Positie paard met grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Positie paard met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 15:35

Ik doe met Milo aan grondwerk de laatste tijd aan grondwerk, het gaat heel goed. Hij stapt, draaft, galopeert los met me mee (op commando), kan op commando stilstaan, achteruit etc. Ik wil dat hij schuin achter me loopt, omdat als hij recht naast me loopt ik geen goede bochten meer kan maken en als hij achter me loopt, vind hij er meestal minder aan en kan ik hem ook niet zien of aanraken.

Hij loopt ongeveer de helft van de tijd schuinachter me, maar soms gaat hij te ver naar voren of achter me lopen. Hoe kan ik dit oplossen? Of is dit alleen te oefenen met een halster en halstertouw? Dan doet hij het namelijk wel.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Cindy

Lottyy

Re: Positie paard met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:36

Hoe geef je het aan als je met halster en halstertouw dit oefent?
Misschien kan je dan een teken bij bedenken of een commando. Deze eerst oefenen tegelijk met de hulp die je eerst gaf. En dit steeds verminderen. Daarna alleen nog het nieuwe teken of commando en daarna los dit verder oefenen.

Of deed je paard het dan vanzelf? In dat geval zou ik het niet weten maar vraag het me ook af dus ik zal dit topic eens in de gaten houden!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:45

Dit deed hij toen vanzelf. Een heel enkele keer dat hij echt té ver naar voren liep geef ik een ophouding en achter me lopen doet hij dan meestal ook niet, en als hij dat wel doet kun je dit corrigeren met zachtjes aan het halstertouw trekken of met je stem commando geven door te lopen.

Trouwens als hij aan het halster teveel naast me gaat lopen is dat ook nooit echt hinderend geweest, dan kun je hem makkelijk wat in laten houden of een beetje opzij duwen als hij bij een wending in de weg loopt.

Alsnog bedankt, lentee! Als er nog meer mensen met tips zijn, graag, ik sta overal open voor.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:56

Zoals je zegt corrigeer je het nu nog met halstertouw. De enige oplossing die ik kan bedenken is om er een teken aan toe te voegen. Verder zou je nog kunnen proberen om met een stick of zweep de grens aan te geven langs je. (niet slaan!) maar gewoon langs je uitsteken als een 'muur' waar hij niet doorheen mag als het ware. Succes iig!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 19:47

Ik corrigeer het met halstertouw als hij aan het halster loopt, maar dat is niet zo vaak. Het grens aangeven met stick/zweep lukt, maar moeilijker is om hem dichtbij genoeg te houden? Daar zit ik nog steeds een beetje mee.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:16

Hmm ik weet het verder ook niet meer.
Jammer dat er verder niemand reageert want ben er ook wel benieuwd naar.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 22:10

Ja jammer, weer geen reacties.. Jammer genoeg kan ik niet zoveel doen met dit weer. Nouja het weer heb ik niet zoveel last van maar meer hoe de wei er nu bij ligt.

sopje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:20

Ja, ik ken t ook wel. Toen ik net een nieuwe verzorgpony had (was verhuisd-->) sleurde ze me vaak mee. Naar gras, of als ze te enthousiast was. Maar na veel oefenen en die pony ook wat beter leren kennen ging het wel over. Ik denk dat het een beetje uitproberen was ofzo. Nu is het soms ook nog wel een beetje zo, maar het wordt steeds minder, ze loopt nu wel netjes mee.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 20:19

Hmm, uitproberen doettie niet meer, heeft hij wel ongeveer een jaar lang gedaan maar daar ben ik onderhand wel overheen. Het is meer dat hij een beetje achter me aan loopt, soms een beetje te sjokken. Als ik dan iets harder ga lopen komt hij in een drafje weer naast me lopen, maar hij moet ook gewoon continu vlakbij (naast/achter) me blijven lopen? Aan de hand doet hij dat trouwens wel heel goed.