Stelling: Pessoateugel nuttig hulpmiddel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stelling: Pessoateugel nuttig hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:26

Vind je de pessoateugel een nuttig hulpmiddel bij het longeren of juist niet? En waarom wel/niet? Ik ben heel benieuwd naar de verschillende meningen.

Persoonlijk LIJKT het mij geen fijne hulpteugel om mee te werken (met de nadruk op 'lijkt', want ik heb er nog nooit mee gewerkt). Mijn paard is achter makkelijk actief te krijgen, dus wat dat betreft denk ik dat de broek wat overbodig zou zijn. Ook lijkt het me hinderen in de mond (soort zaagbeweging zie je wel bij paarden die met pessoa lopen). Ik longeer mijn paard daarom altijd met een slofteugel of touwtjes en binnenkort ga ik hem ook aan de dubbele longe proberen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!

NoaFleur

Re: Stelling: Pessoateugel nuttig hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:52

Ik vind het een hele fijne hulpteugel. Ik heb hem nu al bij 3 verschillende paarden gebruikt (1tje die ook uit zijn eigen makkelijk achter actief is en 2 tamelijk luie) en ze gingen er allemaal goed op lopen, lekker ontspannen over de rug. Met een dubbele longe kan je natuurlijk meer maar is veel moeilijker in gebruik.

CCCCorine schreef:
Ook lijkt het me hinderen in de mond (soort zaagbeweging zie je wel bij paarden die met pessoa lopen). Ik longeer mijn paard daarom altijd met een slofteugel of touwtjes en binnenkort ga ik hem ook aan de dubbele longe proberen.

Of je nu een touwtje gebruikt dat over de rug loopt of eentje die achter de benen doorgaat, dat maakt toch niet zoveel uit wb zagen in de mond? Ik heb dit trouwens ook nog nooit ondervonden dat het ging zagen, bij geen enkel van de 3 methodes.

Cobe_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:07

hey, ik vind dat het afhangt per paard welk soort hulpteugel je best gebruikt. Ik heb zelf ook een pessoa, maar gebruik het vrij weinig. Af en toe kan het geen kwaad.
Ik heb er al veel paarden goed op zien ontspannen, dat ze over de rug gaan lopen met mooi achterbeengebruik, maar ook anderen die juist hun rug wegdrukken en erop panikeren.
Het 'zagen' id mond heb ik ook al opgemerkt. Daarom wil ik het ook niet teveel gaan gebruiken. Het lijkt me niet zo fijn voor het paard, en ze kunnen er ook wel afgestompt van geraken in de mond.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:18

Voor Iranda (die heb je gezien Tong uitsteken) helpt de pessoa heel goed om haar ervan bewust te maken dat ze ook nog een achterhand heeft. Dat lijkt ze nogal eens te vergeten. Ik ben er net weer mee begonnen.
Ik vind het met de pessoa fijner longeren dan met dubbele longe want zo wordt het paard precies op het juiste moment "beloond". Dat doet het paard nl zelf. Met de dubbele longe moet je zelf vragen/loslaten. Voor een niet zo heel gevorderd iemand best lastig. Bovendien heb ik gemerkt dat als het waait, je hulpen niet duidelijk overkomen op het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:43

Ik denk dat de Pessoa de beweging van de handen nabootst die heel veel ruiters hebben, namelijk het kneden van de teugels, het afwisselend vragen en weer loslaten (niet te verwarren met echt zagen, voor veel mensen helaas hetzelfde), in dit geval door de beweging van het paard zelf. Dit resultaat bereik je niet door de touwtjes of die slof.