Paard loopt niet rechtsom met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Paard loopt niet rechtsom met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:20

Ik had laatst een topic geopend dat ik met een paard aan de gang ging die niet linksom wil lopen.
Dit was een foutje want later bleek het om zijn rechtsom te gaan. Nu ik een paar keer met het paard bezig ben geweest kan ik beter over het probleem praten.

Linksom loopt hij super. Geeft nergens niks om, reageert super op je stem, niks aan de hand.
Rechtsom gaat hij heel raar staan kijken. Hij snapt er niks van dat iemand aan zijn rechterkant staat waardoor hij als hij het door heeft recht voor je gaat staan. Wil je hem zo weer rond krijgen, stormt hij recht op de persoon af die aan het longeren is. Een 3-hoek vormen met je longeerzweep en longeertouw gaat ook niet, hij draait gewoon met je mee.
Je merkt gewoon dat het onwennigheid van dat dier is, hij snapt het gewoon niet.

Hoe kan ik dit het beste oplossen. Please help me....

___iris___

Re: Paard loopt niet rechtsom met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:29

opnieuw beginnen "leer" hem op rechts te lopen, hij kent de rechterkant blijkbaar niet, en hij heeft heus niet door dat dat het zelfde is als links Suc6

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:33

Inderdaad, daar ben ik nu ook mee begonnen.
Hij durft nu sommige moment 2 meter afstand van me te nemen.
Je ziet gewoon dat hij er helemaal niks van snapt. Een week geleden kon ik nog niet eens aan zijn rechterkant gaan staan. Dus ik heb al wat gewonnen, was alleen benieuwd of ik het wel goed doe.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:42

ik heb dit met mijn pony nu ookal 2 jaar.. eerst durfde ik er niet voor te vechten want ze ging gewoon steigeren. de laaste tijd heb ik er een beetje hulp bij gekregen. lop een klein stukje met het paard mee. is nogal moeilijk aangezien ze om je heen draaien. gewoon hoofdstel beet pakken. en lopen dan laatje hem steeds losser. zorg dat je in die tijd al een 3 hoek hebt kunnen vormen. gewoon doorgaan. en door zetten. want omdraaien doen ze zeker op een gegeven moment willen ze de moeite er niet meer voor nemen aangezien je ze toch weer om draaid. laat hem in het begin ook niet te ver bij je van daan lopen.

succes

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:46

Ik heb dit probleem ook met me verzorgmerrie. Linksom gaat aardig, maar zodra ze rechtsom moet, draait ze om en wil ze weer linksom.
Omdat ze voor de koets loopt, wil ik het met dubbele lijnen proberen, maar ik weet nog niet hoe dat moet.

Als iemand tips heeft.....graag!!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:49

Lunawijffie, ik zo nog niet met dubbele lijnen beginnen als ie nog niet aan de enkele lijn wil. Je hebt anders kans dat ie zich helemaal vastdraait lijkt me.

Moyra, zo proberen we het nu ook. Morgen heb ik weer hulp van een vriendin van me. Ik heb het idee dat we het zo wel wat moeten winnen, maar ik merk het al dat er veel tijd in zal gaan zitten.
Ik loop nu altijd aan zijn rechterkant als ik hem aan het werk zet. Kan tegenwoordig ongeveer 2 meter afstand van hem nemen. Maar op het moment dat hij het weer eng vind draait hij zich weer naar me toe.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:04

Solide schreef:
Lunawijffie, ik zo nog niet met dubbele lijnen beginnen als ie nog niet aan de enkele lijn wil. Je hebt anders kans dat ie zich helemaal vastdraait lijkt me.

Wat dan wel???
Mijn redenatie was: ze kent die 2 lijnen en dat er iemand achter haar de commando's geeft. Ik dacht dat je ik haar dan dus met die 2 lijnen makkelijker kan sturen en dan dus ook de moeilijke kant op kan laten lopen. Wil dan beginnen op de hoefslag en dan de voltes insturen.

Ik zou even moeten kijken of ik ook de halve bak af kan zetten om een longeerring te maken. Het liefst longeer ik haar los, maar als ik dat nu probeer, gaat ze als een gek lopen rennen.
De baas wil dat ze met haar hoofd lager gaat lopen, maar ze heeft de bouw van een tuiger. Dan kan je niet verlangen dat ze van de ene op de andere dag gaat lopen stofzuigen.
Ik ben nu dus aan t bedenken hoe ik haar ten eerste ook rechtsom kan laten lopen aan 1 lijn en ten tweede hoe ik haar hoofdhouding lager kan krijgen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 15:07

Lunawijffie schreef:
Solide schreef:

Wat dan wel???
Mijn redenatie was: ze kent die 2 lijnen en dat er iemand achter haar de commando's geeft. Ik dacht dat je ik haar dan dus met die 2 lijnen makkelijker kan sturen en dan dus ook de moeilijke kant op kan laten lopen. Wil dan beginnen op de hoefslag en dan de voltes insturen.

Ik zou even moeten kijken of ik ook de halve bak af kan zetten om een longeerring te maken. Het liefst longeer ik haar los, maar als ik dat nu probeer, gaat ze als een gek lopen rennen.
De baas wil dat ze met haar hoofd lager gaat lopen, maar ze heeft de bouw van een tuiger. Dan kan je niet verlangen dat ze van de ene op de andere dag gaat lopen stofzuigen.
Ik ben nu dus aan t bedenken hoe ik haar ten eerste ook rechtsom kan laten lopen aan 1 lijn en ten tweede hoe ik haar hoofdhouding lager kan krijgen.

