Untouchable die Touchable werd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ozzy1

Untouchable die Touchable werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:20

Vorig jaar heb ik een nu 5 jarige kwpn merrie gekregen.
Zij bleek een behoorlijk mishandeld paard te zijn.( niet door degene die haar aan mij heeft gegeven hoor!)
Ze werd gebracht, zwaar gesedeerd, omdat ze anders niet pakken en te vervoeren was.
Een heel karwei geweest dus.
Ik heb het paard op de wei gezet en haar eerst een tijd gegeven om weer wat aan te sterken.
Zij verloor haar halster, waar grote wonden onder zaten.
Om nu te beschrijven wat ik in een heel jaar allemaal gedaan heb is te veel.Ik heb alles geprobeerd.

Zij was dus onvangbaar en contact met haar had ik inmiddels.
Kon haar nu poetsen, maar altijd heel voorzichtig.
Ik had haar aan mijn 17 jarige ruin gekoppeld, waar ze helemaal op steunt.
Het is al een heel karwei geweest haar zover te krijgen.
Maar ja, je moet ook eens naar de hoefsmid en veearts, dus na een jaar werd het toch wel eens tijd om haar te kunnen pakken.Maar dat stukje vangen mislukte steeds.

Tot ik een advertentie zag, probleempaarden gezocht.
Gereageerd en het bleek Annemarie v d Toorn te zijn.
Ze zochten paarden voor een demo.
Maar mijn paard heeft natuurlijk geen 1 probleem maar meerdere en het zou oneerlijk geweest zijn om haar bloot te stellen aan heel veel publiek.
Dus hebben we besloten dat Annemarie bij mij thuis kwam.
Die dag was vorige week.
Ik heb de mooiste dag van dit jaar beleeft.
Annemarie heeft precies uitgelegd wat ze ging doen en waarom.
Mijn paard dat als ze een vreemde ziet dan meestal in de aanval gaat, ging haar vertrouwen.
Haar tactiek werkte zo goed, terwijl het er zo simpel uitzag.
Een stok, en dan steeds het paard aanraken(dat in elkaar kroop) en dan bij ontspanning de stok weg.
Binnen 10 minuten had ze het helemaal door dat ze niet in elkaar gemept ging worden.
Hoofd ,hals, rug ,achterhand, benen , alles werd aangeraakt.
Toen ze daar doorheen was, werd er een touw aan de stok bevestigd.
Een soort vishengel vonden wij.
Met veel rust ging dat om haar hoofd en het paard was gevangen, zonder ellende en geweld.
Haar halster deed ze heel rustig om en daar stond ze.
Ze stond er zo trots bij, het was vreselijk emotioneel om te zien.
Emotioneel omdat ik zoveel met haar meegemaakt heb in een jaar en zoveel commentaar heb gehad dat het niet zou lukken met dit paard en er maar 1 goede weg voor was.
Zelf geloofde ik in haar, ook al beet ze een stuk uit mijn man's keel,sprong ze uit stallen als ik haar na weken eindelijk binnen kreeg met noodweer avonden buiten heb zitten wachten, haar ogen vertelde me zoveel en iets hield haar zo tegen om zich te geven.
Een overwinning, mijn doel is bereikt, ze kan nu liefde en zorg gaan ontvangen die zo hard nodig heeft na jaren ellende.
Ik ben er nog niet en het zal nog veel geduld en tijd vergen, daar ben ik me van bewust.
Maar deze dag staat te boek als de dag dat Untouchable haar nieuwe naam Touchy waardig werd.

De dag erna kon ik wel janken van ellende, in de wei, halster af, nekband al over haar ogen .
Mijn hersenen hebben overuren gedraaid.
Maar na uren zweten, is het gelukt om alles weer om te krijgen.
En loop ik iedere dag een stukje met haar aan het touw, en ze accepteert het, volgens mij geniet ze er stiekem van.

