[AR] Hoe beleer ik mijn pony voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Hoe beleer ik mijn pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 09:14

Ik heb een shetlander van 1.14 die is voor mij te klein om nog te bereiden daarom wil ik hem graag voor de kar beleren. Het punt is dat ik nog nooit gement heb of wat dan ook, ik zou ook niet weten wie daar ervaring mee heeft hier in de buurt en wie ik zou moeten vragen om mij te helpen. Ik heb wel een vriendin wiens pony vroeger voor de kar gelopen heeft (tot dat die hoefbevangen werd) maar ik weet niet of zij het hem zelf hebben beleerd (maar was zij zowiezo te klein)

Van die vriendin kan ik ook hun tuig krijgen en hun kar dan (hun pony is 1.15 dus we denken dat dat wel zal passen).

Nu heb ik in andere topics gelezen over er achter lopen en een balk erachter slepen, Maar hoe doe je zoiets dan en kunnen jullie daar dan foto's van op zetten (hoe dat het eruit zien met zo'n balk erachter dus)? En hebben jullie misschien tips over hoe ik hem dat kan leren?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

mriekie

Re: Hoe beleer ik mijn pony voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:24

Lees even de FAQ door op AR (aangespannen rijden) daar staan al een heleboel antwoorden op je vragen en de meningen van andere menners.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:21

En ik zou een goede begeleider nemen.
Succes OK dan!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:23

Ik zou inderdaad iemand nemen die er veel vanaf weet, misschien een instructeur. Mijn vriendin heeft ook haar pony beleerd, het lijkt allemaal makkelijk, maar een paar kleine foutjes kunnen een berg verschil geven!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:47

Laat je pony door een ervaren menner beleren waarvan je zeker weet dat hij er verstand van heeft. Er zijn genoeg mensen die zeggen het te kunnen omdat ze kunnen mennen, maar dat is iets anders dan beleren. Vraag zoveel mogelijk mensen bij je in de buurt wie hun paard heeft beleerd, zo hoor je wie er een goede naam mee heeft. Zorg dat je er zoveel mogelijk bij bent als deze man/vrouw bezig is met je pony beleren zodat je er zelf ook nog wat van opsteekt, handig voor later.

Haal je koetsierbewijs, lees veel over mennen en doe ervaring op. Een hele goede manier is vragen of je eens met een ervaren menner mee mag en zelf ook mag mennen. Diegene kan je dan aanwijzingen geven en van met verschillende paarden mennen leer je een hoop!

Laat het tuig ook aanpassen door iemand die er verstand van heeft, een goed passend tuig is minstens zo belangrijk als een goed passend zadel bij ohz rijden. Een tweedehands tuig is goedkoper, maar een tuig dat niet helemaal veilig is kan breken wat natuurlijk heel gevaarlijk is als je aan het rijden bent! Verder ben je goedkoper uit als je in 1x een goed passend tuig en kar koopt dan dat je eerst prut hebt en later alsnog nieuwe spullen moet kopen. Ik kan vanaf hier natuurlijk helemaal niet zien hoe de kar+het tuig van je vriendin eruit zien en of het bij jou en je pony past, dus dat moet je zelf oordelen! (of laten oordelen) Een dure kar van een bekende wagenbouwer is heel mooi maar hoeft niet perse beter te zijn dan een nog goede tweedehands wagen, de kar hangt ook helemaal af van wat je met je pony wilt doen.

Ik denk dat als je het zo doet je jezelf en je pony een hoop problemen bespaart! Mennen is helaas net als paardrijden een vrij dure sport, maar je hoeft maar 1x in je spullen te investeren.

Heel veel succes en plezier toegewenst!
Cindy

kim_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:04

ik moest ook een shet beleren,,,
heb gewoon eerst tijdens het longeren delen van het tuig omgedaan, en zo ben ik aan de gang gegaan, gewoon steeds deeltjes tijdens het longer, als laatste natuurlijk de teugels en toen ben ik erachter gaan lopen, dat ging goed, daar ben ik nog steeds mee bezig omdat hij de commando's nog moet leren en als dat klaar is ga ik hem voor de kar zetten (voordat je hem voor de kar doet kan je hem ook dingen laten slepen, zoals een band)

groetjes kim

p.s het is echt super leuk om te doen ! Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:04

Citaat:
maar je hoeft maar 1x in je spullen te investeren.
Als dat nou eens waar was, zou het veel minder duur zijn dan onder het zadel rijden.

Je hebt toch onderhoud aan je wagen nodig.
Tuigonderdelen vervangen is duurder dan een hoofdstelletje.
Je hebt ander beslag nodig, en dit slijt sneller.

Dus even eerlijk gezegd vind ik dat mennen niet een goedkope variant van de paardensport is hoor.

sharrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:23

Laat je door iemand helpen die er verstand van heeft Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:20

Afbeelding

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:33

Echwel schreef:
Citaat:
maar je hoeft maar 1x in je spullen te investeren.
Als dat nou eens waar was, zou het veel minder duur zijn dan onder het zadel rijden.

Je hebt toch onderhoud aan je wagen nodig.
Tuigonderdelen vervangen is duurder dan een hoofdstelletje.
Je hebt ander beslag nodig, en dit slijt sneller.

Dus even eerlijk gezegd vind ik dat mennen niet een goedkope variant van de paardensport is hoor.

Nee, ik vind het ook zeker geen goedekope variant van paardensport, eerder een dure omdat een kar en tuig bijna altijd meer geld kost als een zadel en hoofdstel.

Die zin is een beetje verkeerd geformuleerd, maar ik bedoelde, investeer in kwalitatief goed spul zodat je iets echts goed hebt waar je een tijd mee toe kunt. En niet dat het na een half jaartje al versleten is. Natuurlijk moeten je onderdelen op termijn ook wel vervangen worden, dat had ik er gewoon even niet bijgezet.

Dus bedankt voor de opheldering voor mensen die het nog niet wisten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 23:10

kim_girl schreef:
ik moest ook een shet beleren,,,
heb gewoon eerst tijdens het longeren delen van het tuig omgedaan, en zo ben ik aan de gang gegaan, gewoon steeds deeltjes tijdens het longer, als laatste natuurlijk de teugels en toen ben ik erachter gaan lopen, dat ging goed, daar ben ik nog steeds mee bezig omdat hij de commando's nog moet leren en als dat klaar is ga ik hem voor de kar zetten (voordat je hem voor de kar doet kan je hem ook dingen laten slepen, zoals een band)

groetjes kim

p.s het is echt super leuk om te doen ! Lachen

het prbleem is alleen dat hij zich niet laat longeren. hij rent weg en sleept me de hele wij door en zogauw als hij de zweep alleen al ziet is hij weg. denk dat hij hier ooit een verkeerde ervaring mee heeft gehad. maar met dat longeren ben ik maar opgehouwen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 23:15

ik zou mijn instructrice van de manege om hulp kunnen vragen want die hebben wat pony's zelf beleerd. en de pony die ik heb was eerste van die manege en ze hadden hem ook gekocht om hem voor de kar te beleren maar hebben ze uiteindelijk niet gedaan (helaas)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:25

mriekie schreef:
Lees even de FAQ door op AR (aangespannen rijden) daar staan al een heleboel antwoorden op je vragen en de meningen van andere menners.

daarom een slotje