vd meestal met zweep of kan het ook anders .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

vd meestal met zweep of kan het ook anders .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:29

hallo

Door mijn ziekte kan ik vaak niet rijden maar wil ik toch graag dingen met haar doen zodat we toch samen lekker bezig zijn .
Ik ben nu dus bezig met een beetje vrijheids dressuur .
Ik ben overal en nergens gaan lezen en kom toch elke keer de zweep weer tegen .
Hiermee heb ik dus een probleem met mijn paard.
In de negen jaar dat ik dr nu heb hebik gemerkt dat ze iets heeft tegen mensen met zwepen stokken wandelstokken of alles wat daar maar op lijkt .
Ik heb haar daardoor ook nooit kunnen rijden met zweep aangezien ze echt angstig is voor dat ding .
Later heb ik dit verder nooit meer geprobeert omdat zodra ze iemand ziet met zweep of iets dergelijks ze behoorlijk paniekerig reageert .

Nu is mijn vraag moet ik mijn paard nu eerst dr angst voor zwepen etc onder ogen laten komen zodat ze ziet dat het niet nodig is om bang te zijn .
Of zou ik zoals ik nu bezig ben met halstertouw haar ook gewoon alle dingen kunnen leren .
Of zijn er nog andere manieren .
Het aanwijzen van het been met touw werkt niet echt handig Bloos .

Ik moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik dus expres nooit geen zweep meer gepakt heb omdat ik haar reactie zag en bang wasdat ze het vertrouwen in mij verloor . Ik heb haar wat dat betreft in dr waarde gelaten en had zoiets van dan niet . Mischien niet het beste besluit maargoed dat is iets wat ik 9 jaar geleden besloten had en ik nu toch niet meer kan veranderen .

Maar weet wel hoe ze op omstanders reageerd die met zwepen of stokken lopen .

Ik wil graag meerdere dingen met haar gaan doen als halt houden , blijf ,kommaar , terrug draf galop stap weg volg .
Het voetje ben ik nu mee bezig maar zoals ik al zei met halstertouw voet aanwijzen werkt niet zo goed .

Hoop dat ik wat tips krijg om hoe ik dit nu aan moet pakken .

groetjes miranda

kathleenk

Re: vd meestal met zweep of kan het ook anders .

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:46

Hoi

Een suikerspin heeft ook een stokje.
Ik zou proberen haar de link te laten leggen met fijne dingen zoals een stokje waar stukjes appel opzitten dat word op termijn een leuk stokje.
Eens de angst overwonnen kan je aan de slag. Vork

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:47

Zoek dan de eerste uitdaging in het overwinnen van de angst voor de zweep!

Nee, je hoeft niet perse een zweep te gebruiken bij VD, maar het is wel onwijs handig. Het is een aanwijs stokje, een verlengde van je arm. En dat ze in het verleden geleerd heeft dat het een strafwerktuig is betekent niet dat ze nu niet kan leren dat het dat in jouw handen niet is! Succes ermee!

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:42

Hoi,
Bij Parelli (Natural Horsemanship) wordt gebruik gemaakt van een stick. Dit lijkt op een zweep en heeft ook een lang touwtje eraan wat je eraf kunt halen. Ze zijn er in alle kleuren.

Groot verschil met een stick en een zweep is dat een stick NIET BUIGZAAM is. Als je de stick als verlenging van je arm gebruikt en je paard bijvoorbeeld op zijn kont aanraakt, zal de stick nooit uitzwiepen zoals bij een zweep wel kan gebeuren als je iets te enthousiast bent. De stick is eigenlijk stijf, net al een stok van hout bijvoorbeeld. Groot voordeel is dus dat je ze niet per ongeluk een tik kunt geven.

Bij Parelli begin je eerst met 7 games: spelletjes die je met je paard speelt voor vertrouwen en een goede band.
De eerste game is de 'friendly game' en deze houdt in dat het paard over zijn hele lichaam met de stick geaaid wordt. Zo leert het paard dat de stick niet iets is om bang voor te zijn. Als je paard het heel erg eng blijft vinden kun je belonen met snoep als ze rustig blijft staan als je met de stick overal over haar lichaam gaat.(Niet echt Natural Horsemanship maar snoep kan een goede motivator/beloning zijn)

Ik heb het nu een paar keer met mijn paard gedaan en ze begint het zelfs lekker te vinden. Ook kan ik nu met het touwtje aan de stick over haar rug en langs haar benen bewegen zonder dat ze schrikt.

Misschien een idee?