Help! Bitloos en boomloos vraag!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pirelli_girl

Help! Bitloos en boomloos vraag!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:42

Hallo!

Ik rijd mijn paard nu alweer bijna een jaar met een boomloos zadel. Een chyenne.
Daarnaast gebruik ik een western hoofdstel (zonder neus riem etc.), met een een gewoon basis western bit met scharen.
Hij loopt hier niet verkeerd op, maar ik wil zo graag naar bitloos, omdat ik mijn teugels altijd heel lang heb en dat bit dus haast niet gebruik. Mijn vraag over het bitloos rijden is dan ook :

wat kan ik beter gebruiken? Een bitloos hoofdstel of een bosal? Of iets anders?

Over het zadel het volgende:
Ik heb mijn oude westernzadel nu te koop staan, omdat ik er nooit meer mee rij.
Hij wil het gewoon niet meer, te veel verknocht aan zijn boomloze zadel denk ik Lachen
Ik wil dus over op een boomloos westernzadel (als ik genoeg gespaard heb, pfff wat zijn die krengen duur!! ) en dan het liefst een Nevada van Boomloos Barefoot.
Nu staat er op www.boomloosrijden.nl dat een Nevada veel wordt gebruikt voor ronde paarden.
Mijn paard heeft gewoon een aanwezige schoft (zie foto's profiel) en is nou niet echt rond.
Kan dit gewoon? Ik vind de Nevada echt veel mooier dan de Arizona!

Ik ben een week niet op internet, betekend niet dat ik niet meer geinteresseerd ben hoor!
Vandaag beantwoord ik nog!

Bedankt! Groetjes Pirelli girl Pling

pmarena

Re: Help! Bitloos en boomloos vraag!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:12

Alle Barefoots zijn in principe geschikt voor alle paarden.

Enige uitzonderingen zijn korte ruggetjes die te weinig ruimte hebben voor de grotere Barefoots , en erg hoge+smalle schoften , met een wat ingezakte rug.

Een Nevada is ideaal voor ronde paarden vanwege het grote oppervlak waardoor het zadel veel grip heeft op zo'n bolle Knipoog

Dat heeft dus verder niets met de schoftruimte te maken , die is in principe bij alle Barefoots hetzelfde namelijk.

Je kunt verschillende bitloze optomingen gebruiken.
Waarvoor gebruik je op dit moment het bit , op welke momenten heb je het nodig ?

Heb je af en toe een goede rem nodig als het dier even stuipjes krijgt Haha! dan is een touwhalster of hackamore erg fijn.
Daarmee kun je prima met losse teugel rijden maar als je eens in moet grijpen dan is hij er wel voor je.

De leren bitloze optomingen die er grofweg uit zien als een gewoon hoofdstel en remmen op een brede leren neusriem , werken minder doordringend in als je de noodrem erop zet.

Voor even zijwaarts bijsturen zijn ze echter prima.

Dat is mijn ervaring.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:24

Over het bitloze hoofdstel kan ik je wel adviseren. Een Dr. cook bitless bridle. Ik vind het een absolute aanrader. Je rijd er zo mee weg. Je hebt ze ook in Western uitvoeringen voor het plaatje:-)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:13

Ik rijd naar alle tevredenheid zowel met touwhalster als met het bitloze hoofdstel van www.ruitersportshop.com
Qua prijs-kwaliteitverhouding zijn de hoofdstellen ook erg goed!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:19

even over de nevada, mijn paardje heeft redelijk wat schoft en het zadel blijft als een huis liggen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:36

Over boomloze zadels kan ik je niets vertellen, ik rijd zelf nog niet boomloos. (Wil ik wel heel graag Ja)
Over bitloze hoofdstellen kan ik je die van de Ruitersportshop zeker aanraden! Ik vind hem erg fijn en kon er zo mee wegrijden Ja

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:25

Bertuss schreef:
Over boomloze zadels kan ik je niets vertellen, ik rijd zelf nog niet boomloos. (Wil ik wel heel graag Ja)

Waarom wil je een boomloos zadel? Past je huidige zadel niet?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:05

Jawel, die past prima, maar een boomloos zadel lijkt me gewoon veel fijner. En ik vind ze mooier Knipoog
Ga ook een testzadel aanvragen Lachen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:58

Bertuss schreef:
Jawel, die past prima, maar een boomloos zadel lijkt me gewoon veel fijner. En ik vind ze mooier Knipoog
Ga ook een testzadel aanvragen Lachen

Over smaak valt niet te twisten Schijnheilig

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:44

pirelli_girl schreef:
Ik wil dus over op een boomloos westernzadel (als ik genoeg gespaard heb, pfff wat zijn die krengen duur!! ) en dan het liefst een Nevada van Boomloos Barefoot.
Ik vind de Nevada echt veel mooier dan de Arizona!
Ik heb er een te koop:
viewtopic.php?f=63&t=643110url

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:02

Bosal kan heel erg scherp inwerken.
Ik heb liever een bitloos hoofdstel. Hiervan heb je ook weer verschillende. Advies hierover is heel moeilijk te geven omdat het zo persoonlijk is voor paard en ruiter.
Ik rij graag met een crosslink (zelfde principe als de Cook), maar er zijn paarden en mensen die dit echt niks vinden.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:46

Ik rij boomloos én bitloos.
Ben van beide zeer tevreden!
Een bosal vind ik persoonlijk een minder goed bitloos hoofdstel omdat ze, net zoals Lenneke_ zegt, scherp inwerken.
Ik heb een iets anders geknoopt touwhalster en heb hierbij m'n pony ingereden.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:30

Op paardnatuurlijk.nl stond er een heel artikel over, de bosal kwam daar het best uit de bus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:41

Wat ik eerlijk gezegt heel vreemd vind.
Een bosal kan best heel goed werken, maar niet in de handen van iemand die er geen ervaring mee heeft.
Ze zijn ook niet geschikt voor elk paard. Sommige paarden hebben een iets holle neus (niet zoals een disch, maar als je van de voorkant kijkt dat de neus horizontaal in een holletje loopt) De bosal is gemaakt van stevig materiaal, dat kan er pijnlijk zijn bij zo'n paard.