Bit VS bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Bit VS bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:03

Moeilijk om uit te leggen!
Ik heb geen zin om hier discussies te voeren met echte Anti-Bitters.

Komt het:

Ik rij namelijk een paard,of beter verzorgt want hij heeft een peesblessure.Ik volg samen met de eigenaar,tevens mijn vriend,Parelli en zit op Level 1 . Mijn doel is dan ook bitloos rijden.
Ik zit nu in de opbouwfase met mijn verzorgpaard.

Het liefste wil ik bitloos buitenrijden en dat gaan we doen alleen zit ik met 1 probleem:
Ik heb namelijk angst dat ik hem niet goed rijd,ondersteun,etc en hem eigenlijk verkl*t aangezien ik dus geen les volg.

Echter heb ik op deze stalling de kans om Fille op de AdB manier te rijden,alleen rijden ze wel met bit.

Nu zit ik wel in een dilemma : oftewel volg ik de lessen en ben ik zeker dat ik mijn vzpaard goed ondersteun en hij niet teveel op de voorhand ga lopen oftewel ga ik gewoon buitenritten maken en geen les volgen.Zonder bit geven ze geen les.

Alleen,is dat niet verwarrend voor het paard zelf?Stél dat ik zou les volgen zou ik alleen die les met bit rijden en buiten bitloos.

Wie Parelli een beetje kent weet dat het sturen alleen al anders is dan 'gewoon' rijden

Wat zijn jullie voorstellen?Alle opmerkingen,ideeën zijn welkom

pmarena

Re: Bit VS bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:32

Zo te horen is het belangrijk voor je eigen goede gevoel om les te volgen , beetje flauw trouwens dat dat alleen met bit mag Verward

Maar in dit geval vind ik je reden om les te willen , belangrijker , en als dat dan met bit moet , dan moet dat maar.

Ik zou dan die lessen met bit rijden , en voor de rest lekker zonder bit naar buiten gaan , dat geeft niks.

Zeker als je buiten lekker relaxed aan een lang teugeltje rijdt en dan als je gaat werken het bit in hebt.

Ik zou overigens wel flink proberen om toch toestemming te krijgen om zonder bit mee te doen met de les.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:44

Parelli is toch ook vanaf level 2 weer eventueel met bit.

Ik zou eerder bezorgd zijn om 2 verschillende rijstijlen door elkaar te gaan gebruiken...
Ik heb niet genoeg verstand van Parelli om te weten in hoeverre het verschilt onder het zadel met de AdB methode maar mij lijken het 2 erg verschillende rijstijlen.

Vind het overigens belachelijk dat je niet bitloos mag Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:52

Zo te horen wil je toch erg graag les he? Misschien kun je eens vragen waarom ze alleen met bit willen lesgeven en een paar goede argumenten verzamelen waarom jij liever zonder bit rijdt. Vertel eens dat je een paard zonder bit net zo goed nageeflijk kunt rijden, laat eens een voorbeeld zien..
Misschien kun je een hoofdstel kopen dat wel op een gewoon hoofdstel lijkt, zo'n emiel voest hoofdstel ofzo..
Ik zou het op die manier proberen op te lossen Lachen

Òf je zou eens op zoek kunnen gaan naar een lesgeefster parelli methode, iemand die veel ervaring heeft.. Das misschien nog beter als dat mogelijk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:57

Ik denk even met je mee. Knipoog

Je wilt graag bitloos rijden en je wilt graag goed les.
Persoonlijk zou ik dan op zoek gaan naar een goede instructeur/trice en meteen bitloos beginnen.

Dat je op je stalling niet bitloos aan de lessen mee mag doen, vind ik vreemd. Je kunt best volhardend zijn in het feit dat je er geen bit in wilt doen, en dat de manier van lesgeven daar echt niet anders van wordt. Maar als je dat niet durft of als je dat niet lukt, zou ik gewoon privélessen gaan nemen van iemand anders. Bovendien leer je daar nog veel meer van (van privélessen dus Knipoog ).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:25

Ik heb van iemand anders al eens van Wimlessen gehoord?Kent iemand deze methode?

