Grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoomsJJ

Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:34

Hallo,
Ik ben nu met Jasir bezig met een beetje grondwerk met touwhalster enzo. Het gaat super goed, hij krijgt steeds meer vertrouwen in mij en hij reageert steeds beter op stem..

Maaarrrr.. hoe leer je je paard op commando steigeren? daar was ik eigenlijk wel benieuwd naar..

miltonlover

Re: Grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:40

Je moet een paard absoluut NIET op commando leren steigeren.
hier krijg je alleen maar problemen mee, het kan een gewoonte worden, of hij doet het op ongewensten momenten.
en het is echt niet zo'n pretje om op een steigerend paard te zitten of in de buurt van zijn maaiende hoeven te staan!
echt niet aan beginnen, je brengt er jezelf alleen maar mee in de problemen.

je kunt wel een heleboel andere kunstjes aan je paard leren, zoals knielen ofzo.
zoek maar eens bij de zoekfunctie op vrijheidsdressuur, misschien dat je daar iets aan hebt.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:50

Je moet je paard absoluut niet op commando leren steigeren als je net begonnen bent met het aanleren van vrijheidsdressuur. Begin eens met iets anders.

Mijn vorige pony steigerde op commando, één van mijn huidige paarden kan het nu ook. Mijn beide paarden doen dit nooit, ik herhaal NOOIT zonder het uitdrukkelijke commando. Dit omdat ze steigeren niet als verzet, maar puur als leuk trucje om een beloning voor te krijgen. Mocht je denken "dan heb je makkelijke paarden", één van hen heb ik als "onhandelbaar" voor de slachtprijs weggekocht.

Voor mensen die denken dat je een paard wat van nature al als verzet steigert, al helemaal nooit moet "leren" steigeren, ik heb een paard ooit het steigeren
AFGELEERD door het op commando te zetten, het op commando te belonen, het niet op commando te straffen. Het kwartje viel, ik gaf het commando zeer zelden, en ze steigerde OOK niet meer uit verzet. Ik herhaal, doe dit NOOIT als je net begonnen bent, je weet niet wat je je qua timing, feeling en creativiteit op de hals haalt.

Het is niet veel anders dan welk ander kunstje dan ook, alleen zijn de meeste mensen als ze net beginnen nog vreselijk inconsequent in hun timing, vreselijk onduidelijk, en leren ze het bovendien aan op een manier die niet ongevaarlijk is. Ja, DAN krijg je inderdaad problemen. Mijn raad is, doe eerst ervaring op in het aanleren van kunstjes die gemakkelijker en veiliger zijn. Heb je eenmaal met je paard de smaak te pakken, weet hij te "wachten", mee te denken, beleefd te zijn, enzovoort, dan kun je hem 'ns leren steigeren, en tegen die tijd wil ik je ook wel uitleggen hoe het moet....

Succes en veel plezier!
Licorne

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:45

Grondwerk is in mijn ogen iets heel anders dan Vrijheidsdressuur. Grondwerk is de basis voor iedere paardenopleiding, vrijheidsdressuur zijn toch wat meer de kunstjes. En als je geen ervaring hebt met de vrijheidsdressuur is steigeren iets wat er AB-SO-LUUT NIET in thuishoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:05

NH --> VD. Lees anders ook even de FAQ bovenaan in dit forum Lachen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:11

Denk eerst goed na over wat je preces verwacht en wil leren. Bij alle bewegingen die je met je paard doet leer je niet allen dat ene kunstje wat je wilt maar je 'leert' veel meer dan dat.
Het belangrijkste is samen afspraken maken, samen bepalen wat je wel en niet doet.
Daarom is m.i. het allerbelangrijkste dat je elkaar leert om vertsandig te blijven.

Het eerste stukje van VD is samenwerking, elkaar leren kennen en ontdekken wat de voorkeur is van jouw paard. Er zijn natuurlijk veel methodes die op basis van dwang werken, en op korte termijn een gewenst resultaat geven. Maar kijk goed want die paarden doen hun dingen niet met het plezier wat andere wel uitstralen.

Bezint eer ge begint en verdiep je allereerst in je paard, hoe denkt hij, hoe voelt hij, wat doet hij graag en hoe beloon je. Voedslebeloningen hebben vaak als bijwerking dat er 'schooien' wordt aangeleerd. Dat straffen we dan weer, warmee ik probeer aan te geven dat het belangrijk is om goed na te denken over wat je wil en wat je kan. Wees eerlijk tegen jezelf.

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:14

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat ik dit wil aanleren hoor Knipoog ik vroeg alleen maar hoe je het je paard aanleert want ik vind het er mooi uitzien Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:30

Nee, jij wilt het misschien niet aanleren, maar dan gaan we het hier neerzetten en brengen zo misschien kinderen op het idee om het wel te doen.

