Ik heb mijn pony nu 7 jaar en ik kan hem niet fatsoendelijk longeren. Ik heb niet het idee dat het aan mij ligt want het andere paard dat ik heb laat zich wel fatsoendelijk longeren.
Ik heb het idee dat mijn pony (shetlander van 1.14) er slechte ervaringen meeheeft. Ik kan hem prima aan de longe mee naar buiten nemen, in een cirkel stappen gaat nog wel maar zelfs dan rent hij er wel eens vandoor (in galop) en ik wil dus echt niet loslaten dus hij sleept mij letterlijk de hele wei door (waarnaar ik uiteindelijk toch moet loslaten). Ik probeer het iedere keer opnieuw, maar dit valt dus opzich nog mee maar zogauw als hij alleen de zweep al ziet flipt hij helemaal uit. Ik heb nog helemaal niks met de zweep gedaan en hij rent al alle kanten (met mij achter zich aan dus).
Uit deze ervaringen denk ik dat hij gewoon een slechte ervaring heeft gehad (dat hij misschien mishandelt is ofzo) maar als ik gewoon rijd (met een kort zweepje) doet hij het prima (af en toe doet ie nog een beetje gek maar opzich is hij heel braaf). Ik weet zeker dat hij op zijn vorige adres goed behandelt is (is de manege waar ik rijd daar hebben wij hem van gekocht) maar ik weet ook dat hij daar nooit is gelongeert. het zou dus mogelijk op het adres daarvoor zijn geweest (daar is hij geboren en tot ongeveer zijn 3e gebleven) misschien dat er toen iets verkeerds is gebeurt.
maar helaas kan aan het verleden niks veranderen. Dus nu zou ik daar iets aan willen veranderen. hebben jullie tips hoe ik hem kan longeren. Ik longereer overgins met 1 longe en niet met dubbele. alvast bedankt voor jullie tips!