dresuur rijden op de natural manier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

dresuur rijden op de natural manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 17:28

ik weet niet zeker of dit bij naturals of natural horsemanship hoort, maar ik wilde jullie om tips en ervaringen vragen.

ik heb nu drie jaar mijn tinker, maar heb in al die tijd eigenlijk altijd recreatief buitenritten gereden (en dit jaar m'n eerste endurancewedstrijd, daar wil ik volgend jaar mee doorgaan)

maar omdat ik het dressuurrijden toch wel een beetje mis, en veel belangrijker, omdat ik het eigenlijk toch wel belangrijk vind dat m'n tinker een beetje leniger word. (alleen maar lange rechte stukken moet toch ook niet echt goed zijn) wil ik dus weer les gaan nemen.

omdat ik het qua geld niet kan veroorloven privelessen te nemen bij een holistische instructrice (als dat tenminste een juiste benaming is)krijg ik les van m'n ma (is gediplomeerd instructrice, maar heeft verder niets met natural horsemanship) ik heb zelf een begincursus gedaan, op de emielvoest manier, vooral op de grond bezig geweest, maar nog niet op het paard zelf. ik wil over een aantal maanden (hard aan het sparen) een vervolgcursus gaan doen, waarbij ook meer aandacht besteed wordt aan het rijden. ook heb ik een aantal lessen centered riding gevolgd, maar ik had toch een paar vraagjes.

zijn er verschillen tussen de manier waarop naturals dressuur rijden, en waarop de "traditionelen" dressuur rijden? en dan vooral qua manier van nagevelijk rijden enzovoorts.

groetjes shannon

aerdenhout1

Re: dresuur rijden op de natural manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:31

Dit ga ik eens even volgen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:19

Hmm, ik weet er te weinig van om het te kunnen beantwoorden.

Stel je vraag eens op het NHforum, daar zitten veel mensen die aan dressuur doen bij een natural-instructeur.
(hoewel ik hem niet natural vind omdat paarden tijdens de instructieweken vaak op stal moeten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:22

Voor mij is er zeker een verschil. Hoewel ik les krijg van een "traditionele" instructrice, sluit ze goed aan op wat ik belangrijk vind en hoe ik met mijn paard wil rijden. Dus geen 'techniek', maar rijden vanuit balans en energie, houding, zit en focus, en alles vanuit ontspanning. Er zijn een paar dingen die vanuit haar 'achtergrond' anders zijn dan waar wij naartoe werken (bijv. constant teugelcontact met het bit), maar ze gaat helemaal met me mee in hoe ik het graag wil. En dat betekent o.a. ook bitloos.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:29

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:46

Mijn lesgeefster is heel sterk bezig met "voelen".

Ik voel wat ik doe en zie wat het gevolg is.

Daarnaast ben ik bijv niet bezig met nageeflijk rijden , omdat we aan het rechtrichten zijn, al een half jaar ofzo. Als mijn paard recht loopt, komt de nageeflijkheid wel. En dan bedoel ik afbuigen, want sturen kan ik natuurlijk wel.

Stilzitten is heel belangrijk in mijn les. Dus technieken uit de CR worden veelvuldig toegepast. Verder past ze een mengeling van AdB en Marijke de Jong toe. Verder veel grondwerk.

En veel aandacht voor het psychologische aspect. Dus veel focussen en vooruit denken.
Verder zeurt ze niet over mijn Startrekks, ze weet nog niet dat ik een paars zadel heb gekocht Haha! en het bitloze rijden met de Haf.

Het gaat erg om bewustwording in mij lessen. Dus geen gebulder van "hakken laag" en dat soort taal, maar meer : "wat voel je, wat doe je, probeer 1 ding eens minimaal te veranderen".

Mijn lesgeefster is ISHP opgeleid trouwens.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 18:15

bedankt voor je lange antwoord! vind het jammer dat ik niet bij zo'n instructrice kan lessen... maar via zelfstudie kan je ook al wel wat dingen veranderen. merk wel dat m'n paard een stuk beter is gaan lopen sinds ik m'n zit heb veranderd. dresuurmatig niet echt (ben er totaal nog niet mee bezig) maar wel veel meer ontspannen, losser in de rug, en uit zichzelf de achterhand er al wat meer onder (loopt minder met een holle rug dan eerst zeg maar)

edit & offtopic: antheman... een paars zadel Haha! echt uberwreed zeg! rij zelf op mijn barefootwesternzadel... maarja... ik ga (iig voorlopig) nog geen ander zadel kopen! het gaat toch om veel geld en voor hetzelfde geld valt dat dressuur toch tegen en hou ik het na een paar maanden voor gezien. Bloos (ben nogal... wispelturig Bloos )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:11

Graag gedaan....

By the way, het is natuurlijk: ISPH

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 21:01

dat dacht ik al wel Haha!

het valt me trouwens wel op... dat bij bijna elk topic wat ik open jij meestal met de meest uitgebreide en nuttige antwoorden komt. Van alle markten thuis ofzo? haha. heb er in elk geval altijd erg veel aan, mag ook weleens gezegd worden!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:09

Ik rijd ook bij een holistisch instructrice. Zij doet alles op de natural manier. OOk ISPH gedaan enzo. Zij geeft les op de academische rijschool manier (Bent Branderup) Ik moet zeggen dat ligt me enorm goed.
Maar eerlijk gezegd hoeft een instructrice niet speciaal de natural manier aan te hangen om goed les te kunnen geven zodat gevoel en een goede gebalanceerde zit aan de orde komen.
He gaat erom kunnen zij werken met de combinatie zodat jullie beiden groeien. Als je merkt dat je paard sterker wordt en soepeler en wanneer hij zijn achterbenen goed onder kan brengen dan ben je toch goed bezig lijkt mij. Ja het is fijn als je dan bevestigd wordt door een juiste instructie maar goed dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Is er misschien niet iets collectief te regelen? Ik bedoel dat je de kosten deelt met een ander en toch instructie krijgt zegmaar maar dan met zijn tweeen of drieen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:43

gentille schreef:
dat dacht ik al wel Haha!

het valt me trouwens wel op... dat bij bijna elk topic wat ik open jij meestal met de meest uitgebreide en nuttige antwoorden komt. Van alle markten thuis ofzo? haha. heb er in elk geval altijd erg veel aan, mag ook weleens gezegd worden!

