Paard laten werken aan de longe zonder bijzet...HOE?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_Vladi

Paard laten werken aan de longe zonder bijzet...HOE?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:37

Hallo,

Ik longeer mijn friesche merrie ongeveer 1x in de week met longeersingel en touwtjes om het voorwaarts neerwaarts te trainen. Alleen heeft het paard nu een abces ter hoogte van de singel, ze mag dus niet gereden worden de komende weken. Wat ik nu dus nog met haar kan doen is haar losgooien of in de trainingsmolen zetten. En natuurlijk longeren, en dat wil ik dus bijna elke dag doen zodat ze wel op conditie blijft. Maar er is een probleem vanwege het abces kan ik de longeersingel niet gebruiken en dus ook niet met touwtjes longeren. Doordat ik alleen met hoofdstel kan longeren loopt ze helemaal uit elkaar en met der koppie hoog in de lucht (want het is en blijft een fries die graag laat zien hoe trots ze is) en is het longeren verandert in 'rondslingeren' wat dus een beetje nutteloos is..Ik leg nu soms balkjes op de longeercirkel zodat de voetjes nog een beetje van de vloer gaan maar daar blijft het bij.. Ze heeft nu even lekker vakantie op het weiland maar als ze terug is moet ik toch een oplossing hebben om haar aan het werk te kunnen zetten.

Ik hoop dat er iemand op bokt is die een goed idee voor mij heeft!

Alvast bedankt!!
Caroline & Blackie

Afbeelding

Jasia

Re: Paard laten werken aan de longe zonder bijzet...HOE?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:40

Ik zou gewoon longeren, en dan gaat ze vanzelf wel onstpannen.. als het goed is ..

En anders gewoon lekker losgooien, blijft ze op conditie en kan ze toch vrijbewegen..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:41

veel schakelen en voltes openen en sluiten.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:41

Je zou met een dubbele longeerlijn kunnen werken, dus 1 lijn achterlangs en 1 lijn vooraan, kijken hoe dat gaat. Alternatief is er helemaal achter lopen met 2 lijnen (zeg maar leidseltraining). Je kunt dan met behulp van stem en teugelcommando's wel aanleuning vragen. Dus hetzelfde als je zou doen wanneer je erop zou zitten, alleen dan dus zonder benen. Is ook erg goed voor je eigen conditie Tong uitsteken

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:47

Ik wil er nog even bij melden dat ze wel een beetje lui is aan de longe en ERG trekt.. dat trekken is een heel stuk minder als ik MET touwtjes longeer maar als ik het zonder doe wordt ik soms de hele bak door getrokken.. stukje afzetten heeft geen zin de longeerbak is al afgezet maar als vierkant..de stukken dat ze dus niet langs het hek loopt gaat ze heel erg trekken, erg vervelend!

Ook heeft ze nogal een hekel aan de longeerzweep en vroeger bokte ze vreselijk naar de zweep, nu is dat niet meer zo erg en ik houd de zweep er wel bij omdat ze anders te veel terug zakt in tempo.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:48

Roadracer schreef:
Je zou met een dubbele longeerlijn kunnen werken, dus 1 lijn achterlangs en 1 lijn vooraan, kijken hoe dat gaat. Alternatief is er helemaal achter lopen met 2 lijnen (zeg maar leidseltraining). Je kunt dan met behulp van stem en teugelcommando's wel aanleuning vragen. Dus hetzelfde als je zou doen wanneer je erop zou zitten, alleen dan dus zonder benen. Is ook erg goed voor je eigen conditie Tong uitsteken

Vanwege bovengenoemde ga ik er dus ook liever niet achter lopen, ik krijg liever geen trap voor m'n hoofd.. Het is echt een schat maar met longeren..pffoeee Duivel

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 10:51

Jasia schreef:
Ik zou gewoon longeren, en dan gaat ze vanzelf wel onstpannen.. als het goed is ..

En anders gewoon lekker losgooien, blijft ze op conditie en kan ze toch vrijbewegen..

Als ik alleen met hoofdstel longeer ontspant ze wel en zakt het koppie wel na een tijdje maar de achterhand enzo gaat er dus echt niet onder.. Ze vind er ook niet zoveel aan, als ik m,et touwtjes longeer lijkt het wel of ze dat veel leuker vind en werkt ze graag voor je.. raar paard he?!

Losgooien vindt ze ook wel lekker maar het enige wat ze doet is rollen en daarna blijft ze een beetje rondkijken in de bak, ze gaat zich niet uitleven en eens lekker rennen bokken en spelen in de bak..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:25

Caro_Blackie schreef:
Ik wil er nog even bij melden dat ze wel een beetje lui is aan de longe en ERG trekt.. dat trekken is een heel stuk minder als ik MET touwtjes longeer maar als ik het zonder doe wordt ik soms de hele bak door getrokken.. stukje afzetten heeft geen zin de longeerbak is al afgezet maar als vierkant..de stukken dat ze dus niet langs het hek loopt gaat ze heel erg trekken, erg vervelend!

