paard loopt kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angelaxx

paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:16

Ik heb mijn paard 3 maanden geleden van de ijzers gehaald, ze liep al gelijk lekker en ben dus rustig aan gaan rijden.
Sinds gister loopt de over de verharde weg niet lekker meer ook zag ik dat de hoeven behoorlijk kort waren geworden, iemand enig idee wat ik hier aan kan doen.
Ze staat dag en nacht buiten ik de wei en heeft de mogelijkheid naar de padock en stal te lopen, voor de stal is het betegeld en daar krijgen ze altijd eten dus daar staat ze best vaak.

Achterom

Re: paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:17

Wordt je paard natuurlijk of traditioneel bekapt? Hoe vaak komt de smid/bekapper langs?

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:22

ze word traditioneel bekapt en de bekapper komt iedere maand,
Laatst heeft er een natuurlijke bekapper naar gekeken en zij zei dat het er goed uit ziet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:39

Ik denk dat het het beste is om zoveel mogelijk de harde weg te ontwijken voorlopig.
Raakt de straal de grond?

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:51

ja de straal raakt de grond,
Ik rij ook zoveel mogelijk op gras en zand maar als ze niet bereden word staat ze ook veel op de stenen bij de stal(waar de gevoerd word)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:26

angelaxx schreef:
Laatst heeft er een natuurlijke bekapper naar gekeken en zij zei dat het er goed uit ziet

Vindt hij ook dat de hoeven te kort zijn?
Misschien moet je namelijk even wennen aan het beeld dat je bij een hoef hebt. Hoeven waar normaliter ijzers onder zitten - en ook veel hoeven die traditioneel bekapt worden - zijn over het algemeen te lang. Dus misschien dat je er nu wat vreemd tegenaan kijkt.
Heb je ook foto's van de hoeven?

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:41

ik zal vanmiddag of morgen en foto maken
ik zal ook de bekapper even bellen hij zal dan wel met het idee komen gooi er maar weer ijzers onder(wat ik dus echt niet wil)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:47

ik heb dit ook gehad met me pony. als ik over grint weg loop. (ze heeft nog nooit op ijzers gestaan hoor ) maar ze liep altijd goed tot ze wee rnaar de hoefsmid was geweest en daardoor dus te kort is bekapt. ik heb het grintweg/verharde weg zo veel mogelijk vermeden na een paar weken was het over omdat haar hoefjes weer wat langer waren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:33

De hoeven moeten langzaam wennen, en kunnen omdat ze te zacht zijn in het begin behoorlijk slijten. Blijf de komende tijd idd zoveel mogelijk op het zachte rijden. Als de hoeven weer iets langer zijn, pak je telkens korte stukjes asfalt mee. Dit ga je langzaam opbouwen, tot de hoeven hele asfaltritten zonder probleem doorstaan.

De hoef heeft een jaar nodig om zichzelf helemaal te vernieuwen, dus het kan even duren...