[AR] help mijn schofje veroorzaakt drukplekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viktor00

help mijn schofje veroorzaakt drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 16:22

Hallo,

Sinds een jaar ben ik aangespannen gaan rijden met mijn haflinger Viktor. Ik dacht ik koop meteen goed tuig want met m,n (goedkope) rijzadel heb ik ook problemen gehad.
Ik heb tuig gekocht van ideal en heb samenen met de man waarbij ik m'n koetsiersbeijs heb gehaald (martin vd Broek) beken of het tuig paste dit was zo volgens hem. (ik heb het tuig ook via hem aangeschaft).

Vorig jaar in novemnber dacht ik er klopt iets niet er kwamen witte haren te voorschijn op de schoft. Martin nog ens laten kijken maaar volgens hem paste het tuig.

LAter bleken er ook drukplekjes te zijn van het zadel want je zag de vorm erin maar op zijn schoft vond ik de haren twijfelachtig.
Inmiddels heb ik een nieuw zadel aangeschaft boomloos, Viktor loopt hier heel goed onder. In de winter heb ik maar een paar keer aangespannen gereden. Het werd voorjaar wonder boven wonder verdwenen alle witte hare, dus ik was weer helemaal gelukkig!!

Tot...... in juni niets te zien toen hebben we met de kar een paaltje geraakt, verder was er niets kapot ook geeen paniek geweest met viktor enzo.

Dus ik tuig Viktor af een uurtjes later kom ik op stal.. wat denk je twee eieren aan weerszijde van zijn schoft.
Ik dacht komt vast door die paal, maar ik denk ik rij even naar de zadelmaker in Bladel (Claasen, heeft iemand ervaring met hem) . Die heeft alles een keer bekeken, schoftje lijkt toch te passen hij mag alleen wat strakker in de strengen en de broek mag een gaatje korter. Ook had ik een onderlegger van polypad, die kon ik beter niet gebruiken volgens de zadelmaker. We hebben weer een aantal gaatjes bij laten maken (voorheen ook al). Ook vond hij het verstandig de stophaakjes er af te halen. Zo gezegd zo gedaan.

Weer een 1,5 maand niet gereden ivm dazen hitte ed. We dachten vorige week kom we zullen eens gaan rijden!!
Dus vorige week zaterdag gereden ik dacht ik voel waat op z'n oude drukplekken, ja helaas ze zijn weer wit!!
Mijn vriend zei stel je niet aan, je denkt dat je wat ziet. Zondag weer gereden een uurtje niets aan de hand.

Maar ja vandaag mooi weer we gaan een eindje rijden, dit worden dus 4 a 5 uurtjes omdat het zón heerlijk weer is!!

Wat denk je Viktor begint al een beetje raar te lopen hij valt elke keer naar de verkeerde kant vd weg hij wil elke keer links en links vd weg lopen. Kom ik thuis Viktor afgezadeld ik denk ik kijk even naar zijn schoft en wat denk je aan de linkerkant een superei!!

Dus daar gaan we weer dacht ik.

Heeft iemand dezelde ervaring als mij last van drukplekken onder het schoftje volgens de mensen die ik gesproken heb oa Martin kan het schoftje eigenlijk niet drukken. omdat er geen druk opzit.

Misschien een schofje op maat laten maken door een tuigmaker???

Heeft iemand de oplossing??

Groeten

JoyCiej007

Re: help mijn schofje veroorzaakt drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:35

Ja, ik ken het probleem Knipoog ik men recreatief met een grote shetlandmerrie voor een 4wielig koetsje, zij is ook heel gevoelig qua drukplekken e.d. ze rijdt ook altijd met een singelbontje om haar singel van het zadel heen, maar ook een grote zwarte sok die aan beide kanten open is, die hebben we over de binnen en buitensingel gedaan van het schofttuig. Ook zij kreeg drukplekjes en witte haartjes door het schofttuig, wat overigens perfect past en van prima kwaliteit is. ze heeft het dan wel niet zo erg als jou haflinger, maar er zijn verschillende oplossingen voor te bedenken. zo kan je bij een ruitersport/menwinkel speciale onderleggers kopen die er voor gemaakt zijn, zowel voor het schoft- als het borsttuig. ze zijn er in verschillende maten te krijgen. zelf rijd ik nu altijd met een singelbontje of neusbontje van schapenwol (kan ook nepschapenwol zijn) in maat full, die doe ik onder haar schofttuig en het werkt perfect, geen drukplekken meer Lachen

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:03

ik heb sinds kort bij mijn pony ook bontjes van de divoza en ze zijn zwart ze zijn wel een beetje groot maar ja als dat je pony helpt en ze zijn er voor schoft en borst er ben er super tevreden mee wel vervelend voor je dat ie zo snel druk plekken heeft maar succes er mee

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:50

singelbontjes kunnen idd ook helpen Ja
Of misschien tuigonderleggers.
Kijk eens op www.horsetotaal.nl daar staan ze ook wel.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:27

Ik ken het probleem. Ook ik heb ideal tuig en ook mijn pony's kregen er drukplekken van.
Gewoon een drukverdeler eronder en je probleem is over Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:35

viktor00 schreef:
Weer een 1,5 maand niet gereden ivm dazen hitte ed. We dachten vorige week kom we zullen eens gaan rijden!!
Dus vorige week zaterdag gereden ik dacht ik voel waat op z'n oude drukplekken, ja helaas ze zijn weer wit!!
Mijn vriend zei stel je niet aan, je denkt dat je wat ziet. Zondag weer gereden een uurtje niets aan de hand.