Ik ben blij dat ik iemand als Annemarie heb ontmoet en ik ga me zeker verdiepen in het Monty Roberts gebeuren.
Heb het met eigen ogen kunnen zien dat het dus werkt en geen show is.
Nogmaals heel erg bedankt Annemarie

celintjuh

Re: Untouchable die Touchable werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:24

oohhh, wat geweldig mooi!
Ik krijg er helemaal kippenvel van...
Heeeee; veel succes met 'jou touchy!'
Liefs Hanneke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:26

wat ontzettend fijn dat je hulp hebt kunnen krijgen bij dit paard, en ik hoop voor je dat jullie samen een fijne toekomst krijgen. Ja de methode Roberts werkt, maar dat is niet het enige wat ze met je paard heeft gedaan. Die stok en dat touwtje eraan vind je bij meerdere stromingen binnen de NH, niet alleen bij Monty Roberts. Kijk even naar Parelli, of Clinton Anderson.

Voor jou twee links: www.parelli.com en www.downunderhorsemanship.com.

Heel veel succes verder met je paard.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:31

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:35

Wat fijn voor je zeg!! Wees maar heel trots op haar en natuurlijk ook op jezelf! En nog veel succes verder met haar!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:36

Hoi,

bedankt voor jullie reacties.
Ik ben bekend met parelli en heb daar natuurlijk ook dingen uit gebruikt.
Ik ben ook van mening dat als je je gezond verstand en je intuitie gebruikt je al een eind komt(zie ons verhaal)
En dat in alle methodes iets zit wat je kan gebruiken.
Maar Annemarie heeft zo me zo fantastisch geholpen en ik heb me nooit in Monty verdiept.
Wel gezien op shows natuurlijk.
Maar dan weet je de hele geschiedenis niet en weet je ook niet of de paarden voorgewerkt worden.maar heb het nu met eigen ogen gezien.
Dat het voor mij zeker de moeite waard is om me erin te gaan verdiepen.
Touch is helaas niet het enige probleempaard wat ik heb.
Dus ik zuig alles wat ik kan gebruiken op.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:33

Ik heb ook met Annemarie gewerkt. Mijn paard wilde al 5 jaar niet op de trailer. En nu? Als een speer. Ze weet bizar veel van paarden en is ook nog eens een heel leuk mens, die overal voor open staat. Absoluut niet normerend en open voor iedere suggestie die je maakt.

Ik ben vorig jaar achter de schermen geweest bij Monty, en met hem gesproken. Hij gaf aan dat je dat moet gebruiken wat een paard kan helpen, zolang het maar zonder pijn of geweld is. Het paard laat wel zien wat juist is, zei hij. ik vroeg hem of hij wel eens fouten maakten bij paaren en hij zij: 'iedere dag'. En dat is goed zei hij, want als je weet dat je iets fout doet kun je leren. De ruiters van Monty die allebei een eigen stal hebben noemen zich dan ook 'practical horsemanship'. Dat spreekt mij wel aan.

Tijdens de show vertelde Monty ook dat je zoveel mogelijk naar verschillende mensen moet gaan kijken, dat je daar het meeste van leert. En wat betreft die stok en plastic etc, het gaat allemaal om timing en het lezen van het paard om het juiste te bereiken. En weten wat je wanneer moet gebruiken. En daar is Annemarie super in. Daarnaast, en dat heb jij ook ervaren, doet ze het niet alleen, maar legt ze ook nog uit wat ze doet en wat je zult gaan zien bij het paard. Echt gaaf om mee te maken.

Fijn dat het zo goed gaat met je paard. Verdiep je zeker, dat helpt ons allemaal verder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:20

Cassidy schreef:
wat ontzettend fijn dat je hulp hebt kunnen krijgen bij dit paard, en ik hoop voor je dat jullie samen een fijne toekomst krijgen. Ja de methode Roberts werkt, maar dat is niet het enige wat ze met je paard heeft gedaan. Die stok en dat touwtje eraan vind je bij meerdere stromingen binnen de NH, niet alleen bij Monty Roberts. Kijk even naar Parelli, of Clinton Anderson.

Voor jou twee links: www.parelli.com en www.downunderhorsemanship.com.