Haha! hihi

Zo wordt er niet altijd gedacht Cool

Dank je wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:43

gentille schreef:
zijn er verschillen tussen de manier waarop naturals dressuur rijden, en waarop de "traditionelen" dressuur rijden? en dan vooral qua manier van nagevelijk rijden enzovoorts.

groetjes shannon

Zelf houd ik altijd rekening met het paard als ik hem wat vraag. Ik bedoel daarmee: ik probeer op een voor het paard voorspelbare en begrijpelijke manier hulpen (het woord zegt het al) te geven.

Ik merk dat 'traditionele' (heb even geen ander woord) lessen vaak vol zitten met droge instructies
"doe dit" of "doe dat" en er ook meestal weinig afwisseling in de instructies zit. Bij mij vallen lessen in de categorie 'traditionele' lessen als het 1, niet 'goed' voelt om de aanwijzingen op te volgen of 2, als het er niet prettig uitziet, dus als ik een naar gevoel krijg als ik naar dergelijke lessen kijk. Gelukkig zijn er genoeg paardvriendelijke instructeurs die dressuurles geven. Traditionele lessen (die oorspronkelijk stammen uit de militaire tradities en waarin daarom de 'aanwijzingen' gecommandeerd worden) bevatten meestal instructies over meer been geven en kortere teugels nemen. Bloos Dus als het paard 'het' niet doet, het paard een hardere hulp krijgt, in plaats van dat de ruiter een betere (lees: andere) aanwijzing krijgt zodat de ruiter beter gaat communiceren met het paard omdat het kwartje bij de ruiter valt. Ik ben door dit soort lessen (manegelessen) niet beter gaan rijden. En ik kwam vaak met een rotgevoel van het paard af omdat de manier waarop me tegen de borst stuitte. Plus dat ik het gewoon niet begreep...

Zelf heb ik jarenlang privé-les gehad van iemand die verschillende stromingen combineerde (oa Enlightened equitation/Heather Moffett, Centered Riding/Sally Swift, Parelli, Anne Muller en meer) én daarbij ook nog eens NLP (neuro linguistisch programmeren) technieken gebruikte. Van haar heb ik goed leren voelen, zachter (ipv harder) leren worden in mijn hulpen, op mijn zit leren rijden, de achtergrond van het rijden geleerd. Kortom, ik kreeg aanwijzingen waar ik wat mee kon. Het rijden was daardoor ook prettig voor het paard en dat vind ik zeer belangrijk.

Met een instructeur moet het ook klikken. De een leert immers het best als de leerstof visueel gericht is (moet 'het plaatje voor zich zien'), de ander is meer audiogericht (luistert graag naar aanwijzingen) en een derde moet het van het voelen hebben (tactiel). Ook in dat opzicht moet een instructeur bij je passen.

Pff eigenlijk best een moeilijke antwoord, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Lachen

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:28

Je kan het ook combineren ala Wim Vonck, moet je wel eventjes sparen voor een lesje Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:33

Ik les bij Anne Muller, ze is heel erg op de zit en houding. En daaruit komt dat je je paard kunt besturen, het tempo kunt regelen, en je paard uiteindelijk aan de teugel kunt rijden. trekken, schoppen, plukken en zagen zijn absoluut uit den boze. En je balans en ontspanning zijn heel erg belangrijk. Als jij uit balans bent, is je paard dat (meestal) ook, en als jij niet ontspant, doet je paard dat ook niet.

Het is dus echt rijden met het paard als spiegel. Je paard geeft aan wat wel en wat niet goed is. (al moet je natuurlijk af en toe je paard echt corrigeren omdat ie met je loopt te sollen..)

Edit: haar boek: basis rijkunst: wat beweegt de ruiter, is echt een aanrader. Als je het boek door bent en gaat toepassen, ga je al een hoop verschillen merken..

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:44

Ik reed altid met bit, en kreeg les van iemand die geen "echte" instructrice was, maar mijn paard erg goed kende, en goed wist hoe ze op alles moest reageren.
Ik heb een bitloos hoofdstel besteld (ik hoop dat hij een beetje snel binnenkomt!). Het is een cook-model. Ik heb hiervoor gekozen mede omdat er ook mensen zijn die hiermee met constante aanleuning rijden, en ook dressuurrijden. Maar mijn oude instructrice weet natuurlijk niet hoe mijn paar dhierop reageert, dus ik weet niet of het slim is om (tijdelijk) een andere instructeur/trice te nemen die iets meer verstand heeft van bitloos rijden. En hebben jullie nog meer sites over instructeurs/trices? Ik zou dan op zoek zijn voor provincie Utrecht, en "normale" prijsklasse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:31

_elske_ schreef:
Maar mijn oude instructrice weet natuurlijk niet hoe mijn paar dhierop reageert, dus ik weet niet of het slim is om (tijdelijk) een andere instructeur/trice te nemen die iets meer verstand heeft van bitloos rijden.

Je instructrice hoeft geen verstand te hebben van bitloos rijden. De mijne heeft dat ook niet. Knipoog
De manier van lesgeven, evenals de hulpen e.d., is bij mij iig hetzelfde gebleven bij deze instructrice.