Ik wil lessen volgen zodat ik zeker weet dat ik mijn verzorgpaard goed rij en dat ik geen fouten maak.

Op deze stalling heb ik perfect de kans om les te krijgen van een gediplomeerd instructeur à la methode AdB,privéles dan.Maar dan met bit.

Vanaf Level 2 is inderdaad met bit,maar eer dat ik daar zit zitten we al een jaar verder.

Hoe lossen jullie het dan op?Ik neem aan dat niet iedereen met bit rijd?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:50

Ik begrijp het denk ik niet helemaal. Maar rijden is toch rijden? Je kunt volgensmij in de les gewoon met bit rijden en dan wat je hebt geleerd zelf toepassen zonder bit. Of later het zelf op pakken zonder bit?

Aanleuning kan je ook heel goed krijgen zonder bit. Dus als je dat in je les lukt, lukt je dat ook wel zelf zonder bit.

Maar krijg je dan gewone lessen van AtB? Ik zie hem zelf meer als een revalidatie lesgever. Het oplossen van kreupelheden enzo. Als je die wilt voorkomen (en dat is natuurlijk super dat je daar mee bezig bent) moet je naar mijn idee niet bij AdB zijn.

Maar goed, ik heb zelf geen les van hem gehad. Mijn instructrice wel.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:59

Esperanza schreef:
Ik begrijp het denk ik niet helemaal. Maar rijden is toch rijden? Je kunt volgensmij in de les gewoon met bit rijden en dan wat je hebt geleerd zelf toepassen zonder bit. Of later het zelf op pakken zonder bit?

Aanleuning kan je ook heel goed krijgen zonder bit. Dus als je dat in je les lukt, lukt je dat ook wel zelf zonder bit.

Maar krijg je dan gewone lessen van AtB? Ik zie hem zelf meer als een revalidatie lesgever. Het oplossen van kreupelheden enzo. Als je die wilt voorkomen (en dat is natuurlijk super dat je daar mee bezig bent) moet je naar mijn idee niet bij AdB zijn.

Maar goed, ik heb zelf geen les van hem gehad. Mijn instructrice wel.

Ik krijg les van een instructeur die volgens de Klassieke Rijkunst rijdt,zijn methode dus Lachen

Ik kan natuurlijk met bit rijden,maar de vraag is,gaat mijn vzpaard dit niet té verwarrend vinden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:29

Dat zal van jezelf afhangen.

Normaal stuur en rijd je vooral op je zit / benen / gewicht , en je handen (teugels) ondersteunen alleen maar.

Als je zowel met als zonder bit vooral met je lijf rijdt en teugels als ondersteuning houdt , dan is het verschil niet zo groot.

Maar ga je in de les ineens heel anders rijden dan voor jezelf en stuur je echt op je teugels tja dan is het verschil een stuk groter.... maar een goede lesgever zal je juist met je lijf laten sturen.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:31

Zolang je het bit op de GOEDE manier gebruikt lijkt me daar niks op tegen. Ik zou dus ook gewoon lessen nemen met bit, zolang je geen betere oplossing hebt.
Als je zelf oefent ook het bit gebruiken lijkt me, anders kan idd verwarring ontstaan.
Buiten het bit gewoon lekker thuis laten, voor het paard veel relaxter en dan heb je nergens voor nodig en hoeft er ook niet gewerkt te worden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:06

Idd, zoals hier boven genoemd, als je 'goed' rijdt is er geen probleem. Ik moet van mijn instructice (klassieke dressuur) ook zonder teugels in de aanleuning kunnen rijden. Ik denk dat het wel mee zal vallen qua verwarring. Rijden doe je immers met je hele lijf, niet met je handen.