Ook heeft ze nogal een hekel aan de longeerzweep en vroeger bokte ze vreselijk naar de zweep, nu is dat niet meer zo erg en ik houd de zweep er wel bij omdat ze anders te veel terug zakt in tempo.

Dit trekken kan je misschien verminderen door de longeerlijn aan de binnenkan door het bit heen te halen, dan dan achter de oren langs te doen en aan de andere zijde aan het bit te bevestigen. Veel paarden die heel erg trekken zien hierdoor wat meer controleerbaar.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:48

odetteke schreef:

Dit trekken kan je misschien verminderen door de longeerlijn aan de binnenkan door het bit heen te halen, dan dan achter de oren langs te doen en aan de andere zijde aan het bit te bevestigen. Veel paarden die heel erg trekken zien hierdoor wat meer controleerbaar.

Nee dit werkt ook niet heb ik al vaak geprobeerd. Ze is gewoon verschrikkelijk sterk en gooit gewoon haar gewicht in de strijd. Een lichtgewichtje is het niet Tong uitsteken

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:53

Ik bedoel met losgooien niet dat je haar in de bak zet, maar dat je haar een beetje opjaagt met een zweepje, het zelfde als longeren, maar dan los.. Snap je..?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:53

Waarom laat je haar eens niet springen?
Eens leuk voor de afwisseling én ze krijgt beweging...

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:01

@Natje_Spirit --> Het paard is een fries heeft dus geen springervaring...dus voorlopig is een blessure wel genoeg denk ik Tong uitsteken

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:04

Ik longeer altijd zonder bij zet hoor! En wat maakt het uit dat het geen fries is! Heb hier op bokt wel vaker friezen zien vrijspringen hoor! En ik denk dat dit nu het goede moment is om wat springervaring op te doen! Hoeft niet super uit te zien en een meter hoog te zijn, als het paardje er plezier in heeft en beweging krijgt is het toch okay?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:25

Om het trekken tegen te gaan zou je kunnen longeren met een touwhalster. Dit werkt wat scherper in. Werken met dubbele longe maar zonder longeersingel zou ik niet doen. Ik vrees dat het toch longeren wordt zonder dat je haar echt aan het werk zet. Ik zou haar lekker vrij geven, als je de mogelijkheid hebt om haar op het land te zetten zou ik dat gewoon doen.

Op momenten dat ik niet met mijn paard rijden kan, ga ik grondwerk doen. Is ook heel goed voor de onderlinge band, en je krijgt er hele fijne paarden door.

Een tip voor jou: viewtopic.php?f=125&t=625206

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:21

-->Caro_Blackie: een fries kan wel springen hoor Haha!
Ken 3 friezen die allebei over de 60-70 kunnen , ze zullen misschien wel wat springervaring hebben, maar het bewijs is er toch Knipoog En hoog hoeft het niet, een laag kruisje ofzo. Veel paarden springen graag (toch die dat ik kennen)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 00:13

Veel overgangen laten maken aan de longe zodat hij beter naar je gaat luisteren. je houd dan de aandacht erbij en tegelijkertijd ben je lekker bezig. Dus stap binnen een paar passen weer draf en dan weer stap en zo steeds kort op elkaar overgangen maken... daarna ook tempowisselingen enzo... lekker met je stem bezig zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:26

Caro_Blackie schreef:
stukje afzetten heeft geen zin de longeerbak is al afgezet maar als vierkant..

Je kan proberen in de hoeken de longeerbak af te zetten zodat je toch een ronde longeerbak hebt.

Verder denk ik dat je je paard wel kunt trainen met behulp van veel overgangen en schijnovergangen en voltes te sluiten en te openen.Balkjes te laten lopen.Met de balkje kun je ook heel veel doen.Je kunt ze op verschillende afstanden en hoogstes leggen.Ik zou ook kijken of je je paard kunt leren vrij te springen.Ik denk dat je paard dit ook wel erg leuk zal vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:58

Mocht je echt je paard willen bijzetten maar door het abces geen longeersingel kunnen gebruiken, kun je ook zo longeren:

Afbeelding

Foto is van een longeerhulp HO van Kavalkade, maar dat valt met een stukje stevig nylonkoort ook de bereiken.
Mocht je deze longeerhulp willen aanschaffen, kijk dan op www.loesdau.de en zoek op artikel nr. 5293.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:51

Cassidy schreef:
Mocht je echt je paard willen bijzetten maar door het abces geen longeersingel kunnen gebruiken, kun je ook zo longeren:

Afbeelding

Foto is van een longeerhulp HO van Kavalkade, maar dat valt met een stukje stevig nylonkoort ook de bereiken.
Mocht je deze longeerhulp willen aanschaffen, kijk dan op www.loesdau.de en zoek op artikel nr. 5293.

Super bedankt!! eindelijk een reactie waar ik ook echt iets mee kan!! Haha!