Inderdaad om de bak kleiner te maken heb ik ook aan gedacht. En denk dat je instelling goed is, eerst rechtsom lopen en dan pas de hoofdhouding.
Ik ga het dier waar ik probleem mee heb inrijden. Hij reageerd helemaal niet op zadel en hoofdstel, is echt super mak. Maar eerst moet hij rechtsom kunnen lopen voordat we verder gaan.
Zelf zou ik het in jouw instantie toch niet meteen gaan proberen met dubbele longe, maar ja vaak is logisch nadenken het beste. Ik zou het gewoon nog niet durven. Met enkele longe als ie dan omdraait is het nog niet zo'n probleem (tenminste ik heb dan zo'n tussenstuk aan het bit hangen). In de dubbele longe kan hij zich vastdraaien.....

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:17

"Mijn" merrie is een jaar of 10 en wordt niet onder t zadel gereden. Toen ze er net was, hebben ze het geprobeerd, maar er zijn 2 meiden afgevallen op t moment dat ze benen gaven. Opzadelen (en longeren met klapperde beugels) en opstappen gaat goed, maar been geven en plof, een bommetje. Ik heb er dus ook zelf nooit opgezeten.
Nu is het gewoon zonde om haar maar zo te laten staan. In het kleine jaar dat ze er nu is, heb ik haar wel zo rustig gekregen dat ik haar kan wassen, hoeven krabben en rustig naast me meelopen. Maar dat drukke zal er nooit uit gaan. Ze vindt het voor de koets gewoon helemaal geweldig en loopt met opgeheven hoofd te trekken. Ik wil nu alleen wat meer met d'r gaan doen. (opnieuw) inrijden is voor mij geen optie en er is niemand op stal die het wil doen. Dus moet ik iets anders verzinnen.....vandaar dat ik op de dubbele lijnen uitkwam (om de koets na te bootsen).

Als er tips zijn, dan hoor ik die heeeeel graag.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:19

Oh en dat bitstukje om mee te longeren....is bij haar te groot. Ze heeft een smalle mond en zodra dat stukje beweegt, pakt ze het met d'r lippen en gaat ze er mee spelen....gek wijf!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:34

ik longeer die van mij ook met dubbele lijnen Knipoog gaat daardoor al veel beter je hebt veel meer te vertellen dan met een enkel lijntje. lunawijffie als je tips wilt moet je ffies pben maar je krijgt pas vanavond reactie want de fries klaar gaan maken voor de showavond vanavond op noordwijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:18

Bitstukjes zijn eenramp, maak de longeerlijn aan de binnenring vast. Sowieso zou ik eerst met (touw)halster longeren.

En Lunawijffie, je paard is gerust in te rijden, waarom breng je haar niet naar een prof toe? Zelf aanklooien zou ik iig niet meer doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:22

Solide schreef:
Zelf zou ik het in jouw instantie toch niet meteen gaan proberen met dubbele longe, maar ja vaak is logisch nadenken het beste. Ik zou het gewoon nog niet durven. Met enkele longe als ie dan omdraait is het nog niet zo'n probleem (tenminste ik heb dan zo'n tussenstuk aan het bit hangen). In de dubbele longe kan hij zich vastdraaien.....

Ik zou het paard helemaal zonder longe longeren: afgesloten longeerkraal en sturen met lichaamspositie. Dan kan hij draaien zoveel hij wil, komt hij helemaal niet in de knoei met lijnen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:38

Cassidy schreef:
Bitstukjes zijn eenramp, maak de longeerlijn aan de binnenring vast. Sowieso zou ik eerst met (touw)halster longeren.

En Lunawijffie, je paard is gerust in te rijden, waarom breng je haar niet naar een prof toe? Zelf aanklooien zou ik iig niet meer doen.

Bitstukjes zijn een drama, dus doe ik de lijn door de bitring omhoog over d'r hoofd en aan de buitenste bitring vast.
En door een prof in laten rijden....het paard is van een stalhouder die haar voor de koets gebruikt. Dus ze hoeft niet ingereden te zijn. Hij gaat er ook echt geen geld aan uitgeven om haar in te laten rijden, dat moeten we zelf maar oplossen.
Dus eigenlijk wil ik haar zonder te rijden toch trainen. Heb al zitten denken aan VD, maar het afzetten van de bak is lastig. De meeste friezen zijn met en/of zonder lijn te longeren, maar mijn wijffie gaat als een malloot door de bak rennen en denkt dat ze een arabier is, gek wijf....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:45

Is Parelli niet wat voor jullie? Hoef je niets af te zetten, je hebt het paard aan halstertouw en leadrope vast.

Of je gaat wat Grondwerk doen. Kijk even hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:55

Heb ik al bekeken, maar vind Parelli te veel een trucendoos. Heb volgens mij wel het boek van Voest liggen en zal eens kijken naar dat boek van Inge Teblick (??)

Thnx voor de tip....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:57

Parelli een truukendoos? Wat is VD dan?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:12

Vrijheidsdressuur...knielen en zo...wel heel goed om ze gehoorzaam te maken, maar erg moeilijk. Madame is nogal eigenwijs en doet wat ze wil.... Haha!
Heb een dvd gezien van Parelli en ik krijg er een beetje geknutseld gevoel bij, ik weet het niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:14

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:15

Dank je wel....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:22