[AR] Vaste scharen liverpoolstang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Vaste scharen liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:39

Enkele maanden geleden heb ik veel problemen gehad met Nickey in het tuig.
Na een bezoek aan de tandarts (waarbij wolfskiezen zijn verwijderd) heb ik een nieuw en breder bit aangeschaft. Het viel me namelijk op dat de bril van zijn liverpool vaak dubbelklapte waarbij zijn lip wat klem kwam te zitten, zoals op deze foto (bij de pony rechts)
Afbeelding
Ik heb nu een liverpool met vaste scharen en lichte tongboog en vind deze veel mooier in zijn mond zitten, zie hier
Afbeelding
Het is zo'n bit
Afbeelding
Ik heb er inmiddels ook 1 voor Hero besteld

Nou vraag ik me af: wat is het nut van de losse scharen. Ik heb namelijk niet het idee dat dit scherper is alleen maar comfortabeler voor de mond.

Wie o wie weet dit?

Sjonniej

Re: Vaste scharen liverpoolstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:46

Citaat:
Het viel me namelijk op dat de bril van zijn liverpool vaak dubbelklapte waarbij zijn lip wat klem kwam te zitten,

wat bedoel je hier mee??

Voordeel van losse scharen is dat er wat meer beweging in zit. En het ene paard loopt hier beter op, de andere houdt meer van vaste scharen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 11:45

Zelfs als ik mijn leidsels los heb , blijft het bit niet mooi recht staan maar gaat de stang naar binnen of buiten staan waardoor zijn lip (of het zachte deel tussen lip en neusgat eigenlijk) door de schuimbril heensteekt. Het is een klein beetje te zien op de eerste foto. Ik vind die meer beweging dus juist nadelig

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:03

napie schreef:

Nou vraag ik me af: wat is het nut van de losse scharen. Ik heb namelijk niet het idee dat dit scherper is alleen maar comfortabeler voor de mond.

Wie o wie weet dit?

Veel paarden vinden het prettig een beetje met het bit te kunnen klooien. (Daarom rij ik ook het liefst op een dubbel gebroken watertrens Knipoog )
Een bit met vaste scharen biedt die mogelijkheid totaal niet.
Een bit met losse scharen een beetje meer en een bit met een pompstang is een prachtig 'klooi' bit.

Verder is een liverpool stang voor veel shetten te groot in de mond, ze hebben simpel weg teveel tong voor een liverpool met een rechte stang. Hierdoor komt een bit natuurlijk niet bepaald 'mooi' in de mond te liggen. Zo vanaf de foto te zien is dat ook bij jou pony het geval.

Daarnaast doe ik altijd van die bitringen aan het bit, dit houdt een liverpool, maar ook een dubbelgebroken trensje mooi op afstand van de lippen. Hierdoor heb je geen geprik in de lip of komt de lip niet tussen de bewegende delen van het bit.