Onderschat je paard niet, ik denk dat hij de afwisseling wel kan hebben, misschien wel leuk vindt ook. Lukt het niet, dan oefen je zelf ook met bit. Gewoon proberen! Succes.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:32

Ik zou gewoon je les volgens en als er dingen zijn waar je het niet mee eens ban, zeg dat dan gewoon. Kijken of dat lukt!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:59

Bedankt voor de reacties!
Momenteel heb ik nog geen les(veel zullen we toch niet kunnen doen omdat max 5min mogen draven(peesblessure))

Ik ga nu wel veel bitloos buitenwandelen,hij is wel ontspannen en loopt met zijn hoofd wel iets lager dan zijn schoft.Ik ben hierdoor bang dat hij op de voorhand loopt en probeer hem wat op te pakken.

Is trouwens een touwhalstertje wel geschikt genoeg of kan ik beter zoeken naar een ander én beter bitloos hoofdstel?Of is dat niet nodig aangezien ik toch vanaf level 2 met bit moet rijden(Parelli?)

Zucht,veel vragen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:47

Armaris schreef:
Mijn doel is dan ook bitloos rijden.

Heel simpel, je hangt geen bit in de mond van het paard, gaat rijden, doel bereikt, nieuw doel (of hobby) verzinnen. Clown

Armaris schreef:
Nu zit ik wel in een dilemma : oftewel volg ik de lessen en ben ik zeker dat ik mijn vzpaard goed ondersteun en hij niet teveel op de voorhand ga lopen oftewel ga ik gewoon buitenritten maken en geen les volgen.Zonder bit geven ze geen les.

Alleen,is dat niet verwarrend voor het paard zelf?Stél dat ik zou les volgen zou ik alleen die les met bit rijden en buiten bitloos.

Je kunt gewoon de les met bit rijden en buiten zonder, is niet verwarrend voor het paard als jij je maar consequent gedraagt. Les nemen is altijd belangrijk, zou ik ook zeker doen en goede klassieke dressuur is zeer nuttig voor het paard.

Armaris schreef:
Ik ga nu wel veel bitloos buitenwandelen,hij is wel ontspannen en loopt met zijn hoofd wel iets lager dan zijn schoft.Ik ben hierdoor bang dat hij op de voorhand loopt en probeer hem wat op te pakken.

Hoofd lager dan de schoft betekend op zich helemaal niets, het gaat erom wat zijn kont uitspookt. Als hij met zijn voorbenen "krabbelt" zal hij achter ook weinig doen en hangt hij inderdaad op de voorhand. Maar je kunt ook een paard met het hoofd laag laten lopen terwijl hij zijn bekken goed kantelt, dan loopt hij goed over vier benen (even simpel gehouden) en is het dus uitstekend.

Armaris schreef:
Is trouwens een touwhalstertje wel geschikt genoeg of kan ik beter zoeken naar een ander én beter bitloos hoofdstel?Of is dat niet nodig aangezien ik toch vanaf level 2 met bit moet rijden(Parelli?)

Touwhalstertje is niet geweldig om een paard te leren netjes over de rug te lopen, voor dressuurwerk zou ik voor een andere oplossing gaan. Sidepull of Meroth kun je duidelijker mee zijn. Maar zorg wel dat je weet wat je gebruikt en hoe je dat moet gebruiken.
Voor een ontspannen buitenrit is een touwhalster op zich goed zat.
Oja, dat vanaf level 2 met bit MOETEN rijden is natuurlijk net zulke onzin als dat je deze AdB-les dat zou MOETEN.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:39

Waratje schreef:
Armaris schreef:
Mijn doel is dan ook bitloos rijden.

Heel simpel, je hangt geen bit in de mond van het paard, gaat rijden, doel bereikt, nieuw doel (of hobby) verzinnen. Clown

Armaris schreef:

Je kunt gewoon de les met bit rijden en buiten zonder, is niet verwarrend voor het paard als jij je maar consequent gedraagt. Les nemen is altijd belangrijk, zou ik ook zeker doen en goede klassieke dressuur is zeer nuttig voor het paard.

