probleempje met de pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

girlie1985

probleempje met de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 12:58

Als ik longeer met de pessoa, zie ik dat mijn paard meer met stelling naar links loopt. Op de linker hand heeft ze dus mooi wat stelling naar binnen, maar op de rechter hand dus stelling naar buiten en dat is niet de bedoeling! Naar mijn idee, was het linker touwtje wat korter en werd ze meer naar links gesteld. ik heb het linker touwtje wat langer gemaakt, maar ze blijft meer die kant op buigen. De band achter haar kont verschuift dan ook steeds, volgens mij meer naar rechts.
Kunnen jullie mij raad geven wat ik moet doen? Want anders is ze straks aan de ene kant heel gespierd en de andere kant niet!!
dankjewel

Cobe_oud

Re: probleempje met de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:16

hey
idd moet je de touwtjes aan de binnenkant altijd korter doen dan aan de buitenkant, omdat je paard met stelling moet lopen. Blijft hij met buitenstelling lopen, dan heeft hij ene probleem aan die buitenkant. Daar kan hij zich dus niet makkelijk rond (of bol) maken. Misschien kan je dat makkelijker oplossen onder het zadel? Bij het longeren zou ik de cirkel groot genoeg maken, zodat de lengtebuiging niet te groot moet zijn. En bij het rijden kan je werken op grote cirkels, slangenvoltes (niet teveel bogen), en grote voltes weer verkleinen en daarbij zorgen dat hij steeds blijft sporen! Dwz dat de afdruk van de binnenste achterhoef exact in de spoor van de voorste binnenhoef moet komen (of er ietsje over, maar er niet naast)
Als het touwtje achter de kont verschuift, kun je aan de ring waar hij doorloopt, helemaal bovenop (schoft / ruggengraat) een slag maken in het touwtje. Dan zal hij minder makkelijk verschuiven.
Ik heb zelf al ervaren dat de 'pessoa-tuigen' die niet origineel zijn (dus die zwarte bvb) sneller verschuiven en minder goed blijven zitten in de speciale haakjes. De witte (originele) blijven beter zitten.
Veel succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:04

Ik stel mijn paard altijd recht, ze mag bij mij vierkant de bocht door (maar ik rij dan ook western, daar is dat dan weer gewenst)
IK zorg er dan ook voor dat lengte van binnen en buiten gelijk is, en verstel er aansluitend weinig meer aan.

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:54

thanks, ze heeft idd een probleem met de buitenkant, haar spieren links zijn langer, dan haar spieren rechts, daar zijn we nu onder het zadel mee aan het werk!

Coberlina schreef:
hey
idd moet je de touwtjes aan de binnenkant altijd korter doen dan aan de buitenkant, omdat je paard met stelling moet lopen. Blijft hij met buitenstelling lopen, dan heeft hij ene probleem aan die buitenkant. Daar kan hij zich dus niet makkelijk rond (of bol) maken. Misschien kan je dat makkelijker oplossen onder het zadel? Bij het longeren zou ik de cirkel groot genoeg maken, zodat de lengtebuiging niet te groot moet zijn. En bij het rijden kan je werken op grote cirkels, slangenvoltes (niet teveel bogen), en grote voltes weer verkleinen en daarbij zorgen dat hij steeds blijft sporen! Dwz dat de afdruk van de binnenste achterhoef exact in de spoor van de voorste binnenhoef moet komen (of er ietsje over, maar er niet naast)
Als het touwtje achter de kont verschuift, kun je aan de ring waar hij doorloopt, helemaal bovenop (schoft / ruggengraat) een slag maken in het touwtje. Dan zal hij minder makkelijk verschuiven.
Ik heb zelf al ervaren dat de 'pessoa-tuigen' die niet origineel zijn (dus die zwarte bvb) sneller verschuiven en minder goed blijven zitten in de speciale haakjes. De witte (originele) blijven beter zitten.
Veel succes