door de bomen het bos niet meer zien,...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

door de bomen het bos niet meer zien,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 23:35

Jeetje wat moet je nou,... de methode volgens Parelli, Roberts, Voest of vergelijkbare goeroes, want dat zijn ze wel geworden door alle aandacht. Ik heb een freestyle cursus gedaan ala Voest en demonstratie's bijgewoond ala Parelli en Roberts, verder stapels boeken gelezen over allerlei onderwerpen om zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal te vergaren. De cursus vond ik nodig om meer zelfvertrouwen te krijgen in de omgang met paarden, nog voor ik een eigen paard kocht. Ik ben dus niet pro de ene en anti de andere methode, maar mijn bescheiden mening is dat de beste methode nog steeds je eigen methode is, waarbij je best gebruik kunt maken van de kennis van anderen, maar je haalt er uit wat bruikbaar is en de rest laat je voor wat het is. Als je daar de tijd voor hebt genomen, dan ken je je eigen paard het beste en de manier waarop je met hem omgaat moet volgens mij berusten op wederzijds respect en vertrouwen. Iedereen maakt fouten, daar leer je weer van, als je tenminste ook kritisch naar jezelf kunt kijken. Maar daar is geen snelle formule voor, geduld, concequent zijn en respectvol met hem omgaan is voor mij de enige goede formule. Maar nogmaals dat is mijn mening.

WaratjeJarig

Re: door de bomen het bos niet meer zien,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:25

Gut, laat dat nou ook mijn mening zijn..... Haha! Haha!
Methodes zijn leuk als je ze gebruikt om inzicht te krijgen, als je eenmaal inzicht hebt, hoef je de methode niet meer te volgen, maar gebruik je de gereedschapjes die je eruit gevist hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 07:57

En wat wil je nou met dit topic?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:32

Ik denk dat ze gewoon even haar mening wou geven Lachen

Ben het er mee eens! Haha!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:29

Wendy schreef:
En wat wil je nou met dit topic?

Omdat ik steeds weer verbaasd ben over de discussie's die hierover ontstaan. Voorstanders van de ene methode kraken de andere af en andersom. Ik respecteer ieders mening en iedereen moet zeker doen wat voor hem of haar het beste werkt, maar ik wilde even een nieuw licht op de zaak laten schijnen. Daar hoef je het zeker niet mee eens te zijn, was gewoon een reactie van mijn kant.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:35

Haha! ik ben het er wel mee eens hoor.

Ik heb ook vanalles thuis liggen, freestyle, parelli, hempfling, het boek van Inge Teblick... Ik haal eruit wat voor mij van toepassing is maar zit niet vast aan 1 methode.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:46

Om uit methodes dat te halen wat je het meeste geschikt lijkt, staat iedereen vrij. Maar om dat te kunnen doen moet je toch kennis hebben van die verschillende methodes. En vooral bij methodes die stapsgewijs opgebouwd zijn, en waar een structuur in zit, loop je het risico dat je dingen overslaat. Het is dan net als het bakken van een taart: vergeet het meel en de hele taart mislukt.

Dus ongeacht welke methode je volgt, ben ik er toch voorstander van om een methode helemaal te volgen, en je theoretisch te verdiepen in de rest. Ze verschillen namelijk niet zoveel van elkaar...de een gebruikt een vierkante picadero, de ander een ronde, uiteindelijk ben je bezig met het paard, en die begrijpt alleen een ding: paardentaal.