Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Esperanza schreef:Ik begrijp het denk ik niet helemaal. Maar rijden is toch rijden? Je kunt volgensmij in de les gewoon met bit rijden en dan wat je hebt geleerd zelf toepassen zonder bit. Of later het zelf op pakken zonder bit?
Aanleuning kan je ook heel goed krijgen zonder bit. Dus als je dat in je les lukt, lukt je dat ook wel zelf zonder bit.
Maar krijg je dan gewone lessen van AtB? Ik zie hem zelf meer als een revalidatie lesgever. Het oplossen van kreupelheden enzo. Als je die wilt voorkomen (en dat is natuurlijk super dat je daar mee bezig bent) moet je naar mijn idee niet bij AdB zijn.
Maar goed, ik heb zelf geen les van hem gehad. Mijn instructrice wel.
Armaris schreef:Mijn doel is dan ook bitloos rijden.
Armaris schreef:Nu zit ik wel in een dilemma : oftewel volg ik de lessen en ben ik zeker dat ik mijn vzpaard goed ondersteun en hij niet teveel op de voorhand ga lopen oftewel ga ik gewoon buitenritten maken en geen les volgen.Zonder bit geven ze geen les.
Alleen,is dat niet verwarrend voor het paard zelf?Stél dat ik zou les volgen zou ik alleen die les met bit rijden en buiten bitloos.
Armaris schreef:Ik ga nu wel veel bitloos buitenwandelen,hij is wel ontspannen en loopt met zijn hoofd wel iets lager dan zijn schoft.Ik ben hierdoor bang dat hij op de voorhand loopt en probeer hem wat op te pakken.
Armaris schreef:Is trouwens een touwhalstertje wel geschikt genoeg of kan ik beter zoeken naar een ander én beter bitloos hoofdstel?Of is dat niet nodig aangezien ik toch vanaf level 2 met bit moet rijden(Parelli?)
Waratje schreef:Armaris schreef:Mijn doel is dan ook bitloos rijden.
Heel simpel, je hangt geen bit in de mond van het paard, gaat rijden, doel bereikt, nieuw doel (of hobby) verzinnen.
Armaris schreef:Nu zit ik wel in een dilemma : oftewel volg ik de lessen en ben ik zeker dat ik mijn vzpaard goed ondersteun en hij niet teveel op de voorhand ga lopen oftewel ga ik gewoon buitenritten maken en geen les volgen.Zonder bit geven ze geen les.
Alleen,is dat niet verwarrend voor het paard zelf?Stél dat ik zou les volgen zou ik alleen die les met bit rijden en buiten bitloos.
Je kunt gewoon de les met bit rijden en buiten zonder, is niet verwarrend voor het paard als jij je maar consequent gedraagt. Les nemen is altijd belangrijk, zou ik ook zeker doen en goede klassieke dressuur is zeer nuttig voor het paard.Armaris schreef:Ik ga nu wel veel bitloos buitenwandelen,hij is wel ontspannen en loopt met zijn hoofd wel iets lager dan zijn schoft.Ik ben hierdoor bang dat hij op de voorhand loopt en probeer hem wat op te pakken.
Hoofd lager dan de schoft betekend op zich helemaal niets, het gaat erom wat zijn kont uitspookt. Als hij met zijn voorbenen "krabbelt" zal hij achter ook weinig doen en hangt hij inderdaad op de voorhand. Maar je kunt ook een paard met het hoofd laag laten lopen terwijl hij zijn bekken goed kantelt, dan loopt hij goed over vier benen (even simpel gehouden) en is het dus uitstekend.Armaris schreef:Is trouwens een touwhalstertje wel geschikt genoeg of kan ik beter zoeken naar een ander én beter bitloos hoofdstel?Of is dat niet nodig aangezien ik toch vanaf level 2 met bit moet rijden(Parelli?)
Touwhalstertje is niet geweldig om een paard te leren netjes over de rug te lopen, voor dressuurwerk zou ik voor een andere oplossing gaan. Sidepull of Meroth kun je duidelijker mee zijn. Maar zorg wel dat je weet wat je gebruikt en hoe je dat moet gebruiken.
Voor een ontspannen buitenrit is een touwhalster op zich goed zat.
Oja, dat vanaf level 2 met bit MOETEN rijden is natuurlijk net zulke onzin als dat je deze AdB-les dat zou MOETEN.
Waratje schreef:Waarom moet je sturen op z'n Parelli's als je les neemt?
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat dressuurmatig rijden echt iets anders is dan via een touwhalstertje wat aanwijzigingen te geven. Dat hoofdstelletje dat je aangeeft lijkt mij heel geschikt om dressuurmatig mee te werken, beetje sidepull-idee.
Dat inwerken op drukpunten door een touwhalster is vooral van belang wanneer je feitelijk je afspraken met het paard nog niet helemaal duidelijk hebt. Wanneer jij en je paard elkaar goed kunnen verstaan, heb je dat niet nodig en werk je eigenlijk alleen met "iets om het hoofd" en dan kun je dus kiezen voor een touwhalster of iets anders. Als jouw paard echter de neiging heeft om door te douwen, dan is zo'n Libby's hoofdstelletje niet duidelijk genoeg. Denk dan liever aan een Meroth (of zo'n afgeleide daarvan) of een sidepull van een iets minder sympathiek materiaal (lees: touw over de neus).
Armaris schreef:Ik heb van iemand anders al eens van Wimlessen gehoord?Kent iemand deze methode?