hoefijzers? of kan het anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Emm_

hoefijzers? of kan het anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 17:48

hallo,

winston heeft een hoefzweer en dat is nu door de DA weggesneden en nu moet ik dus 2 keer per dag zijn hoef in een zak soda doen.
maar de hoefzweer zat op een beetje vervelende plek:

Afbeelding
Afbeelding

maar nu vind de DA dat er over een week ijzers onder moeten, omdat de scheur anders helemaal door scheurt. maar omdat winston zijn hoeven heel stevig zijn en mooi hard groeien, wil ik eigenlijk geen ijzers eronder!
dus kan het ook anders?

groetjes Emma

Achterom

Re: hoefijzers? of kan het anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:26

Ik zou je aanraden om eens contact op te nemen met een goede natuurlijke bekapper. Door goed bekappen kan de plek ontlast worden. Het zal er waarschijnlijk redelijk snel uitgroeien, maar dat is wel werk voor een prof!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:38

oke, ik zal nog wel even kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:39

Trouwens, vraag het je smid gewoon eens. Dierenartsen hebben weinig verstand van hoeven en beslag over het algemeen. Het is het vak van de smid, die zal je een goed antwoord kunnen geven op je vraag Lachen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:41

ja maar ik denk dat mijn hoefsmid wel hetzelfde erover denkt, hij werkt namelijk bij de DA praktijk. maar ik wil misschien ook een andere hoefsmid, omdat die van mij nooit tussendoor kan komen...

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:01

Als ik jou was zou ik dan een natuurlijke bekapper bellen!

En over hoefsmeden en dierenartsen: Vorig jaar hebben 2 verschillende dierenartsen gezegd dat Santos hoefbevangen was, en 2 verschillende hoefsmeden (een traditionele (die op aanraden van de DA kwam) en een natuurlijke) en die zeiden beide dat ze niet hoefbevangen was, er misschien een beetje tegenaan. Dus dierenartsen en hoefsmeden hebben echt verschillende meningen. Haha! Maar ligt aan haar pees dus. Ik heb nu de natuurlijke bekapper.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:19

_Emm_ schreef:
ja maar ik denk dat mijn hoefsmid wel hetzelfde erover denkt, hij werkt namelijk bij de DA praktijk. maar ik wil misschien ook een andere hoefsmid, omdat die van mij nooit tussendoor kan komen...

...en zo helpen ze elkaar wel aan werk Koe

je paard heeft geen ijzers nodig. paarden met ijzers krijgen ook hoefzweren. het is onzin om een paard om deze reden te beslaan.
vaak adviseren dierenartsen standard ijzers.

je moet ervoor zorgen dat de hoefwand niet langer wordt dan hoogstens 2mm boven de zool. en goed af laten ronden. dan komt het helemaal goed.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 22:22

de ijzers zouden er dan om moeten omdat de scheur anders groter zou worden en als het weer helemaal aan elkaar gegroeit is dan kunnen de ijzers er weer af.

ik bekap (nog) niet natuurlijk, maar ik zou wel zelf een beetje de hoefwand bij kunnen vijlen(ik heb veel gekeken en geluisterd toen het mijn buurmeisje werd geleerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:28