Maar ja vandaag mooi weer we gaan een eindje rijden, dit worden dus 4 a 5 uurtjes omdat het zón heerlijk weer is!!

Wat denk je Viktor begint al een beetje raar te lopen hij valt elke keer naar de verkeerde kant vd weg hij wil elke keer links en links vd weg lopen. Kom ik thuis Viktor afgezadeld ik denk ik kijk even naar zijn schoft en wat denk je aan de linkerkant een superei!!

Is dit ook niet mede debet aan het probleem; je pony staat een hele tijd stil en moet dan meteen volop aan de bak, als hij pech heeft uren lang.
Misschien is het een soortgelijk probleem wanneer wij andere schoenen aantrekken, wij lopen ook niet meteen 10 km op een paar nieuwe schoenen.
Wij moeten er ook aan wennen en inlopen. Zeker wanneer wij gewend zijn om NIETS te doen.

Heb je een zwaar lamoen, wat echt in de ligtogen hangt? Dit kan misschien ook nog wel verschil maken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:01

Ik zou het schoftje door een zadel of tuigenmaker laten vullen, net als met een zadel, zodat het wél goed past.
Ik heb er overigens altijd een onderlegger onder van Polypad, maar niet omdat de schoft niet goed past, maar puur voor het behoudt van het leerwerk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:30

manie schreef:
Ik zou het schoftje door een zadel of tuigenmaker laten vullen, net als met een zadel, zodat het wél goed past.
Ik heb er overigens altijd een onderlegger onder van Polypad, maar niet omdat de schoft niet goed past, maar puur voor het behoudt van het leerwerk.

Zuinige Drent Haha! Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:09

Geld, geld!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:37

De kussens van ideal tuigen zijn te vierkant. Daardoor komen die drukplekken. Op laten vullen was geen optie werd mij verteld.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:39

Een goede goede tuigenmaker kan ze ronder maken.
Het vergt iets meer aanpassing als alleen wat wol toevoegen, maar het kan wel.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:10

Is de pony stevig, of wisselt hij in z'n gewicht. Want een schoftje kan som mooier zitten wanneer de pony veel werkt en dus wat magerder is, dan wanneer hij ene tijdje heeft stilgestaan en er een laag spek bij heeft gekregen.

En als je niet zo vaak rijdt: het is net als veel op blote voeten lopen, dan is de huis ook wat sterker dan wanneer je altijd op schoenen loopt. Mss dat wanneer je wat vaker het schoftje omdoet de huid sterker wordt.

En cole's liniment maakt de huid ook sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:50

Albertine_N schreef:
Is de pony stevig, of wisselt hij in z'n gewicht. Want een schoftje kan som mooier zitten wanneer de pony veel werkt en dus wat magerder is, dan wanneer hij ene tijdje heeft stilgestaan en er een laag spek bij heeft gekregen.

En als je niet zo vaak rijdt: het is net als veel op blote voeten lopen, dan is de huis ook wat sterker dan wanneer je altijd op schoenen loopt. Mss dat wanneer je wat vaker het schoftje omdoet de huid sterker wordt.

En cole's liniment maakt de huid ook sterker.

maar wel verdund gebruiken, hoor!

( zeg het er maar ff bij, kan flinke brandwonden geven om het er zo puur op te smeren...)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:02

Oeps ja, dat klopt Bitch Bloos

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:08

Sponzen met zoutwater helpt ook om de huid te verstevigen.
Is lekker goedkoop en heel effectief.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:00

Mijn pony's liepen zich door in de oksel met een idealtuig, op de schoft liepen ze zich net nog niet door. Dus heb er ter voorkoming een schoftbeschermer ondergedaan.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:23

De vos had er in het begin last van, met alle schoftjes, maar dat is vanzelf over gegaan, de pony heeft ene olifantenhuis, want die heeft nog nooit ook maar iest van een plekje gehad met Idealtuig.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:37

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips!! Ik heb weer even geinformeerd bij de zadelmaker. Hij zegt dat het tuig goed past,dus dat het eigenlijk geen drukplekken kan veroorzaken. Maar ja dat doet het dus wel. Misschien kan ik het oplossen met een tuigonderlegger maar ik wil toch nog eerst bij een aantal mensen naar laten kijken voordat ik iets nieuws aanschaf.
Het ook niet zo dat viktor vanuit het niets weer heel veel moet doen hij is nl word ongeveer 3 a 4 x per week onder het zadel gereden en meestal een 1 a 2 keer per week voor de kar.
Hij is inderdaad iets dikker dan in de winter met het gras maar ja das vooral zijn buikje.
Heeft iemand ervaring met gel in het schoftje?? De lamoen is inderdaat niet echt licht en hij beweegt ook veel in het schoftje maar dat is normaal toch of ligt hij bij jullie wel stabiel. Zijn er ook licht gewicht lamoenen in de handel??