Armaris schreef:

Hoofd lager dan de schoft betekend op zich helemaal niets, het gaat erom wat zijn kont uitspookt. Als hij met zijn voorbenen "krabbelt" zal hij achter ook weinig doen en hangt hij inderdaad op de voorhand. Maar je kunt ook een paard met het hoofd laag laten lopen terwijl hij zijn bekken goed kantelt, dan loopt hij goed over vier benen (even simpel gehouden) en is het dus uitstekend.

Armaris schreef:

Touwhalstertje is niet geweldig om een paard te leren netjes over de rug te lopen, voor dressuurwerk zou ik voor een andere oplossing gaan. Sidepull of Meroth kun je duidelijker mee zijn. Maar zorg wel dat je weet wat je gebruikt en hoe je dat moet gebruiken.
Voor een ontspannen buitenrit is een touwhalster op zich goed zat.
Oja, dat vanaf level 2 met bit MOETEN rijden is natuurlijk net zulke onzin als dat je deze AdB-les dat zou MOETEN.

Erg bedankt voor je antwoord,hier heb ik veel aan!

Mijn voorkeur van bitloos hoofdstel gaat uit naar deze:

http://www.singlefooter.nl/libbys/zwartblauw.jpg

Vooral ook omdat je er een bit kan aan vastklikken.

Wat me ook nog doet twijfelen is deze vraag:

Het touwhalster bestaat uit drukpunten,en met Parelli maak je dus gebruik van die drukpunten.
Als ik les neem moet ik sturen op zijn Parelli's maar het hoofdstel dat ik dan gebruik heeft geen drukpunten? Wat is jouw mening daarop?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:29

Waarom moet je sturen op z'n Parelli's als je les neemt?
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat dressuurmatig rijden echt iets anders is dan via een touwhalstertje wat aanwijzigingen te geven. Dat hoofdstelletje dat je aangeeft lijkt mij heel geschikt om dressuurmatig mee te werken, beetje sidepull-idee.

Dat inwerken op drukpunten door een touwhalster is vooral van belang wanneer je feitelijk je afspraken met het paard nog niet helemaal duidelijk hebt. Wanneer jij en je paard elkaar goed kunnen verstaan, heb je dat niet nodig en werk je eigenlijk alleen met "iets om het hoofd" en dan kun je dus kiezen voor een touwhalster of iets anders. Als jouw paard echter de neiging heeft om door te douwen, dan is zo'n Libby's hoofdstelletje niet duidelijk genoeg. Denk dan liever aan een Meroth (of zo'n afgeleide daarvan) of een sidepull van een iets minder sympathiek materiaal (lees: touw over de neus).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:42

Waratje schreef:
Waarom moet je sturen op z'n Parelli's als je les neemt?
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat dressuurmatig rijden echt iets anders is dan via een touwhalstertje wat aanwijzigingen te geven. Dat hoofdstelletje dat je aangeeft lijkt mij heel geschikt om dressuurmatig mee te werken, beetje sidepull-idee.

Dat inwerken op drukpunten door een touwhalster is vooral van belang wanneer je feitelijk je afspraken met het paard nog niet helemaal duidelijk hebt. Wanneer jij en je paard elkaar goed kunnen verstaan, heb je dat niet nodig en werk je eigenlijk alleen met "iets om het hoofd" en dan kun je dus kiezen voor een touwhalster of iets anders. Als jouw paard echter de neiging heeft om door te douwen, dan is zo'n Libby's hoofdstelletje niet duidelijk genoeg. Denk dan liever aan een Meroth (of zo'n afgeleide daarvan) of een sidepull van een iets minder sympathiek materiaal (lees: touw over de neus).

Tja,wat noem je doordouwen?Soms is het wel eens een koppige en moet ik wel eens wat hardere hulpen geven maar meer niet.

Waarom ik moet sturen op zijn Parelli's ?Omdat het minder verwarrend is voor het paard?
Ik denk dat ik beter eens die Libby probeer en dan nog ga kijken.Wie heeft hier ervaring mee?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:49

Armaris schreef:
Ik heb van iemand anders al eens van Wimlessen gehoord?Kent iemand deze methode?

Volgens mij gaat het hier over Wim Vonck?
(www.horsefeelings.nl)