. Kijk maar eens naar wilde paarden of naar hengsten die met elkaar concurreren of een merrie het hof maken (Maar waar zie je dat nog in de Nederlandse manier van paarden houden? Dat even terzijde.) Dat het in de dressuur veelvuldig wordt geoefend en uit de context van het natuurlijke gedragsrepetoire wordt gehaald kan men inderdaad onnatuurlijk noemen, ja. Knipoog Vluchten is ook natuurlijk, maar een vlucht van honderden meters of een kilometer (hoe lang zijn de rennen en crossen eigenlijk?) is net zomin natuurlijk en daarbij vluchten paarden doorgaans om obstakels heen en niet erover.

2 *Ik zie paarden in de wei ook nooit een springparcours oefenen, sterker nog springpaarden in de wei blijven gewoon binnen de omheining/sloot die veel lager/smaller is dan in een parcours. Als ze er al over springen is dat eenmalig. Meestal alleen eruit en niet weer erin.... Haha! Ook 'een cross' en 'een ren' worden in de wei niet door het paard geoefend. Natuurlijk rennen ze weleens, maar niet honderden meters op topsnelheid.

Waarom niet? Omdat paarden geen ambities hebben om in deze mensenwedstrijd te winnen. Ze hebben werkelijk geen idee dat er mensen zijn die hun score bijhouden en dat later aan de ruiter meedelen waardoor de ruiter blij/verdrietig wordt en eventueel een zilverkleurig ding of gekleurd lintje mee naar huis mag nemen.

Bovenstaande redenen zijn dus onvoldoende om dressuur wél en cross/springen/rennen niet onnatuurlijk te noemen. Maar het is natuurlijk gemakkelijk gezegd. Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:52

Antheman schreef:
Paard nooit zien wijken en pirouettes draaien op de wei?

Ik zie het dagelijks!

ik ook Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:54

Ptries schreef:

Helemaal mee eens Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:54

Anouar oefend in de wei vooral halthouden en halsstrekken Haha!