Heel veel succes verder met je paard.

Sorry hoor, maar jij komt altijd met Parelli aandraven , ik vind het geweldig wat Annemarie heeft voor elkaar gekregen met dit paard en ook Parelli gebruikt dingen van voest en Monty en anders om , Parelli is niet heilig, ik vind dat je ook eens moet reageren op een topic zonder Parelli er een keer bij te halen of de link naar het negatieve van Monty.

Monty is niet alleen Join up , Monty is veel meer en daar zou je je eens in moeten gaan verdiepen.

Sorry, maar heb het even gehad dat Parelli heilig makend gedoe:o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:47

@ Midgie, ik was van plan geweest om dit topic zuiver te houden, maar daar denk jij duidelijk anders over. Daarom even kort:

Parelli gebruikt geen dingen van Monty, en Monty geen dingen van Parelli, en ook Voest heeft bij anderen lopen shoppen.
Ik weet genoeg van Monty om te weten dat ik dingen die ik bij hem vind, bij anderen ook kan vinden. Misschien is Monty meer dan de join-up, maar wat hij tijdens demonstraties uitdraagt IS die join-up, en dat is wat de meeste mensen zien.

Alls ik andere NH-ers dan Parelli aan zou halen, zou je dan weten over wie ik het heb? Weet jij wie ik bedoel met Ray Hunt, Buck Brannaman, Tom Dorrance, Bill Dorrance, John Lyons, Mark Rashid? En als je ze kent, en weet hoe hun manier van werken is, weet jij hoe je iemand die er nog nooit van gehoord heeft een duidelijk en overzichtelijk plan kun geven, dat je ook nog thuis kunt volgen zonder dat je een trailer moet regelen (wat voor velen al niet haalbaar is), je paard in de trailer te hijsen (als hij dat al wil) om een cursus te gaan volgen, zonder dat je naar Parelli grijpt? Parelli is niet heilig, maar wel de meest gangbare methode in Nederland.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:26

Wel Cassidy, dan heb je toch al een hele tijd geen show meer van Monty gezien. Alle dingen zoals boven besproken laat hij zien in de show. Maar daar gaat het uiteindelijk niet om, wie nou wel, en wie nou niet. Ik heb me ook verdiept in parelli en andere systemen, zaten hele leuke dingen in. Heel leerzaam.

Maar alles doet niets af aan datgene wat Annemarie kan met paarden. En de rust en tijd die ze in eigenaren steekt. En de resultaten die ze haalt. Typisch nederlands om iedereen die iets goed laat zien af te kraken. En te verwijzen naar iets waar jij een fan van bent. Geniet van het feit dat dit paard geholpen is. En dat er ook andere mensen die goed zijn? Natuurlijk! Gelukkig maar!

Het is jouw mening dat Parelli die beste is. Maar realiseer je goed. Dat is jouw mening. Er zijn heel veel mensen die daar anders over denken. Er is namelijk geen gelijk. Wat jij als goed beschouwd en ervaart, kan een ander als slecht ervaren. Er is geen ultiem gelijk. Zo ziet de wereld er nou eenmaal niet uit.

Wat je alleen niet in ziet is dat door jou manier van agressief reageren, je veel mensen juist wegduwt. En ze misschien niet naar Parelli gaan. Natuurlijk mag je je mening hebben. Geen probleem. En het vertellen. ook geen probleem. Maar geef ook andere mensen de complimenten die het verdienen. Misschien doen ze het anders of juist hetzelfde als jij, maar dat maakt het niet minder knap.