Maar lees eens het volgende topic door, ook de links naar de andere topics die daar gegeven worden.

viewtopic.php?f=122&t=581615

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:14

Steigeren is inderdaad mooi maar zeker niet ongevaarlijk, arme jij daar ben je nu wel van overtuigd geloof ik.
Mijn merrie steigerde in de wei al veel en graag, zo daagde ze andere paarden uit en ze deed dat erg beherst. Een echte Spaanse temperamentvolle dame. De stap om samen te zoeken naar hoe we dit op commando konden doen was voorzichtig.
Altijd als ze steigert draait ze weg, alsof ze oppast.
Een ander paard wat ik had zou ik het nooit geleerd hebben, hij zou er gevaarlijk van worden en zou het inderdaad tegen je gaan gebruiken. Hem leerde ik dood liggen, en waremoel dat lukte in drie dagen. Helemaal plat en blijven liggen.
De steigerende merrie krijg ik met geen knie aan de grond.

Zo zie je maar, heel goed nadenken wie je wat leert.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:24

Nou moet ik toegeven dat er ook een pro is. Bloos

Op de B-wegen hier rijden sommige auto's heel erg hard, dat vind ik gevaarlijk. Mijn paard is erg braaf en kan van alles op commando, ook steigeren en we kunnen heel goed afsreken hoe hoog precies. Als ik z'n idioot hoor aankomen gebruik ik het wel eens, en laat haar een heel klein stukje omhoogkomen en wat draaien. Schijnheilig
Reslutaat: automibilist remt wat af, ik ga heel angstig kijken en doe erg dankbaar Afgod . Automobilist denkt mij te redden en heef een spannend verhaal te vertellen over hoe een wild paard hij heeft gezien. Wij weten wel beter.... Pling

In elk geval heeft de automobilist eens kennis gemaakt met een wild paard waar hij op moest letten... de meeste automobilisten met haast zijn immers erg zuinig op hun ijzeren ros. Lachen

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:51

Ik had 'n pony met dezelfde afspraken. NOOIT, maar dan ook NOOIT, in de vijftien jaar dat ik haar heb gehad (ze is helaas overleden), heeft ze gesteigerd zonder uitdrukkelijk commando.
We werden op een buitenrig 'ns lastiggevallen door twee irritante puberknullen op de fiets, op een smal fietspad tussen twee weilanden. Ze blokkeerden het pad, van plan te gaan jennen. Ik liet Jola voluit omhoog gaan, waarbij ze ook altijd haar voorbenen vooruit sloeg en dan hard met haar hoeven tegen elkaar sloeg. Miste het hoofd van een van de jongens op een haar na. Ze gingen paniekerig opzij, en waren ineens vergeten dat ze van plan waren een erg vervelende scene te schoppen.......

Tsja.... Haha!

Groetjes
Licorne

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:17

Haha alleen dan is op commando steigeren een handig iets. Als je wordt lastig gevallen. In andere gevallen zou ik het maar niet doen. Je weet maar nooit hoe een paard het gaat gebruiken tegen je of niet.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:35

miltonlover schreef:
Je moet een paard absoluut NIET op commando leren steigeren.
hier krijg je alleen maar problemen mee, het kan een gewoonte worden, of hij doet het op ongewensten momenten.
en het is echt niet zo'n pretje om op een steigerend paard te zitten of in de buurt van zijn maaiende hoeven te staan!
echt niet aan beginnen, je brengt er jezelf alleen maar mee in de problemen.

je kunt wel een heleboel andere kunstjes aan je paard leren, zoals knielen ofzo.
zoek maar eens bij de zoekfunctie op vrijheidsdressuur, misschien dat je daar iets aan hebt.

hier sluit ik me bij aan! ik doe ook aan vrijheids dresuur en ik heb het haar ook niet geleerd want ik heb het haar juist af moeten leren want toen ze 2 was stond ze voortdurend op 2 benen en das niet fijn kan ik je vertellen,dus niet doen is mijn advies
groetjes madrieka

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:05

Al vind ik bokken gevaarlijker ...

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:27

ik heb mijn paard (kwpn) ook leren stijgeren op comando hij zal het ook NOOIT onder het zadel of in verzet doen
hoe heb ik het hem geleerd
aan de longeerlijn wou hij altijd spelen en deed toen heel laag stijgeren en toen zij ik het comando UP er bij leer het NOOIT met het comando HOOG en op een gegeven moment ing hij steeds hoger stijgeren en toen kon hij het op comando nog niet helemaal 100 procent maar hij doet het wel en hoog ook Haha!