[AR] 2-wielig of 4-wielig beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

2-wielig of 4-wielig beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:23

Beleren jullie je paard met een 2-wielige wagen of met een 4-wielige wagen?

Mijn paard heeft nu genoeg autobandjes getrokkken, ze is zo ver dat er een wagen achter kan. Ik heb nog geen wagentje, maar ben bezig met een concourswagentje. Ik hoef maar 1 wagen en daarom wordt het een 4-wielige (als het nodig mocht zijn, dan kan ik wel een 2-wielige wagen regelen, maar ik gebruik eigenlijk liever eigen materiaal voor het geval er wat mis gaat).

Zelf heb ik wel eens een 4-wielige wagen gebruikt voor het beleren van een haflinger, maar ik heb ook wel eens een 2-wielige gebruikt. Een 2-wielige kan niet scharen, maar verder vind ik het ondingen.
Wat gebruiken jullie voor het beleren? Hebben jullie een 2-wielige wagen geleend voor het beleren?

Dennis

Re: 2-wielig of 4-wielig beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:28

Ik heb op het moment 2 wagens, een 2 wielertje en 4 wielige concours wagen. Maar heb die concours wagen pas sinds kort.

Mijn pony's hebben allemaal de eerste keer voor een 4 wielige marathon wagen gelopen(die ik te leen had toen ik zelf nog geen wagen had). Zonder problemen.
Ik heb er ook een flink aantal met een 2 wieler beleerd. Ik heb het altijd gedaan met wat er voor handen was. Ik heb nog niet de luxe gehad om te kiezen. Ik ga binnen kort met mijn 3 jarige merrie beginnen en ik weet nog niet wat ik daarbij ga doen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:53

Ik heb altijd met een 4-wielige wagen beleerd, gewoon omdat die wagen mij het meest veilige leek voor dat werk. Ik heb een sulky en een marathonwagen vandaar de keuze voor de marathonwagen.
Als je een echte africhtingswagen kun lenen dan heeft dat wel de voorkeur. Loeisterk en tweewielig zodat je niet kun scharen als je paard bedenkt dat hij liever achteruit loopt etc.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:02

Altijd vierwieler.
Achteruit lopen is verboden als dat niet gevraagd wordt, dat wordt ze eerst ingeprent voordat ze voor de wagen gaan. Dan heb je daar geen probleem van (en anders heb je nog een rem). En een vierwieler ligt 99 van de 100 keer een stuk beter achter een paard.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:10

Sjonniej schreef:
Altijd vierwieler.
Achteruit lopen is verboden als dat niet gevraagd wordt, dat wordt ze eerst ingeprent voordat ze voor de wagen gaan. Dan heb je daar geen probleem van (en anders heb je nog een rem). En een vierwieler ligt 99 van de 100 keer een stuk beter achter een paard.

Haha ik heb achteruit lopen ook altijd verboden wanneer ik het niet vraag. Gelukkig hebben mijn menpaardjes zich altijd aan die 'afspraak' gehouden, maar ik heb een tweetal paarden OHZ beleerd die zich toch iets minder aan de afspraak dachten te houden (vooral toen de buurvrouw met een paraplu langs kwam wandelen Haha! ). Ik moet zeggen dat ik die situatie niet graag met een vierwielige wagen erachter had meegemaakt. Gelukkig was dit gewoon OHZ....
Met deze ervaring in herrinnering zeg ik als het even kan een tweewieler, maar dan wel een echte africhtingswagen (een tank) en niet zo'n waardeloos stukje metaal wat je hier op bokt veel ziet...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 07:47

Wij gebruiken inderdaad altijd een africhtingswagen, 2-wielig dus. Safe voor het timmeren en hij schaart niet. Haha!