Voor het eerst zonder hoofdstel gereden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Voor het eerst zonder hoofdstel gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:45

Vandaag wilde ik even Milo longeren, voor de kar zetten of rijden, maar hij had een wondje achter zijn oren (zomereczeem) dus leek het me niet lekker voor hem als ik een hoofdstel omdeed. Nou, dan ging ik maar even zonder hoofdstel rijden! Ik ben er wel eens op gaan zitten zonder zadel/hoofdstel/halster etc. en dan aandrijven, dan rent hij wel maar niet echt rijden..

Hij bleef heel makkelijk los staan terwijl ik in zijn weitje het zadel erop legde en daarna teugels als een soort lus/band om zijn nek. Ik had een stok (afgebroken menzweep) die ik tegen zijn nek kon leggen om een beetje extra te sturen. Het reed alsof ik al jaren zo reed! Hij liep veel ontspannender, probeerde geen gras te eten, reageerde veel sneller op mijn hulpen. Ik kon gewoon in stap, draf en galop rijden! Er rijdt ook wel eens iemand op (beginner) die dan met stang van de kar rijdt omdat hij anders niet luistert. Nouja, heb ik diegene (en mezelf) er ook maar mooi van overtuigd dat het zo ook kan.

Als ik dit nog vaker wil doen wil ik hem eerst nog iets beter kunnen sturen op mijn zit, dus bijv. met de band om zijn nek en met een hoofdstel, en dan af en toe op het hoofdstel sturen en af en toe zonder.

Ik weet niet of een 'deel-je-ervaring-met-anderen' topic hier mag, dus maak ik er een soort discussietopic van. Wat zijn jullie ervaringen met het optomingloos rijden?

Auky

Re: Voor het eerst zonder hoofdstel gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:40

Volgens mij mag dat wel hoor, heb al meerdere topics als deze voorbij zien komen. Leuk dat je je ervaring hier deelt!

Wat een fantastisch gevoel is dat he, je eerste keer optomingloos rijden.
Fijn dat je pony er ook zo goed op reageerde!
Wat betreft sturen, probeer heel goed te focussen waar je heen wilt. Kijken, meedraaien met je lichaam en de hulp geven.

Ik hoop voor je dat er nog vele ritjes als deze gaan volgen, heel veel succes en vooral, veel plezier!

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:14

Dat meisje stond zeker met haar stang en mond wijd open te kijken?
Super hoor!
Wat een beetje zomerexceem wel niet voor nieuwe (leuke!) ervaringen kan zorgen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:34

Bedankt voor jullie reacties!!

Gister ben ik weer even gaan rijden. Met zadel, hoofdstel zonder bit met teugels aan de neusriem en halsriem. Ik heb toen de teugels laten liggen en ze alleen opgepakt wanneer het nodig was. Zo dwing je dus jezelf op zoek te gaan naar een manier je paard te rijden met zo min mogelijk hulpen. Dan confroteer je (of je paard) jezelf er alleen maar mee hoe afhankelijk je eigenlijk bent van je teugels! Ik heb hier heel veel van geleerd. Meedraaien met mijn lichaam hielp ook. Hij reageert goed op hele kleine hulpen. Alleen is hij af en toe eigenwijs. Wegens omstandigheden rijd ik nu tijdelijk bijna altijd in het weitje waar hij normaal ook in staat. Is opzich wel een mooi stukje om te rijden (gok zo'n 30x60) maar hij wil daar altijd naar een bepaalde plek toe.

Ik wilde vooral veel stappen, hij ontspande heel goed. Als ik gewoon met bit rijdt, of op de neusriem, heeft hij wel eens de neiging om uit enthousiasme in een keer in galop aan te springen. Of een beetje door mijn teugelhulpen heen te rennen. Nu ben ik erachter gekomen dat je dat kunt zien aankomen maar ook vooral hoe je het voorkomt. Ik heb hem nog wel even lekker laten galoperen met de teugels (aan de neusriem) erbij, zodat ik toch goed kon sturen en hij z'n galop ook even had gehad.

Dus ik ben weer heel bij! Pling

Cindy