Juist De 'grote' mensen zijn erg complimenteus naar hun zogenaamde concurrenten. Omdat zij snappen hoe moeilijk en uitdagend hun werk iedere dag weer is. Zij kunnen het 'horsemanship' van de ander waarderen. Ondanks dat het misschien anders is.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:21

Wow dat is mooi, erg mooi verhaal.
Wat geweldig dat sommige mensen zulke goede en werkende ideen hebben!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:24

Cassidy schreef:
@ Midgie, ik was van plan geweest om dit topic zuiver te houden, maar daar denk jij duidelijk anders over. Daarom even kort:

Parelli gebruikt geen dingen van Monty, en Monty geen dingen van Parelli, en ook Voest heeft bij anderen lopen shoppen.
Ik weet genoeg van Monty om te weten dat ik dingen die ik bij hem vind, bij anderen ook kan vinden. Misschien is Monty meer dan de join-up, maar wat hij tijdens demonstraties uitdraagt IS die join-up, en dat is wat de meeste mensen zien.

Alls ik andere NH-ers dan Parelli aan zou halen, zou je dan weten over wie ik het heb? Weet jij wie ik bedoel met Ray Hunt, Buck Brannaman, Tom Dorrance, Bill Dorrance, John Lyons, Mark Rashid? En als je ze kent, en weet hoe hun manier van werken is, weet jij hoe je iemand die er nog nooit van gehoord heeft een duidelijk en overzichtelijk plan kun geven, dat je ook nog thuis kunt volgen zonder dat je een trailer moet regelen (wat voor velen al niet haalbaar is), je paard in de trailer te hijsen (als hij dat al wil) om een cursus te gaan volgen, zonder dat je naar Parelli grijpt? Parelli is niet heilig, maar wel de meest gangbare methode in Nederland.

Ik geloof dat jij dan niet snapt wat zuiver is en wat Monty beterft geloof ik ook dat je achter loopt , hij geeft juist veel meer te zien in zijn demo`s, maar als je je blindt vast bijt in de join up , ja dan zul je niets anders zien.

En vergeet in het rijtje Bent Branderup niet, die training volg ik nu en dat is helemaal super.

Babette_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:38

Cassidy schreef:

een duidelijk en overzichtelijk plan kun geven, dat je ook nog thuis kunt volgen zonder dat je een trailer moet regelen (wat voor velen al niet haalbaar is), je paard in de trailer te hijsen (als hij dat al wil) om een cursus te gaan volgen, zonder dat je naar Parelli grijpt? Parelli is niet heilig, maar wel de meest gangbare methode in Nederland.

Hoi Cassidy, Ik zit even mee te lezen. Als het moeilijk voor je is je paard in de trailer te krijgen moet je eens bij Annemarie langs gaan. ik heb haar wonderen zien verrichten met trailer laad problemen.

groetjes Babette

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:44

Beste Babette, bedankt voor de tip. Mijn paarden laden allebei zonder problemen, ik spreek in dit geval over anderen.

En Midgie, Branderup is er een van de zoveel anderen die ik nog niet heb opgenoemd, en die niet op te noemen zijn.....

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:12

Voor degene die nog interesse hebben in het verhaal van dit paard.

Het gaat heel goed met haar.
Ik loop iedere dag met haar aan een touw.(kleine stukjes)
Poets haar.
Al kom ik 10 keer per dag in de wei, zij staat als eerste bij me.
Het lijkt of ze veel heftiger op me reageert dan daarvoor.
Ze heeft zelfs haar voorvoeten gegeven.
En dat terwijl ik er een jaar geleden nog niet naar mocht wijzen.
Ze geniet echt van alles .
Deze week wil ik proberen haar halster af te doen en er een gewoonte van maken om hem sóchtends weer aan te doen.
Ze durft zich te geven nu, en ze is echt heel leuk.
Annemarie heeft iets doorbroken bij haar.
En ik ben er nog iedere dag blij mee, en ik hoop dat mensen beseffen dat paarden die vaak öpgegeven worden en als onhandelbaar worden gezien, door mensen als Annemarie, ëen mooie toekomst tegemoet kunnen zien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:14

Klinkt allemaal super, heerlijk voor het paard dat ze nu eindelijk iemand kan gaan vertrouwen en niet steeds op het puntje van haar hoefjes hoeft te lopen omdat er weer zo`n eng mens aan kom,

Voor jezelf zal het ook een heerlijk gevoel zijn dat je dit paard een kans hebt gegeven en nu er de vruchten van gaat plukken, ik weet wat het is om een paardje te hebben dat geen vertrouwen meer heeft in de mens en zelfs niet in zichzelf en het geeft je echt een heel fijn gevoel om zo`n paard weer het vertrouwen terug te geven, er zal altijd wat achterdocht in blijven , ik heb het paardje nu al 9 jaar en soms heeft ze nog wel dagen dat ze weer even een kleine terugval heeft , maar die worden steeds korter en minder, maar zullen nooit helemaal weggaan , want daardoor is ze gewoon te gemeen behandelt door de MENS

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:20

Ben blij dat we weer op het oorspronkelijke onderwerp terugkomen. Ziek

Fijn dat het allemaal zo goed gaat. OK dan!
Dit paardje is niet voor niets bij jou terecht gekomen. Jullie moesten er beide wat van leren. Slim
Veel succes verder hou ons op de hoogte

Liefs

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:47

Jeetje, ik krijg helemaal kippenvel bij jullie verhaal...

Wát een verleden heeft dit paard, en wat een toekomst zal ze nu krijgen.
Vooral dat laatste stukje dat je nu geplaatst hebt vind ik ontroerend: dat ze nu écht uit zichzelf contact komt zoeken en je toch als maatje gaat zien Lovers

Houd ons vooral op de hoogte en plaats eens foto's! Ja

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 10:51

Het is moeilijk te verwoorden wat we allemaal meegemaakt en gezien hebben aan dit paard.En echt vaak gedacht dat het nooit meer goed zou komen.
Haar leven was al afschuwelijk toen ze geboren werd.
Haar moeder overleed toen ze 1 maand was.
Wilde geen fles en was toen al moeilijk.
Ze is daarna verkocht en toen haar oude eigenaresse haar weer zag na een lange periode was het helemaal mis met haar.
Ze heeft gewoon zoveel pech gehad.
Gelukkig heeft ze haar teruggekocht en haar best gedaan er een goed adres voor te vinden.

Gisteren was haar halster weer afgegaan(doet ze zo knap) en op stal heb ik het rustig weer om gedaan.
En dat ging goed en op zo'n moment gaat er gewoon zoveel door je heen.
Het is ook jammer dat ik haar gedrag nooit gefilmd heb, je werd er gewoon bang van soms.
En dan de wereld van verschil nu.
En wat ook fijn is, dat Annemarie hele goede tips geeft zodat we goed door gaan.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:37

Geweldig verhaal! Wat goed dat je je paardje zo de tijd geeft om langzaam weer vertrouwen in de mens te krijgen. Ga zo door, met de NH methode komen jullie er zeker weten!! Heel erg veel succes!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:49

Wat geweldig!! Haar methode klinkt eigenlijk zoo logisch, maar kom er zelf maar eens op. Ik ben heel blij voor je! Ik rijdt zelf ook een jong paard waarvan de moeder op 1.5 maand overleden is, maar daar merk je niet veel van. Hoogstens dat ze wat afhankelijker is.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:50

AANhankelijker, sorry, typfout. Bloos

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:00

Wat een ontroerend verhaal!!

Sinds ik in 2000 in Amerika ben geweest en ik me naar aanleiding van een videoband daar me ben gaan verdiepen in Monty's methode ben ik er helemaal weg van.
Wat Monty en zijn leerlingen zoals annemarie bereiken is zo ontzetend mooi!
Ik ben blij dat ze jouw paard ook hebben kunnen helpen en jullie samen nu zo vooruit gaan.

Sinds de allereerste show van monty in nederland ben ik er dus ook bijgeweest als medewerker en ook eind oktober in zuidlaren zal ik er weer zijn!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:19

Wat super zeg! Ik ken dat gevoel wel, dat je zooo emotioneel wordt om dat wat je paard je geeft.
En hoe? Al is het door er 3 keer in je blote kont omheen te huppelen bij maanlicht, dat boeit toch niet? Chapeau voor annemarie, zou ik zeggen, en voor jou en je paard Ja